Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY "Vector"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY "Vector"

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY "Vector"
    Posted: 21 Maj 2010 at 16:37
Hej Speakerbuilder.dk
 
Jeg er nyt medlem med et efterhånden gammelt DIY projekt.
 
Jeg købte for ca. 2½ år siden 6 Scan-Speak enheder:
 
2x D2904/710003 Diskanter
2x 15M/4831G00 Mellemtoner
2x 15W/4831G00 Bass/mellemtoner
Alle 4 ohms enheder.
 
Jeg startede med at designe mit eget filter ved hjælp af diverse "beregnere" via nettet, men blev aldrig tilfreds med resultatet, faktisk lang fra. Confused
 
Jeg fik så hjælp af Torben fra FreQuence.dk, hvilket hjalp gevaldigt, ihvertfald i forhold til det jeg var kommet frem til ellers. Han brugte CLIO som måleudstyr. Jeg spillede med det i ca. 1 år, men blev faktisk mere og mere træt at den kedelige lyd. Hver gang man hørte en fed sang i radio'en ude på arbejdet, skulle man jo hver gang have fat i sangen, men gang på gang blev man skuffet over den når den kom på anlægget herhjemme. Det var hvergang en meget mørk og intensløs gengivelse det mødte en...
 
Jeg endte faktisk med at sætte hele projektet til salg, da jeg havde en drøm om at nogen kunne få noget godt ud af dem som de var eller med et ændret filter. De var ikke malet eller færdiggjort som de er idag.
 
Der fik jeg et tilbud af Henrik (Syncroniq), om at få dem udmålt igen hos ham, i håb om at de kunne komme til at lyde fedt. Jeg greb chancen og trillede lidt før jul '09 ud til Henrik i Randers.
Der blev målt og hurtigt konstateret at det nuværende filter var meget skidt i mellemtone-diskant området. Der blev så lavet rå målinger på hver enhed (SPL og IMP.), hvorefter jeg selv kunne rode med LspCAD og forhåbentlig lave en nær perfekt SPL kurve.
 
Jeg gik igang med LspCAD og fandt hurtigt ud af at det var et mega nice program... Clap
Jeg havde på det tidspunkt kun intentioner om at beholde konstruktionen som 2½-vejs filter.
Det virkede også ganske ok, og mit første prøvefilter åbnede mine øjne totalt i forhold til hvad de tidligere havde præsteret. Shocked
 
Senere fik jeg at vide af Henrik at 15M'eren måske ikke var glad for at være DC koblet, altså at tage imod frekvenser fra teoretiske 0Hz, specielt ikke når den fik noget gas. Big smile
 
Jeg har 2stk. H/K Citation22 effektblokke, så impedansen af 2stk. 4 ohms enheder fra 0Hz. var jo ikke noget problem da der kunne Bi-Ampes.
 
Jeg tog Henriks ord for gode varer og har nu konstrueret et filter som 3-vejs og det hjalp meget på præcisionen af Mellemtonens gengivelse ved høj effekt. Clap
Det hjalp jo også på at Bass niveau'et ikke var nær så højt, hvilket i mine ører var det jeg egentlig ønskede.
 
Nu tror jeg at alle er med på historikken, så nu er det nutid Wink
 
Vector Floor:
 
 
SPL kurve:
 
 
SPL kurve med inverteret mellemtone:
 
 
Impedans kurve:
 
 
Xfer func:
 
 
Til sidst, Filteropstillingen:
 
 
Jeg har jo oprettet denne tråd, mest fordi at jeg ville vise jer hvad jeg har rodet med i lang tid, men også for at få lidt ris/ros omkring projektet....
 
Get to the point, Michael Embarrassed
 
Jov, ser i, nu har jeg brugt mange mange mange timer på at bygge og lodde og diverse, men er alligevel ikke tilfreds.
 
Lyden beskriver jeg således:
 
Generelt en fed lyd, med fint hul igennem, men:
Mellemtonen kan til tider mangle dynamik på selv rimelige optagelser. Til tider lidt svampet bund (kan dog nok skyldes optagelsen), ellers rimelig kontant og dyb.
Kan skyldes mit rum, men på mange numre, virker mellemtonen nærmest som den var i en tønde, det lyder nærmest forfærdeligt en gang imellem. (sker ofte ved el-guitar og kvindestemmer).
Som man kan se på "Xfer func" diagrammet, er mellemtonen ihvertfald ikke delt for skarpt.
 
(det er muligvis ikke så skidt som det lyder, men jeg er meget kritisk med mit eget)
 
Kunne være fedt hvis en kunne komme og lytte til min kreation. Har p.t. ikke selv en HiFi interesseret kammerat, så jeg står med mine egne meninger, og kun dem.
 
Inputs please... Wink
 
MVH
Michael Madsen - Fasterholt


Edited by GlayZ3R - 01 Aug 2010 at 21:58
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2010 at 16:55
Hej Michael,
 
Taler vi Fasterholt ved Brande/Herning? Jeg bor i Brande og kigger i så fald gerne forbi.
 
Hilsen
Ulrik
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2010 at 17:12

Hej Ulrik

Det er byen/hullet Fasterholt jeg henviste til ja, og du skal være meget velkommen Big smile
 
Har sendt min adresse til dig via PB, så kan vi måske aftale nærmere...
 
MVH
Michael M  
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2010 at 11:53
Hey,

Velkommen forbi :)
Hvis du har sat andre melletoner i, og adskilt rummene, skal du have nye målinger for at det bliver præcist. 

Har du leget med dæmpemateriale? Prøv det. 

Dog ville jeg klart tage imod USXX tilbud. Mon ik han kender enhederne bedre end de fleste :)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2010 at 12:00
Originally posted by syncroniq

Hey,

Dog ville jeg klart tage imod USXX tilbud. Mon ik han kender enhederne bedre end de fleste :)

Ja det skulle man mene LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2010 at 17:21
Hej Henrik
 
Mange tak for velkomsten... Og desværre nej, der er ikke ændret noget siden målingerne hos dig, så jeg burde have de optimale betingelser for rigtig SPL. Det eneste lille "bump" jeg kan komme på er at da vi målte hos dig, lå din datter jo og sov... intet galt i det, men kunne man tro at SPL målingerne er lidt "off", da vi spillede med lavt niveau ? Bare en tanke :-) 
 
Og ja, jeg har skam takket ja til USXX's tilbud, han er bare i Indonesien lige pt, så jeg må vente spændt :-)
 
MVH
Michael M
Back to Top
soul atmosphere View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 17 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote soul atmosphere Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2010 at 19:47
Hejsa,

Har lige siddet og kigget lidt på dit filter. Arbejder også selv med 15M´erne p.t. Har heldigvis selv Clio.
Tror umiddelbart ikke 15M'eren har det så godt med en delefrekvens på 6,5khz. førsteordens filtre tror jeg heller ikke er det oplagte valg til de enheder. Dit diskant og mellemtone-niveau ligger en del for højt i forholdt til bassen output. Er lyden ikke lidt kold? Husk også på, at en fornuftig fase mellem enhederne slet ikke er garanti for optimal lydgengivelse. At fasen er god med et givent filter, er ikke ensbetydende med, at filteret er optimalt lydmæssigt.

MVH OLE
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2010 at 22:44
Hej Glay...

Prøv at vende fasen på bassen og se hvad der sker med niveauet på bassen i forhold til mellemtonen. Jeg tror du vil se en udglatning af niveauet.

Jeg tror lyden som du beskriver kommer fra det meget kraftige pukkelk ved 800 Hz. Fjern det. Når det så er gjort så skal du også dæmpe mellemtonen 2-3 db.

Puklen kan skyldes at du ikke har impedans korrigeret mellemtonen ved resonans frekvensen. 

Jeg foreslår også at du nøjes med at skære bassen med en spole (1 ordens) og så skal du skære mellemtonen med en spole og kondensator (2-ordens). 

Mellemtonen bør også impedanskorrigeres.

/JH



Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2010 at 19:38
Tak for jeres bud...
 
Soul Atmosphere,
Jeg er godt klar over at det ikke er optimalt at have en x-over på 5500Hz, men til gengæld har jeg prøvet alt andet, helt ned til 2500Hz. Det jeg syntes er galt er at mellemtonen, og kun den egentlig, ødelægger lydbilledet med dens udynamiske og øredøvende klang. Jeg håber at få besøg af USXX herinde fra, i løbet af de næste par uger, så jeg måske kan få at vide hvordan jeg får styr på den, eller om det er umuligt i min sammensætning. Ang. højt niveau på mellemtone og diskant, skyldes det at der blev målt "gated" ved under 200Hz, fordi at Henrik's lytterum spiller med under den frekvens og "farver" derfor bundfrekvenserne. Og nej, syntes egentlig ikke at lyden er kold, tværtimod hælder det til den varme side. Ang. fasen, vil jeg da prøve at arbejde lidt ud fra dit perspektiv, da det åbner op for nye muligheder Smile
 
JH,
At vende fasen på bassen, kan du se resultatet af ovenfor, hvor jeg har fasevendt mellemtonen. Svaret er at der blev målt "gated", så derfor er bassniveauet dalende under 200Hz, fiktivt Smile
Grunden til at mellemtonen ligger en anelse højere i SPL end diskanten er at jeg har erfaret med mange prøvefiltre, at diskanten spiller højere en mellemtonen, hvis den ligger på niveau. Hæver jeg diskanten eller dæmper mellemtone, syntes jeg bare at diskanten bliver alt for fremtræden. Confused
Impedans korrektion på mellemtonen, kunne være jeg skulle kigge på det.
Jeg vil også prøve at nøjes med 1. ordens filter på bassen, dog tror jeg at impedansen kommer under 4 ohm, da den spiller for langt op i mellemtonen.
2. ordens filter på mellemtonen har jeg prøvet op til flere gange (spiller faktisk lige idag med 2. ordens på bassen, 2. ordens bandpass på mellemtonen + L-Pad og 2. ordens på diskanten + L-Pad), uden den store success i forhold til manglende dynamik.
 
Alle enheder uden filter, her ses Gating tydeligt.
 
 
Jeg bør måske kigge på mit forstærker set, måske det er det gamle grej der spiller skidt... Wink
 
Det skal lige siges at jeg har opbrugt en hel rulle loddetin og lavet + testet ca. 50 forskellige prøvefiltre siden December sidste år... Ouch
 
Selvom det måske ikke lyder sådan, så værdsætter jeg jeres input, kom endelig med flere Big smile
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 04 Jun 2010 at 19:56
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2010 at 19:58
OK da,
 
Det jeg mener er at du skal prøve med ml og bas i fase.
 
og så må jeg på det kraftigste anbefale at du fjerner den pukkel ved 800 Hz. Det er derfor jeg foreslår 12 db på mellemtonen og 1 ordens på bassen.
 
Et andet spørgsmål: Er kabinettet ikke alt for stotr til en lille 5 tommer bas, og hvor ligger box resonansen på mellemtonen.
 
/JH
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz