Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet redesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet redesign

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet redesign
    Posted: 05 Jul 2010 at 15:17
Originally posted by syncroniq

Hey,

Har lavet et excel dokument der beregner tunigsfrekvensen på en slavebas.
Ved ikke hvor præcis det er, men tror det holder ok.


Du skal dog kende nogle parameter på slaveenheden.
Hey fedt, nu har jeg jo 48 8" passive enheder liggende Tongue
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2010 at 23:41
Jeg har været i gang med at regne lidt ud fra en 3½” Peerless slavebas. Ville egentlig gerne have haft en 5 ¼” fra peerless, men har ikke kunne finde nogen steder på nettet hvor de kan købes.

Jeg har regnet mig frem til at med en lille konstruktion på 30*19*14 cm i 19 mm mdf på 4,06 liter tunet til 48 Hz vil kunne passe med vægten af massen på 32 gram af den 3½” slavebas. Jeg er dog i tvivl om den lille konstruktion vil give problemer. Grunden til den lille konstruktion er at jeg med en konstruktion på 5 liter enden med at kabinettet bliver tunet til kun 43,3 Hz.

Håber at nogen af jer har lidt input, da jeg gerne snart vil i gang med at bygge.


Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2010 at 10:41
I weekenden fik jeg startet på at bygge de nye højtalere. Fik skåret alle plader op og samlet suben og de fire små. Fik desværre ikke taget nogen billeder med det skal nok komme i løbet af et par dage. Besluttede mig for at lave de fire små i 30*19*13,5 cm i 16 mm mdf, hvor hvert kabinet skal bruge de enheder fra de gamle højtalere. Derudover bliver der monteret en 4" slavebas i bunden af kabinettet. Jeg regner med at brude et gamle filter i den nye konstruktion. Centeren bliver dobbelt størrelse af de små.

Har efterhånden fundet de fleste komponenter jeg skal bruge, men mangler stadig et delfilter til min center. I centeren skal sidde 2 stk sph-165KEP samt 1 dt-300 med wave guide alle fra monacor. Centeren bliver lavet med to 4" slaveenheder i bunden af kabinettet.

Monacor anbefaler selv at del ved > 2.1kHz og JH har anbefalet et 18/24 db filter, da centeren skal ligge ned. Jeg har dog ikke kunne finde noget færdige filter, som passer på disse specifikationer.

Er der nogen som ved hvor man kan købe et færdigt filter eller noget som relativt kan laves om.

Jeg har heller ikke fundet ud af om jeg skal opdele kabinettet i to. Håber at nogen af jer kan give mig lidt input så jeg kan komme videre med projektet :)

/Vestre
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2010 at 13:33
Hey,

Du kan ikke bare købe et færdig filter. Den skal måles igennem og så skal der laves et filter der passer til din konstruktion. Der er mange tråde herinde der viser at man ikke kan beregne filtre, prøv og kig lidt rundt. 

Kan se du bor i Århus, så hvis alt går galt, så sig til så hjælper jeg dig gerne med filteret. Hvis du vil have lavet et special udmålt filter til fronterne også, så er det ikke et problem. Det tager ca 10min at måle en konstruktion igennem, og 15min at simulere et filter.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2010 at 10:34
Hej Venstre,
 
Hvis du har mod på simulering, så synes du skal anskaffe Visatons winsim software til simulering da det ergratis.
 
Jeg bygger en grundkonstruktion med Visaton enheder, hvorefter opgaven bliver at finde frekvensgangen på Monacor enhederne. Bassen kan skaffes men diskanten tvivler jeg på.
 
Jeg skal lige finde linken til sofwaren, så du kan komme igang.
 
 
 
JH/
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2010 at 13:29
Originally posted by syncroniq

Hey,

Du kan ikke bare købe et færdig filter. Den skal måles igennem og så skal der laves et filter der passer til din konstruktion. Der er mange tråde herinde der viser at man ikke kan beregne filtre, prøv og kig lidt rundt. 

Kan se du bor i Århus, så hvis alt går galt, så sig til så hjælper jeg dig gerne med filteret. Hvis du vil have lavet et special udmålt filter til fronterne også, så er det ikke et problem. Det tager ca 10min at måle en konstruktion igennem, og 15min at simulere et filter.


Hej syncronig

Jeg vil prøve at kig lidt rundt for at se om jeg kan blive klogere på det. Har du evt. et link til en står, som beskriver en fremgangsmåde for at lave et filter?

Mange tak for tilbudet om at hjælpe med et filter - tror dog jeg prøver selv først.


Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2010 at 13:47
Originally posted by JH

Hej Venstre,
 
Hvis du har mod på simulering, så synes du skal anskaffe Visatons winsim software til simulering da det ergratis.
 
Jeg bygger en grundkonstruktion med Visaton enheder, hvorefter opgaven bliver at finde frekvensgangen på Monacor enhederne. Bassen kan skaffes men diskanten tvivler jeg på.
 
Jeg skal lige finde linken til sofwaren, så du kan komme igang.
 
 
 
JH/


Hej JN

Det lyder spændende med det software! Hvor svært er det at arbejde med?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2010 at 17:16
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2010 at 17:18
Hej

Mange tak. Det er super med et overblik!

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz