Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet redesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet redesign

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet redesign
    Posted: 29 Maj 2010 at 13:05
Hej JH

Det giver fint mening og lyder som en spændende konstruktion!

Jeg vil sætte meget stor pris på et forslag fra din side!

Kan en konstruktion med slavebas bruges i en centerhøjttaler?

Speaker builder pro er pt. nede - så prøver at regne på det senere, når siden er oppe igen.

Kan så på de modeller af slavebas europe-audio har, at slaveenheden kommer til at fylde det meste af bunden kabinettet.

/Vestre




Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2010 at 23:04
Hej venstre,

En slavebas er særlig velegnet til en centerhøjtaler hvor der kun er plads til basrefleksrøret på forsiden af kabinettet. Basrefleksrør placeres typisk på bagsiden af et kabinet for at minimere udstrålingen fra røret i mellemtoneområdet

Ved at bruge en slavebas på forsiden i stedet for et refleksrør undgås resonanserne fra røret.


JH/

Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2010 at 00:05
Hej Ventre,

Så fik jeg endelig tid til simulering.

Til et biograf setup foreslår jeg et lille bas refleks kabinet på 5 liter som skal tunes til ca. 50 Hz. Herved opnår aldrig at overskride enhedens Xmax.

Under simulering har jeg antaget at enheden tilføres 60 watt.

Hvis du bruger et "stort" kabinet på 12 liter er der risiko for at enhedens Xmax overskrides i området 50 til 80 hz. Man kan selvfølgelig foretage alle mulige antagelser men simuleringen stemmer godt med mine egne erfaringer i forb. med Scanspeak kevlar basenheder.

/JH


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2010 at 00:15
Her er simuleringen.
 
Nederste række viser enhedens membranvandring som funktion af frekvensen. Den tilførte effekt = 60 w.
 
Sæt evt. en kondensator på 200 - 300 uf i serie i bassen
 
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 21:22
Hej JH

Mange tak for dit input!
Jeg har regnet lidt på nogen konstruktioner og regner med at poste dem med tegninger i løbet af nogen dag.

/Vestre
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2010 at 19:11
Langt om længe er jeg kommet lidt videre med mit projekt.

Jeg har taget udgangspunkt i det forslag JH er kom med. Dvs. et lille bas refleks kabinet på ca. 5 liter.

Jeg har primært haft fokus på at lave en relativt flad konstruktion med samme dybde for både side- samt centerhøjttaler.

I forhold til sidehøjttaler er jeg derfor kommet frem til en konstruktion med følgende dimensioner:
31*21*14,5 cm (H*B*D) lavet i 19 mm mdf på 5,01 liter

Hos http://www.europe-audio.com/ fandt jeg Peerless passive radiator 5¼″ som jeg vil bruge som slave enhed i bunden. Når jeg tuner kabinettet til 50 hz med denne enhed som port bliver portlængden 327,99cm. Dette må give et rumfang for porten på: (22/7) * 6,7 cm ^2 (13,4 cm /2) * 327,99 cm = 46,2 liter.
Massen af luften i røret beregner jeg derfor til: 1,29*46,2 l =59,598 g
Peerless passive radiator 5¼″ er opgivet til at have en Mms på 48gr , hvilket jeg formoder at være membranens vægt. Tunger jeg kabinettet til 55 hz passer det med de 48 g, hvor det nok ikke er meget gummi der skal klæbes på slaveenheden for at vægten passer.

Det eneste minus i forhold til denne enhed er at europe-audio ikke længere har den på laget. Jeg har desværre ikke kunnet finde andre steder hvor disse enheder sælges, hvor det vil være til stor hjælp, hvis nogen kender andre steder der også sælger disse eller noget lignende.
I forhold til min center havde jeg planer om at lave dette kabinet dobbelt størrelse i forhold til sidehøjttalerne dvs. 21*62*14,5 cm (H*B*D) også i 19 mm mdf.

JH har i et tidligere indlæg anbefalet at bruge en anden dome evt. DT 300 med wave guide fra monacor, hvilket jeg også har planer om. Jeg er dog i tvivl om kabinettet skal opdeles i to kamre. Som udgangspunkt har jeg heller ikke planer om at lave noget afstivning for sidehøjttalerne. Evt. har jeg overvejet at opdele center højttaleren i to kamre og derved lave noget afstivning. Jeg er klar over at jo mere afstivning jo bedre, men synes måske det er lidt over kill i så lille en konstruktion.

I forhold til en sub regner jeg med at anvende det SAM-1 modul fra Monacor jeg har liggende til at bygge en ”Little Sumo”ud fra Modern speaker building kataloget fra Monacor. Denne sub er med en SPH-300CTC enhed fra Monacor i et lukket kabinet på ca. 34 liter.

I forhold til selve konstruktionen af kabinetterne har jeg tænkt på at skære alle sider i 45 grader og kun at lime pladerne sammen med noget PU lim. Grunden til der er for at slippe for en masse skruehuller, som efterfølgende skal spartles inden jeg gerne skulle have en prof. til sprøjtemale dem. Hvad fer jeres erfaringer med denne type samling?

Jeg vil meget gerne høre jeres input til ovenstående, således at jeg inden længe kan komme i gang med at lave kabinetterne.
/Vestre



Edited by vestre - 04 Jul 2010 at 19:21
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2010 at 21:48
jeg samler altid mine højtalere ved at save plader i smig og så bare lime med ganske normal hvid trælim. Jeg har endnu ikke haft nogle problemer med dette. Når nu at du skal have sprøjtemalet kabinetterne så vil jeg helt klart også anbefale denne metode, da mine erfaringer siger mig, at spartlen med tiden vil synke.
Mvh
 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2010 at 22:46
Hey.
 
Jeg undgår også altid skruer, ekstra meget når der skal males.
 
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jul 2010 at 22:54
Hej Frost

Godt at høre at andre har gode erfaringer med at save plader i smig! Regner med at bruge det trik med at holde pladerne på plads med tape indtil der kan sættes skruetænger på. Ellers nogen tips eller kritik i forhold til konstruktion? Eller link til et firma, som sælger passive enheder?

/Vestre
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2010 at 13:57
Hey,

Har lavet et excel dokument der beregner tunigsfrekvensen på en slavebas.
Ved ikke hvor præcis det er, men tror det holder ok.


Du skal dog kende nogle parameter på slaveenheden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz