Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet redesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet redesign

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet redesign
    Posted: 06 Maj 2010 at 21:33

For ca. 7-8 år siden byggede jeg nedenstående højttalere med enheder fra Monacor. Højttalerne er bygget med følgende enheder:  SPH-165KEp DT-254, samt DN-20 som delfilter. Jeg byggede 4 stk. af den 2-vejs højttaler med målene: 35*23,5*25 (H*B*D) i et lukket kabinet. Centeren har målene 19*65*30 (H*B*D) og er med to basreflex-rør foran på 6,5 cm ø og er 14 cm lang. Alle højttalere blev lavet i 22 mm mdf og er dæmpet med dæmpe-uld. Efterfølgende blev de malet i sort piano lak. Alle højttalere blev lavet med vm acustic beslag så de kunne vægmonteres. Jeg har været rigtig tilfreds med lyden af dem, men desværre gik der ikke lang tid efter de var blevet lavet før malingen hvor skruehullerne var spartlet med urethan spartel begyndte at flække. Jeg har efter ikke lavet mere ved højttalerne, men bare brugt dem som ved er.



Nu har jeg dog fået mod på at gå i gang med at lave nogle nye kabinetter igen. Planen er at jeg vil bruge enheder, delfilter, terminaler ophæng etc. Igen i de nye konstruktioner. Jeg vil dog denne gang konstruere højttalerne så de ikke skal skrues sammen, men kun limes. Jeg ved at der er en del som har anvendt monacors SPH-165KEP i andre 2 vejs konstruktioner og kunne derfor godt tænke mig lidt input til det nye design. Jeg har overvejet lidt at lave 2 vejs konstruktionen lidt mindre og evt. med bas reflex bag til, hvis ellers det kan lade sig gør. Centeren har jeg også overvejet at lave om til et lukket kabinet og samtidig gøre den lidt mindre. Angående samlingerne af pladerne har jeg overvejet at lave dem som alle pladerne bliver skåret i 45 grader eller bliver lavet som tap samling for at få helt skarpe kanter. Har overvejet lidt at lave kanterne på forsiden skrå for at konstruktionen skal bliver mindre klodset. Jeg tror også at fronten denne gang bliver fræset så enhederne kan undersænkes. Samtidig tror jeg også at jeg vil lave en aftagelig front. Ang. farvevalg har jeg overvejet at få malet dem hvid hos en professionel lidt som sidst.

Højttalerne har være brugt til surround og stereo, hvilket de også skal fremover. Som sideprojekt går jeg også med planer om at få lavet en subwoofer til sættet. Jeg har et SAM-1 modul liggende fra en tidligere konstruktion, som kunne fungere som hjertet i subwooferen. Hvis nogen af jer derfor ligger inde med ideer til en subwoofer som kunne samme med de andre højttalere vil jeg være utrolig glad for jeres input.

Håber at nogen af jer har nogen gode input til, hvordan jeg kan få lavet en konstruktion, som passer til enhederne der er lidt mindre klodset end den nuværende. Jeg ikke den store erfaring med udregning af konstruktioner, men har mod på at få lavet nogen højttalere som jeg kan være tilfreds med i de næste mange år.



Edited by vestre - 06 Maj 2010 at 21:38
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2010 at 13:25
Hej venstre,
 
Jeg foreslår at du anvender en diskant som kan deles meget lavt i center højtaleren.
 
Grunden er at de 2 basser og diskanten udfaser hindanden off axis i det horisontale plan,. Jo højere dele frekvens desdo værre.
 
En mulig løsning på udfasningen er at anvende en waveguide på diskanten som begrænser diskantens udstråling off axis. Monacor har en stor 28 mm dome hvortil der kan købes en wave guide. DT 300 tror jeg nok.
 
Du skal også dele med et18/24 db/oktav filer. Et første ordens filter dur ikke til en center som ligger på siden.
 
/JH
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2010 at 11:23
Tak fordi du henleder min opmærksomhed på det med den diskant! I forhold til de andre højttalere giver den vel ikke problemer?

Jeg har prøvet at regne lidt på de SPH-164KEP enheder og efter hvad jeg kan regne mig frem til via speakerbuilder pro skulle den have et lukket kabinet på 9,2 liter, hvilket er lidt mindre end i dag (ca. 12 liter). Har dog overvejet evt. at lave fronterne om til bas-reflex enten som front- eller bagport.

Spørgsmålet er så om jeg kan lave en port bagpå, hvis jeg stadig vil bruge de samme vægbeslag ( tror ikke der er mere end 6-8 cm afstand til vægen)?

Har også regnet på en bas-reflex konstruktion, men er ikke helt klar over hvordan jeg skal tage højde for at jeg evt. vil have en port bagpå eller en rektangelformet port i bunden foran.

Findes  der nogen programmer hvor man jeg regne på placeringen af bas-reflexporte?
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 08:54
Hej Venstre,
 
Det er kun i Centerhøjtaleren at du har et problem med konstruktionen.
 
De to side højtalere er i princippet OK.
 
Et hvilket som helts basrefleks rør opfører sig som en resonator, og resonanserne i røret afhænger af rørets længde, diameter og placering i kabinettet. Resonanserne kan simuleres men kræver avanceret software.
 
Alternativt kan du prøve med en slavebas i bunden af kabinettet. Aldrig basrefleks på forsiden af kabinettet da resonanserne fra røret vil farve mellemtonen.
 
Dayton audio har nogle billige passive enheder.
 
Hvis du poster bassens T/S data så skal jeg nok  similure en basrefleks, og herfra er der ikke langt til en slavebas.
 
/JH
 
 
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 08:55

Jeg skal også bruge rørets diameter.

 
6,5 cm Ø  ?
 
/JH
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 14:57
Hej JH

Jeg har som sagt regnet lidt på nogle nye konstruktioner via spreakerbuilder pro. Jeg kunne godt tænke mig at konstruktionen blev lidt mere flad (knap så dyb) som i dag, for at de skal virke mindre klodset. Selve enheden hedder SPH-165KEP og har disse spec.

Impedance (Z) : 8 Ohm
Resonant frequency (fs) : 30Hz
Max. frequency range : f3-7,000Hz
Music power : 100WMAX
Power rating (P) : 60WRMS
SPL (1W/1m) : 89dB
Suspension compl. (Cms) : 1.71mm/N
Moving mass (Mms) : 17g
Mech. Q factor (Qms) : 4.85
Electr. Q factor (Qes) : 0.33
Total Q factor (Qts) : 0.31
Equivalent volume (Vas) : 38 l
DC resistance (Re) : 6 Ohm
Force factor (BxL) : 7.6Tm
Voice coil induct. (Le) : 0.7mH
Voice coil diameter : 35.5mm
Voice coil former : Kapton
Linear excursion (XMAX) : ±4.75mm
Eff. cone area (Sd) : 127cm2
Magnet weight : 500g + 17g
Weight : 1.71kg

Jeg har regnet mig frem til en lukket konstruktion på 9,05 L og ventileret på 15.94 L med én port på 4,5 cm Ø som er 16.12 lang.

I forhold til sidehøjttaler står jeg lidt med to muligheder. Enten en lukket konstruktion, som er relativ flad eller en ventileret konstruktion for at få lidt mere bund. Jeg synes dog at konstruktionen, efter mine udregninger, hurtigt bliver stor hvis den skal vægmonteres. Spørgsmålet er også hvor meget jeg for ud af en ventileret konstruktion, hvis de kun skal hænge 5,5 cm fra vægen og porten er bagpå.
 
Den lukkede konstruktion jeg har overvejet har følgende mål H*B*D 35*23*19
og den ventilerede 40*25*24,6
I forhold til centeren vil jeg så lave den dobbelt størrelse en af de to konstruktioner.

I forhold til sub'en så tror jeg at det ender med at jeg køber en SPH-300CTC enhed fra monacor som jeg vil lave en lukket konstruktion til på 37*37*37 cm til, som skal drives af det SAM-1 modul jeg har liggende. For at få bunden med i en lukket konstruktion overvejer jeg om sub'en evt. også skal bruges i forbindelse med sereo.

Håber du kan give mig noget input til ovenstående. Jeg er også lidt i tvivl om hvor meget plads jeg skal regne med i forhold til dæmpe materiale.





Edited by vestre - 13 Maj 2010 at 20:17
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 21:39
Venstre,

Hvis du indfører et elektronisk high pass filter via monacor sub modulet, så skal du tage den aktive deling med i dine overvejelser. F.eks. hvis det lukkede kabinet har et qt på 0,7, så skal du lægge den elektroniske delefrekvensen noget højere end enhedens resonans i kabinettet.

Generelt så gælder det om at undgå et for lavt Q på mellembassen. Integrationen imellem sub og bas er ikke nem hvis mellembassen har et lavt Q.

Du har ikke brug for basrefleks hvis du bruger elektronisk deling.

Hvis kke så skal du altså prøve en slavebas I BUNDEN af kabinettet og en kondensator i serie med bassen. Med en kondensator i serie og slavebas er 10 liter et realistisk mål.

/JH
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2010 at 00:21
Hej JH

Tak for dit input!

Det lyder spændende med en konstruktion med slavebas i bunden! Har du mulighed for at linke til de enheder du snakker om og evt. forklare hvad den kondensator i serie med bassen gør? Sætter anvendelsen af en slavebas nogen krav i forhold til om kabinettet skal opdeles i kamre eller andet?
Vil det være muligt at gå længere ned end de 10 liter uden at tabe noget?

Kan jeg anvende det delfilter jeg bruger i dag i en konstruktion med en slavebas? Kan se at det har en Crossover frequency på 2,000Hz

I forhold til de højttalere, som skal bruges til baghøjttaler vil du så også mene at de skal laves med slavebas?

Vh
Rasmus



Edited by vestre - 14 Maj 2010 at 00:21
Back to Top
vestre View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 06 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote vestre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 22:56
Hej JH

Har du mulighed for at komme med lidt input i forhold til en konstruktion med slavebas ?
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2010 at 11:27
Hej Venstre,
 
Jeg skal komme med et forslag til en slavebas, men har ikke tid lige pt. om en uge måske.
 
Den praktiske fremgang er relativ nem:
 
1) Find en slavebas med en given diameter og membranvægt.
2) Herefter beregner du et basreflekskabinet, hvor røret har samme areal som slavebassens membran areal.
3) Når din software har beregnet længden af røret skal du beregne den indre volumen af røret.
4) Atmosfærisk luft vejer 1,29 g liter
5) Massen af luften i røret (1,29 g/l x V rør) = massen af slavebassens membran
 
Giver det mening?
 
Massen på slavebassen justeres typisk ved hjælp af en klæbrig gummimasse. Som udgangspunkt må slavebassens membran altså ikke veje for meget.
 
Spolen i serie med bassen skærer signalet til basenheden bort fra en given cutoff frekvens og nedad.
 
 
Dayton Audio slavebas SD215-PR på 8 tommer koster 110 kr hos www.europe-audio.com, men der er sikkert andre levererandører på lager.
 
 
/JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz