Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub/bas del til scanspeak 8545
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub/bas del til scanspeak 8545

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub/bas del til scanspeak 8545
    Posted: 27 Apr 2010 at 14:00
Jeg er i fuld gang med at bygge mig et par smækre højttalere. De kan vel udseendemæsigt nærmest beskrives som et mix mellem YG achoustics, Anat ref og peak consult kepheus, jeg ser ingen grund til ikk at bygge stort selvom jeg kun må betegnes som lettere øvet inden for HT-byg, man skal jo lære detBig smile.
De består af 2 dele en øvre, med enheder som set fra oven, mid/bas, tweeter, mid/bas og så en nedre del hvor jeg ønsker at placere bas/sub delen.
Jeg har snart anskaffet mig 2 sæt scanspeak 8545 mid/bas og har et sæt XT25 diskanter. Så overdelen er snart klar til målinger. Jeg smider billeder så snart jeg har fået dem på computeren.
 
Men jeg kunne godt tænke mig at få lidt input til hvilke sub/bas enheder i ville vælge til sådan en bund kasse, mine tanker var 2stk 10" som jeg kunne dele højt til 8545'erne.
og evt om i mener xt25-60'erne ikke er de rigtige til 8545 
 
 
Til forstærkere vil jeg bruge en acurus 3X200 til overdelene og en acurus a250 til sub/bas delen. 
 
Alle input værdsættes.Smile
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 14:20
Topdelen med grå grunder, jeg planlægger højglans hvid finish, det er det de unge de vil ha´ LOL
Her skal de 2 scanspeak og xt25'erne sidde som i nok kan regne udTongue så nu skal jeg have den nedre bas sektion på plads.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 14:58
Det ser sikkert godt ud, men jeg kan ikke se billedet. Mht diskanten skal du regne med at dele fra 2700Hz så lyder den bedst.
 
Michael
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 15:32

Ok. det vil jeg prøve at komme i nærheden af. Men er delefrekvensen ikke afhængig af enhedernes opførsel i kabinettet(måling), eller betyder det mindre når der deles fra bas/mid til diskant? Jeg ved ikke hvorfor billedet ikke vises, jeg ser lige hvad jeg kan gøreSmile

 
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 15:57
Så prøver jeg lige med billedet igenEmbarrassed
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 17:16

Er du ikke lidt fedtet med billeder ? ;)

Det ser ganske lækkert ud. Hvor mange grader hælder mid-basserne ?
 
Mener du 2 i hver side ? Hvis du vil dele højt, så må afstanden fra mid-bass til nedre-bass ikke være enorm. De 2 gange jeg har brugt Xt25'erne har det været et hit, og så har de været nemme at lave filter til.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2010 at 18:44
Tak, Midbasserne hælder 7grader. En ide´jeg har stjåletEmbarrassed
Jeps, min ide´er 2stk i hver side. Jeg har kigget på SB idag og det skulle være en mulighed at bruge deres 8". det må siges at være et prisvenligt alternativ til de fleste 10".. men beslutningen er endnu ikke taget.
Jeg har lavet en masse tegninger og de fleste har placeret lower bas lige under mid/bas.. ret heldigtSmile
Jeg smider lige nogle flere billeder de næste par dage så i kan følge udviklingen.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2010 at 08:06
Rigtig spændende projekt!
 
Mit eget er ikke så langt fra dit, om end vi bruger forskellige enheder. Ellers er princippet langt hen af vejen det samme.
 
Keep up the good work Thumbs Up
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2010 at 09:44
Takker. Jeg går og ser meget frem til weekenden hvor jeg får 8545 enhederne og forhåbentlig får tid til bund kabinettet. Så kommer der billeder af bundprojektet.
Med de tegninger jeg har nu kan jeg få op til ca. 140l til de 2 sub/bas.. men enhederne er stadig ikke valgt.. Det er vigtigt for mig jeg kan tune dem kælder dybt så jeg kan få fjernet mine nuværende knapt så pæne subwoofere.
Måske skulle det nævnes jeg primært vil bruge højttalerne til film, så næste projekt bliver en matchende centerBig smile
Har du billeder af dit projekt? Det kunne være man kunne få lidt inspirationTongue
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2010 at 13:26
Originally posted by Winkel

Har du billeder af dit projekt? Det kunne være man kunne få lidt inspirationTongue
Jeg har ikke fået tid til at smide nogle billeder op endnu (bortset fra avataren Wink), men du kan se en tegning og kort beskrivelse af projektet nederst på denne side: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=204&PN=4&title=mling-af-2-vejs
 
Hvis du orker det, så kan du se at højttalerne har ændret sig undervejs i tråden Big smile
 
 
Men det er indtil videre som beskrevet nederst på side 4, at de kommer til at spille. De står stadig nede ved Busk, men skal have hentet dem inden så længe, så jeg kan få smidt dem op i stuen og hørt hvordan de fungerer.
Der er formentlig stadig en del filtertrimning inden vi kommer helt i mål.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz