Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp omkring finish af kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp omkring finish af kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp omkring finish af kabinet
    Posted: 19 Apr 2010 at 11:36
Sidst jeg skulle spartle huller i MDF brugte jeg denne:
 
 
Lidt lang tid om at tørre, men virker umiddelbart ok til opgaven. Nemt at slibe i og sank ikke (ihvertfald ikke voldsomt meget)
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 12:04
Originally posted by Fasen

Sidst jeg skulle spartle huller i MDF brugte jeg denne:
 
 
Lidt lang tid om at tørre, men virker umiddelbart ok til opgaven. Nemt at slibe i og sank ikke (ihvertfald ikke voldsomt meget)
Har jeg også prøvet, men synes den er temmelig hård og slibe i. Man risikerer nemt at slibe mere materiale væk omkring spartlingen i stedet for selve spartlingen...
 
Men ellers er den fin nok...
Back to Top
Klaus.h View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Klaus.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 13:52
Tak for alle forslagene Smile

Ville den her maling kunne bruges??

http://shop.xl-byg.dk/produkter/malervarer/maling_farve/trae_og_metal/sadolin_glans_40_hvid_1_ltr_trae_og_metal.htm


Edited by Klaus.h - 19 Apr 2010 at 13:52
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 14:11
Det er den jeg har brugt. Jeg synes den er god at arbejde med, men den tørrer hurtigt, så fladen skal gerne 'rulles færdig' i én arbejdsgang.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 21:34
Hej,
 
Jeg har lakeret mine højtaler med en sort oliemaling som er utrolig nem at arbejde med. Metoden er lidt utraditionel, men til sidst efter vandslib korn 2000, poleres med autosol.
 
Som giver en Pianolak lignende finish.
 
Malingen rulles på. Husk at skulle malerullen grundigt med vand inden første påsmørring så fnulderet er væk.
 
Malingen som jeg har brugt er 
 
TripTrap
Køkkenbordsolielak Sort
Halvblank glans 50.
 
Med en sådan lak er det meget nem at male pænt uden penselspor. lakkens skal røres grundigt rundt i dåsen før anvendelse fordi pigmenterne falder ned i bunden, da der jo netop ikke er tale om en jævn emulsion (maling) men en opslemning af pigmenter i en lak.
 
/JH
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 09:18
Originally posted by JH

Hej,
 
Jeg har lakeret mine højtaler med en sort oliemaling som er utrolig nem at arbejde med. Metoden er lidt utraditionel, men til sidst efter vandslib korn 2000, poleres med autosol.
 
Som giver en Pianolak lignende finish.
 
Malingen rulles på. Husk at skulle malerullen grundigt med vand inden første påsmørring så fnulderet er væk.
 
Malingen som jeg har brugt er 
 
TripTrap
Køkkenbordsolielak Sort
Halvblank glans 50.
 
Med en sådan lak er det meget nem at male pænt uden penselspor. lakkens skal røres grundigt rundt i dåsen før anvendelse fordi pigmenterne falder ned i bunden, da der jo netop ikke er tale om en jævn emulsion (maling) men en opslemning af pigmenter i en lak.
 
/JH
Det lyder altså rigtig spændende! (og som noget mine "maler-evner" rækker til:-)
 
Kunne du ikke smide nogle gode billeder op, så man kan se resultatet?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 11:45
Ja jeg vil egentligt ogsÃ¥ gerne se et par billeder, fordi det kunne da spare mig en masse bøvl (og penge) med autolakkere, hvis det er til at hÃ¥ndtere selv.  har du givet træet noget grunder inden du bruger triptrap olielakken? Hvor lant tid tager det om at tøre, og skal det have mange lag?

Mvh
 
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 21:43
Hej,

Jeg smider nogle billeder op i løbet af weekenden, da det kræver et fotostativ at tage billeder som viser glansen.

Teknikken med våd slibning efterfulgt af autosol giver et bedre resultat med en rigtig alkydemalje maling. Men det er meget svær at male pænt med alkydemaljemaling, kræver rigtigt mange lag og sviner at HT når der slibes.

Den sorte køkken olielak kræver langt færre lag og sviner ikke når der slibes. Kræver ikke rystepudser. En pudse klods er nok.

Olielakken lugter heller ikke.

Fremgangen er meget simpel; på mdf plade:

Pensel træet med kogende vand. Lad høtalere stå indtil træet er helt tørt. Herefter pudses fibrene som har rejst sig ned med korn 1000 og herefter vådslibning med korn 1000, 1500.

Nu er højtaleren klar til lak.

Lakken påføres i tynde lag med rulle. Malingen overmales med et nyt tyndt lag efter 24 timer. Gentag 3x.

Herefter vandslibes.

Mal igen 3x osv.

Til sidst poleres med autosol.

Det tager ca. 10 min at lakere en højtaler på 60 liter med en malerulle. Pak malerullen ind i en plastikpose med rigeligt i posen efter hver arbejdsgang.

/JH

Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2010 at 18:49
Hej,
 
Her er et par fotos af olielak direkte på finer, uden grunding.
 
 
 
 
 
 
Back to Top
Anders View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2010 at 08:19
Hejsa! Jeg vil meget gerne have frontstof på mine højtaler. Ved ikke lige hvor jeg kan købe det. Er det bare i en almendig stofforretning?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz