Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp omkring finish af kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp omkring finish af kabinet

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Klaus.h View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Klaus.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp omkring finish af kabinet
    Posted: 18 Apr 2010 at 11:08
Jeg er igang med at bygge mig en lille 2 vejs gulv højtaler  og er kommet dertil hvor jeg tænker meget pÃ¥ finish. De er kun 1 meter høje og ca 40 cm brede og dybe, sÃ¥ de er ikke sÃ¥ store. Mangler sÃ¥dan set kun at fræse huller til enhederne.
Finish er aldrig noget jeg har gjort så meget ud af så er lidt på bar bund. De kræver dog lidt slibearbejde(hvad er nemmest at bruge af værktøj til det??)
Autolaker blir alt for dyrt. Men ellers er jeg åben for ide'er.
Info/billeder vil komme på et andet tidspunkt.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 17:06
Hey.
 
Til det groveslibning virker korn 40 fint, og 240 til finpusningen. En slibemaskine er et must, hvis der skal slibes en del - ellers kan en pudsekork gøre det. Sørg for at træet/spatlen bliver helt glat og fint.
 
Det er vigtigt at det fÃ¥r en korrekt overfladebehandling - er overfladen ujævn/beskadiget vil resultatet ogsÃ¥ blive sÃ¥dan. MDF er meget porøs og for at undgÃ¥ fugtoptagelse i pladerne, kan du fx. bruge "MDF sealer", fx. Gori 647 MDF-Sealer.
 
NÃ¥r MDF sealeren har tørret 4-6 timer, kan malingen begynde. Husk at have gode og fine pensler, medmindre du selvfølgelig bruger spray. Hvis jeg bruger maling er det altid acryl. NÃ¥r første lag er tørret finpuds omhyggeligt med korn 320 eller finere. Der kan opnÃ¥es bedre resultat med korn 600-800 - puds først med vÃ¥dt sandpapir og derefter med tørt. Gør det 2-3-4 gange. Flere tynde lag er bedre end færre tykke. Resultaterne varierer alt efter hvor omhyggelig og hvor meget slid, man har lagt i det.
 
Når det sidste og afsluttende lag er tørret, kan du tilføje højglans lakering. Brug en fin pensel og mal kun i én retning. Der skal oftest en del lag til - alt efter smag og behag.
 
Der er en del forbedrelse og kan oftest blive en udfordring, men det kan også give en lækker finish.
 
 
 
 
 
 
Back to Top
Klaus.h View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Klaus.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 17:31
Tak for det. Det ku helt klart være en mulighed. Er det ikke svært at få en pæn finish med maling. Spray dur jeg ikke til at bruge, men hvad med en fin rulle??
Hvis det skal males er jeg nok ovre i en hvid farve.

Nogen der kan fremvise noget der er malet med pensel/rulle??
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 20:14
Det bliver ikke helt så blankt og glat med en rulle, men du kan sagtens opnå et pænt resultat.
Denne er grundet to gange med Sadolin grunder, og derpå to gange træ/metal glans 40.
Begge er på vandbasis. Det lugter som vægmaling, tørrer hurtigt, og det kan gøres mens familien er hjemme uden ballade .... Ouch
 
Back to Top
Klaus.h View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Klaus.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 20:55
Det ser slet ikke dumt ud. Thumbs Up
Men det er vel bedst med rulle i forhold til pensel??
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 21:21
Du skal bruge rulle. Nogle sværger til skum-ruller, men jeg har brugt en 'behÃ¥ret'. Køb en ordentlig rulle (mÃ¥ske 25-30 kr) til det/de afsluttende lag. Det betaler sig i sidste ende .....
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 21:21
Ja, du kan ogsÃ¥ bruge rulle. En rulle som den her kan klare jobbet.
 
Du kan jo afprøve begge dele pÃ¥ et stykke MDF inden højttalerne.
Back to Top
Klaus.h View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Klaus.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 21:22
Takker. 

Hvad bruger i til at spartle små huller med??
Back to Top
Sømanden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 09 Maj 2009
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote Sømanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2010 at 21:36
Jeg bruger 'Kemisk Træ'. Det er en 2-komponent filler der kan fås i ethvert byggemarked (dog billigst hos Harald !).
Filler'en blandes med hærder, og så har du 5-10 minutter til at arbejde med den i. 10-15 minutter senere er den hærdet op, og kan slibes på.
 
 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 10:10
Originally posted by Sømanden

Jeg bruger 'Kemisk Træ'. Det er en 2-komponent filler der kan fås i ethvert byggemarked (dog billigst hos Harald !).
Filler'en blandes med hærder, og så har du 5-10 minutter til at arbejde med den i. 10-15 minutter senere er den hærdet op, og kan slibes på.
 
 
Kemisk træ har rigtig fine egenskaber som du også skriver, men bemærk at tørre/hærde tiden nedsættes drastisk hvis det er varmt (over 20 grader) når du arbejder med den. Jeg brugte den sidste sommer, og der havde jeg max et par minutter, fra jeg havde blandet til det var for tørt til at arbejde med...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz