Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


usxx: diskant spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
    Posted: 12 Apr 2010 at 14:41
Den der med "valg af delefrekvens" har jeg aldrig helt forstÃ¥et - ikke nÃ¥r det gælder den øvre deling i hvert fald (men det er en anden og længere snak).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 14:46

Hvis man vil være fri for nærfelts-artefakter, skal man med en 1" dome ud i en (måle-) afstand af ca. 8 cm.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 20:19
Generelt er det ogsÃ¥ utroligt svært at fÃ¥ noget godt ud af at dele meget lavt, jeg har selv gjort det nogle gange og det er svært at fÃ¥ til at harmonere. Jeg tror heller ikke at man skal bruge forvrængnings mÃ¥lingerne til andet end at finde smertegrænsen for hvor man kan tillade sig at sætte sin delefrekvens. De skal jo ogsÃ¥ laves ved et niveau hvor diskanten rent faktisk bliver presset, ellers kan man ikke konkludere noget ud fra dem.

I vores kommende 3Vejs med SB RDC29, SB12 og 2xSB17. Som faktisk er færdig, flyttede jeg delefrekvensen fra 3kHz til 4kHz mellem diskant og mellemtone før jeg synes at det blev rigtig godt. Det hænger nok meget sammen med diskantens spredning og den overordnede powerrespons fordi on-axis frekvensresponsen ændrede sig ikke, det er også ekstremt kritisk hvordan man afstemmer filteret, bla. hvilken stejlhed man bruger.


Edited by kappen - 12 Apr 2010 at 20:24
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 21:02
Hej Kappen,
 
Rigtigt godt indlæg. Jeg mener nu stadigt at forvrængningsmålingerne kan have værdi ved bestemmelse af delefrekvens.
 
Du nævner selv at du, i jeres kommende 3-vejs, flyttede delefrekvensen op. Hvis jeg husker korrekt, sÃ¥ var mellemtonen en 4", sÃ¥ den kravler sikkert pænt op af. Havde du ikke overvejet at prøve en anden/mindre diskant nÃ¥r du nu deler sÃ¥ højt? Jeg ved ikke hvilket filter du bruger, sÃ¥ du har mÃ¥ske brug for arealet. Men RDC29 er en forholdsvis stor diskant. Jeg synes at kan huske at du plejer at være sÃ¥ grundig at du sikker har lavet en mÃ¥ling af off-axis response?
 
Mvh,
Senilix
 
 
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 21:23
Ja, det er en stor diskant, men jeg tror ikke den skal bruges meget lavere, ihvertfald ikke med de bløde filtre som jeg plejer at bruge. Du har ret i at jeg nok kunne have fÃ¥et bedre spredning i toppen med en mindre diskant, men denne lyder helt eminent godt hvis du spørger mig. Jeg synes faktisk den lyder meget som en r29, som bestemt heller ikke skal deles for lavt, sÃ¥ kan den blive lige sÃ¥ led som den er god - nÃ¥r den har de rette betingelser og spredningen er pÃ¥ plads. Jo lavere du deler jo mere energi kaster diskanten jo ud i rummet og det kan blive rigtig "nasty". Hvis der ligger for meget energi omkring 2-5kHz i din off-axis respons. SÃ¥ hvis du vil have en jævn powerrespons, med en lav delefrekvens, sÃ¥ fÃ¥r du ihvertfald en meget  ujævn on-axis respons og det vil man jo heller ikke have. Her tror jeg at man skal optimere diskantens arbejdsomrÃ¥de lidt.

Jeg har været rigtig grundig med denne, filteret er simuleret ud fra en en midling af mange mÃ¥linger som jeg har taget fra forskellige vinkler horisontalt og sÃ¥ vægtet forskelligt alt efter hvor de typiske 1. refleksioner mest forekommer. Den er selvfølgelig efterfølgende kontrolleret med bÃ¥de on og off axis mÃ¥linger og her mÃ¥ler den ogsÃ¥ rigtig fint!



Edited by kappen - 12 Apr 2010 at 21:29
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 21:43

Spændende observation. Det kunne dog være interessant at høre hvilket filter du har brugt, som udgangspunkt. Jeg har svært ved at tro at den ikke kan deles lavere, med godt resultat. Den virker til at have rigtig god ydelse.

Jeg synes det lyder rigtigt fornuftigt at du har valgt ikke kun at fokuserer på on-axis responsen. Det er mit indtryk at meget af en højttalers lyd defineres af off-axis eller refleksioner.
 
Kender du følgende link :http://www.gedlee.com/downloads/directivity.pdf
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2010 at 09:00
Helt enig i off-axis betragtningerne. Jeg bruger aldrig on-axis ved udvikling af delefilter. Jeg går typisk ca. 20 grader off-axis. Som Senilix siger det: "Det er mit indtryk at meget af en højttalers lyd defineres af off-axis eller refleksioner". Det kan koges ned til én ting - nemlig power-respons. Power-responsen har betydning for fx taleforståelighed.
 
GÃ¥ende mod lavere frekvenser, begynder forvrængningen (3. harmonisk) for en dome-tweeter som regel sÃ¥ smÃ¥t at stige to oktaver over resonansfrekvensen - og for alvor én oktav over. Tommelfingerreglen med ikke at dele lavere end to oktaver over resonansfrekvensen med 2. orden holder altsÃ¥ meget godt.
 
Uden at gÃ¥ i dybden med det om valg af delefrekvens, sÃ¥ mÃ¥ jeg per erfaring fastholde, at der ved delingen til diskanten er meget begrænset valgfrihed her. Man kan med vold og magt tvinge tingene i en retning (og ret teoretisk set er jeg da helt med pÃ¥ idéen om at dele lavere - i praksis synes jeg sjældent, det fungerer - og det er der flere naturlige Ã¥rsager til). I et konventionelt 2-vejs system med 1" dome-diskant vil jeg godt vove den pÃ¥stand, at del hele af sig selv gÃ¥r op i en højere enhed, hvor den resulterende akustiske delefrekvens ender med at ligge meget nær 3 kHz (± mindre end 500 Hz) - uden at der er tale om et valg af delefrekvens.
 
 


Edited by USXX - 13 Apr 2010 at 09:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2010 at 09:11
Dermed ikke sagt, at on-axis ikke skal være pæn (i en vis forstand), men det er ikke det aller vigtigste. En højttaler udviklet on-axis, kan lyde super godt i ét sweet spot. Problemet er, at lyden ændrer karakter off-axis (eller on-axis afh. af hvordan man ser på det). Hvis man designer/optimere/lyttetrimmer fx 20 grader off-axis, så ændrer lydkarakteren sig ikke betydeligt, hvis man går 10 grader til den ene eller den anden side - men on-axis karakteren skiller sig altså ud. Man får på den måde (altså med udgangspunkt i fx 20 grader off-axis) en højttaler, der er mere homogen i et større/bredere lytteområde.

Edited by USXX - 13 Apr 2010 at 09:12
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2010 at 12:25

Lidt OT: madisound skyder åbenbart SB25STC af til $19

 
Det er godt nok billigt og så ringe er den heller ikke, selvom SB faser den ud. Men nok godt det samme - man var nok blevet fristet over evne Smile
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2010 at 12:45
Hey,

Hørte Sømandens SB projekt igår som vi netop har udviklet let offaxis. Det blev dælme en fed højttaler. Jeg vil vise målinger i min tråd når jeg får tid til at få koblet målepc'n til derhjemme igen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz