Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


usxx: diskant spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
    Posted: 11 Apr 2010 at 20:54
Hej,
 
@Syncroniq: Jeg havde fanget ironien. Men der er virkeligt meget jeg ikke ved LOL
 
@usxx: Jeg tog lige et hurtigt kig pÃ¥ jeres hjemmeside.  Hvis mÃ¥lingerne passer Smile, sÃ¥ mÃ¥ jeg sige den mÃ¥ler virkelig flot. Meget rolig frekvensgang. Jeg bliver nok nødt til at købe en. Hvor langt kan jeg presse delefrekvensen ned, med et filter i omegnen af 12 dB/oct? Det er ok hvis du bliver mig svar skyldig, men jeg antager at I har lavet en forvrængningsmÃ¥ling sÃ¥ du har antagelig en ide.
 
Mvh,
Senilix
 
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 21:10
Syncroniq skulle vist snart have nogle højttalere der bruger SB26'eren færdig.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 09:31
Senilix; jeg laver ALDRIG forvrængningsmålinger i forbindelse med udvikling af en enhed - jeg lytter. På kunders opfordring laver jeg sådanne målinger. Jeg bruger normalt kun frekvensgang- og impedansmålinger til at vejlede mig. Det sjove er så at se, når fx Hobby Hifi måler forvrængningskurver og de ligger lavere end alle de andres. I seneste nummer testede de SB29RDC (altså vores "billige" ringstråler). De målte 0.03% K3 (3. harmonisk) og 0.01% K5, hvilket de kaldte sensationelt (og de har testet rigtig mange enheder gennem tiden). Brug det hvem der kan.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 12 Apr 2010 at 09:31
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 09:34
Generelt vil jeg sige, at en velkonstrueret tweeter kan deles to oktaver over resonansfrekvensen med 2. orden (hvor man har styr pÃ¥ Q'et). SÃ¥ lavt deler jeg nu sjældent selv - men det afhænger jo af ens filosofi.
 
/Ulrik
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 12:45

Jeg egentlig lidt overrasket over at du ikke mÃ¥ler forvrængning under udviklingen. Ikke at jeg mener der er noget galt i det, men mere fordi jeg antog at det gjorde man rutine mæssigt, som en en del af udviklingsprocessen. Jeg er helt enig i at man skal vurdere hvor hørbare de forskellige forvrængningstyper. K2 og K3 er svære at høre. Nu er jeg "mÃ¥le og veje" opdraget og mener ikke at det er helt ubrugligt, fordi selvom jeg godt kan høre at noget mÃ¥ske er galt, er der stadig en Ã¥rsagssøgning - især med mine bløde afrulninger. Jeg høre mÃ¥ske heller ikke godt nok Smile

Når det så er sagt, må man jo også sige at det ikke er trivielt at måle forvrængning i hjemlige omgivelser. Og mange af Panasonic mikrofon kapslerne er ikke glade for de høje lydtryk, som følge af nærfeltsmålingen.
 
Lige et sidste spørgsmÃ¥l, affødt af dit svar. Under sÃ¥dan en udviklingsproces - lytter du/I sÃ¥ pÃ¥ en ufiltreret enhed? Jeg antager ikke I indføre den i en reference højttaler, da den sÃ¥ bliver en del af et større kompleks.
 
 
Mvh,
Senilix 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 13:43
Jeg lytter aldrig på en enhed uden filter.

F.eks.
SEAS's reedcone lyder forfærdeligt uden filter og selv mls signalet lyder helt forkert fra den, impulsresponsen så også helt "fucked" ud pga. opbrydningerne. Da jeg først hørte den, troede jeg faktisk at den var defekt. Da jeg så fik sat et filter på den, havde den supergod mellemtone.

Jeg er enig i at der er langt mere væsentlige ting end forvrængning, specielt nÃ¥r man taler harmonisk forvrængning, sÃ¥ længe at den er sÃ¥ lav som den er, som i f.eks disse SB diskanter. Hvis man skal dele en diskant lavt, er det ekstremt vigtigt at man gør det rigtigt, det kan ikke nytte noget at man lader den spille med næsten fuldt niveau helt ned til delefrekvensen, som jeg ofte synes jeg ser folk gør. SÃ¥ fÃ¥r man ihvertfald alt andet end en neutral højttaler pÃ¥ trods af at den sagtens kan have en ret frekvensgang. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 13:43

Glem ALT om at mÃ¥le forvrængning i hjemlige omgivelser!

Ja, vi lytter på ufilterede enheder i fri luft (hvilket kræver noget træning) - og referencen; den er i hovedet og skal vedligeholdes.
 
Jeg synes nu ikke harmonisk forvrængning er så svær at høre (jo ved lave frekvenser) - og da slet ikke K3. Det er sammensætningen af de harmoniske, man bør interessere sig for. Tag fx to enheder, som har samme K3, men hvor den ene har meget lav K2 og den anden har højere K2 end K3 (det kunne for den sags skyld også være en forstærker) - hvad tror du, der lyder mindst forvrænget? Det gør den med højere K2, fordi det maskerer K3 og samtidig er en ørevenlig form for forvrængning (modsat K3, der er grim og giver lyttetræthed)
 
Der er da mange udviklere, de bruger forvrængningsmålinger undervejs - men hvad hjælper lav harmonisk forvrængning, hvis skidtet ikke lyder godt (med et transient signal)? Jeg kan lave en enhed med uhyggelig lav harmonisk forvrængning, men jeg garanterer dig, at den også bliver livløs og udynamisk.
 
Men som sagt, vores tweetere har det med at have lav harmonisk forvrængning (som fx SB29RDC, jeg referede til), selv om vi ikke bruger målingerne undervejs. Det fortæller mig, at vi kan lytte og skruer rigtigt på de håndtag, vi har.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 12 Apr 2010 at 13:45
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 13:46
Jeg har faktisk lavet nogle forvrængningsmålinger som jeg synes blev OK enten med en gated og stepped sinus eller bare med et sweep hvor jeg måler 5mm fra diskanten (så er signal/"støj/reflektionsforholdet") ihvertfald forbedret en del. Det synes jeg godt man kan få en fornemmelse for enhedens forvrængning ved at gøre sådan.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 14:19
Kappen; det er i hvert fald mÃ¥den at gøre det pÃ¥ derhjemme. Man skal være sikker pÃ¥, der ikke kommer andet "snask" med i mÃ¥lingen. Du har dog en væsentlig højfrekvens-refleksion fra mikrofonen, vil jeg tro. Til sammenlignende mÃ¥linger er det helt ok, men du skal ikke tage det for en absolut mÃ¥ling. 

Edited by USXX - 12 Apr 2010 at 14:20
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2010 at 14:31
Jeg mener også man skal gøre ligesom Kappen gør. Og reflektionen er vel så langt oppe i frekvens at den ikke betyder noget. At måle højere end 10 KHz er vel heller ikke nødvendigt? Jeg antager også at Kappen bruger det i forbindelse med valg a delefrekvens.
 
Problemet, som jeg ser det, er mikrofonen. Når man måler så tæt og med et lydtryk som måske skal svare til 96 dB i 1m eller mere, så begynder de Panasonic baseret mikrofoner at have det hårdt.
 
Super spændende tråd.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz