Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


usxx: diskant spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: usxx: diskant spørgsmÃ¥l
    Posted: 10 Apr 2010 at 11:05
Hej,
 
Mit spørgsmål er rettet til usxx, men jeg spørger i forummet, da svaret måske kan være af interesse for andre.
 
Med udgangspunkt i at enheder er båndpasfunktioner, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man indentificerer den øvre resonans på diskanter? Jeg er klar over at opbrydninger måske gør det vanskeligt at måle - det gælder vel for alle enheder - men er der nogen metode?
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 08:59
Meget teoretisk set ruller frekvensgangen af som et spejl en den stigende impedanskurve, så man kan beregne enhedens interne delefrekvens som:
 
f3=Re/(2*pi*Le)
 
Dette er en 1. ordens afrulning, så der er som sådan ikke tale om en resonansfrekvens (og i øvrigt har et ægte båndpas-system ikke en øvre og en nedre resonans/naturlig frekvens - det har en centerfrekvens!). Nu skal man også huske, at svingspolen ikke opfører sig som en rigtig induktans, når den sidder i et magnetsystem - snarere som en semi-induktans, så det går ikke helt så galt, som man teoretisk set kunne frygte (og dertil kommer masseafkoling, som gør, at afrulning først begynder noget senere).
 
Så er der overgangsfrekvensen fra stempelområdet til opbrydningsområdet. Den ligger relativt lavt ved en frekvens, der beregnes som lydens hastighed divideret med omkredsen for det effektive stempelareal (omkredsen regnes naturligvis i meter). Enheden begyden dog først for alvor at blive direktiv ved den dobbelte frekvens, og først ved en frekvens, der er ca. 3,83 gange overgangsfrekvensen, ser man den første udfasning på spredningskarakteristikken - og umiddelbart herover begynder de egentlige opbrydninger.
 
Når en enhed står brat af, skyldes det, at svingspolen afkobles (mere eller mindre) - her betyder limning af svingspole til membran rigtig meget.
 
Dome-diskanter med hård membran som fx aluminium har én primær opbrydning/resonans, hvor man ser et højt smalt peak på frekvenskurven. Denne resonansfrekvens afhænger af geometrien (krumningsradius, diameter og tykkelse) samt af materialeparametrene. Jo mindre krumningsradius (dvs. jo større krumning), jo højere ligger denne resonans.
 
HÃ¥ber det var svar nok.
 
/Ulrik 
 
 
 
 


Edited by USXX - 11 Apr 2010 at 12:25
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 11:41
Skulle nogen undre sig over, hvor de 3.83 (mere præcist 3.8317...) kommer fra, sÃ¥ er det den første rod (>0) af 1. ordens Bessel-fuktionen af første slags.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 11:57
Thumbs Up Det er jo altid spændende og lærerigt nÃ¥r du fortæller usxx.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 14:26
Hey,

senilix > Vidste du ikke det?? LOL
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 15:20

Hej,

 

Tak for svarene, Nej, det er imponerende det jeg ikke ved, men det er jo ogsÃ¥ derfor jeg spørger   Nu er vi jo sÃ¥ privilegeret at Ulrik kan lokkes til at svare, sÃ¥ vi kan trække pÃ¥ hans viden og det skal da udnyttes.

 

Jeg vidste dog godt følgerne af stigende impedans kurve, hvilket ogsÃ¥ er en af grundene til at strømdrift er pÃ¥ to-do listen for mellemtone og diskant. SÃ¥ mÃ¥ vi se hvad konsekvenserne af manglende elektrisk dæmpning gør, samt indvirkning pÃ¥ forvrængning. Det er mÃ¥ske ikke ulejligheden værd. Det mÃ¥ vi kigge pÃ¥ i en anden trÃ¥d pÃ¥ et tidspunkt.

 

Det jeg var ude efter var om man normalt indføre en kontrolleret øvre resonans for at strække frekvensområdet?

 

Ellers kender jeg kun til problemet med afstanden imellem domens periferi og top af center pÃ¥ domen (dybde forskel), som giver udfasninger pÃ¥ aksen. Det er vel en af grundene til at ring-domen er smart og vel ogsÃ¥ det, at ved meget høje frekvenser er det alligevel kun periferien af dommen som kan følge med? Det skal siges at jeg er pÃ¥ tynd is i foregÃ¥ende udtalelse og vil derfor gerne korrekses af Ulrik

 

Med hensyn til bÃ¥ndpas og resonans frekvenser, har jeg taget lidt udgangspunkt i min baggrund med RF kredsløb. Her er bÃ¥ndpas filteret som regel udført som 2 svingningskredse. Men her tager jeg mÃ¥ske fejl nÃ¥r jeg drager parallel til dette.

 

Men alt i alt nyttig information. Jeg takker.

 

mvh,

Senilix

 



Edited by senilix - 11 Apr 2010 at 19:12
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 17:28
Det er mildt sagt svært at indføre en bevidst kontrolleret øvre resonans - og jeg kan da heller ikke lige se, hvordan den skulle defineres. Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan for at strække frekvensomrÃ¥det opadtil - fx ved brug af kobberkapper i magnetsystemet (som meget effektivt lægger impedanskurven ned = selvinduktionen sænkes betydeligt), begrænset bevægelig masse (sÃ¥ vidt det er muligt), nøje udformning af frontpladens "horn" samt ikke mindst ved at sørge for en god mekanisk kobling mellem svingspole og membran (sÃ¥ limen er nøje udvalgt - lime er en videnskab for sig i forbindelse med udvikling af højttalerenheder). Dertil en række andre og ogsÃ¥ betydende ting.
 


Edited by USXX - 11 Apr 2010 at 17:30
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 19:25
Hej Usxx,
 
Jeg takker for informationen. Det ser ud til at jeg skal reviderer min opfattelse. Men det er jo fint. Jeg må med skam meddele at jeg ikke har fået afprøvet nogle af jeres diskanter endnu.
 
NÃ¥r nu vi er ved at snakker diskanter. Du kender sikkert følgende link: http://zaphaudio.com/DLR/ Jeg ved ikke om du kunne lokkes til at kommenterer modifikationen af diskanten? Jeg har fuld forstÃ¥else for det hvis du ikke ønsker det, men jeg kunne godt tænke at høre om der er negative konsekvenser af at dæmpe polstykket? Er det en produktions kost besparelse eller? Man skal selvfølgelig spare et sted, selvom om man nok ville blive populær hvis man lavede verdens bedste diskant til 250 kr LOL
 
Mvh,
Senilix
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 20:24
Hey,

Det skal siges at min kommentar var ironisk :)
Jeg kan ikke følge med her...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2010 at 20:34
Det er vist en SB25. Den er ved at blive udfaset (en længere historie). Den nye hedder SB26 og er en markant forbedring - og der skal INGEN dæmpning i polstykket (optimering og lyttetrimning er en del af vores udviklingsarbejde - men smag og behag). Det er kun til at dræbe dynamik og fremelske nasalitet.

Edited by USXX - 11 Apr 2010 at 20:35
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz