Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Peerlees 850439
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Peerlees 850439

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peerlees 850439
    Posted: 22 Jan 2009 at 13:18
Mit første indlæg!
 
Jeg har et sæt Peerless 850439 til at ligge som skal bruges nu. De skal pares med et sæt Vifa XT25BG60-04.
Jeg er i tvivl om kabinettet, jeg ved ikke hvordan jeg regner det optimale kabinet ud til denne Peerlees 850439.
 
Link til 850439
 
Link til Vifa XT25BG60-04
 
Håber der er nogen der kan hjælpe.
m@dsen 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2009 at 14:37
Hey,

Jeg ville prøve 10 liter tunet til 45Hz.

Stepresponse :

Frekvensresponse :


Edited by syncroniq - 22 Jan 2009 at 14:58
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2009 at 22:54
Hejsa..
Velkommen til Tongue
Først vil jeg starte med at sige at det nok er umuligt at konstatere hva det optimale kabinet er til en given enhed, da det afhænger af ens opfattelse af lyd, og hva man stiler efter.
Syncroniq´s forsl*g ovenfor er rigtig fornuftigt, har en god steprespons og en pæn blød afrulning nedadtil,  som med lidt roomgain sikkert vil lyde ganske behageligt. Nogle vil dog måske mene at der mangler lidt bund i forhold til andre konstruktioner.
 Men hvis du er villig til at gå på kompromis med stepresponsen, så vil et større kabinet på ca 16-18 liter, med samme tuning som ovenstående, give en noget fyldigere bund.
 
Her i 18liter BR @ 45Hz:
 
 
Dine Vifa diskanter lyder rigtig rigtig godt, og burde ikke være noget problem at få til at makke ret (rent delefiltermæssigt).
Husk at sætte diskanten forholdvis tæt på basenheden, da det ofte gør det lidt lettere at designe filter efterfølgende.
endelig skriv hva du ender med at gøre ( og husk billeder :P)

Mvh
Frost
 


Edited by Frost - 22 Jan 2009 at 23:16
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2009 at 23:33
Jeg er enig med dig at mange indspildninger kan have godt af lidt ekstra fylde i bunden men her mener jeg ikke at man skal søge efter ekstra dybbas, jeg har eksperimenteret meget med dette og foreksempel bare et lille hæv omkring 70-100Hz kan give en stor opfattelse af dette (jeg mener ikke man bør efterstræbe dette, men det er måden mange komercielle højtalere slipper omkring det). Jeg mener at man med 2 VEJS derimod skal ofre lidt følsomhed på højtaleren for at opnå dette, altså sænke hele niveaut over 100-200Hz 1-3dBA, Dermed får man en højtaler med impulsvillig og detaljeret bas, som har en lækker og fyldig lyd samt god bund. Dette er selvfølgelig bare min tilgang til det, frekvensbalance er en ting - dårlig præcision i tidsdomænet er af en helt anden betydning, det er selvfølgelig op til en selv hvad man bedst kan leve med.




Edited by kappen - 22 Jan 2009 at 23:39
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 08:06
Jeg takker for de gode råd der er kommet endtil nu. Da det er meningen at de skal op  på væggen at hænge, så de skal ikke være for store. Mht. bunden, kunne jeg jo lave noget subwooffer på et tidspunkt.
 
m@dsen
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 08:38

Kappen:

Ja jeg bragte forsl*get, da Madsen jo ikke stillede nogle kvalitetskrav som sådan i sit spørgsmål.
Jeg er godt klar over at mange producenter "puster" bassen op mellem 60-120Hz for at få højtaleren til at lyde større og mere potent end den egentligt er. Dette gør jo bare ikke at den spiller dybere. At man lægger resten af frekvenskurven ned så bassen er lidt højere vil jo stadig ikke få højtaleren til at spille dybere.
 
 
Madsen:
Når planen er at lave nogle diskrete små højtalere vil jeg helt klart gå efter syntroniq´s forsl*g. Det burde være muligt at lave en forholdvis flad højtaler til væggen på ca 10 liter.
Jeg tror at disse højtalere vil fungere ret godt sammen med en sub, da de kan deles ret lavt, og derfor vil det umiddelbart ikke være såå svært at få subben til at spille nogenlunde sammen med resten. 
 
God weekend
 
Mvh 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 10:19
Hey,

Husk nu endelig at få tunet porten rigtig ind, med måleudstyr. Portberegninger kan drille og bør altid kontrolleres. Men spændende projekt, du må endelig vise lidt frem når du kommer igang med at bygge.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 11:32
Originally posted by syncroniq

Hey,

Husk nu endelig at få tunet porten rigtig ind, med måleudstyr. Portberegninger kan drille og bør altid kontrolleres. Men spændende projekt, du må endelig vise lidt frem når du kommer igang med at bygge.
 Jeg regner med at jeg skal i Silvan og købe noget 16mm MDF plade i næste uge. Er det sådan at du ligger inde med et forslag til et kabinetWink
 
m@dsen
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 11:35
Hey,

Jeg er på kursus i KBH i denne uge, men skal hjem idag. Så i weekenden kan jeg lige prøve og lave en tegning til dig, og uploade. Skal se om jeg får tid imorgen.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2009 at 12:01
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg er på kursus i KBH i denne uge, men skal hjem idag. Så i weekenden kan jeg lige prøve og lave en tegning til dig, og uploade. Skal se om jeg får tid imorgen.
 Det lyder rigtig godtSmile Jeg kan næsten ikke vente.
 
m@dsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz