Forum Home Forum Home > Software > MÃ¥lesoftware
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥le microfon.. Hvilken? Hvor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥le microfon.. Hvilken? Hvor?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥le microfon.. Hvilken? Hvor?
    Posted: 05 Apr 2010 at 17:34
Hej allesammen..

Håber alle herinde har haft en god påske..


Tænkte på om der er nogle der kan anbefale mig en måle microfon og meget gerne et link til den. Lige pt har jeg kun en bærbar, så mangler noget software, og hvad der ellers skal til for at måle en højttalere igennem. Håber der er nogle der kan hjælpe mig med sådan et "samlet kit"


Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2010 at 22:08
Hej Boberik,
 
Dette er nok den billigste mikrofon jeg kender, som kommer med kalibrerings data.
 
 
Der til skal du formentlig have en mikrofon forstærker. Hvis ikke du kan bygge en selv, er følgende måske en løsning:
 
 
Jeg har 2 kalibreret EMM-8 og de fungerer perfekt. Jeg vil mene at de er fuldt på højde med CLIO mikrofonen og bruger sikkert samme mikrofonkapsel, fra Panasonic.
 
Glem alt om Behringer ecm8000. Der en fin mikrofon, men den svinger meget i frekvens karakteristik
 
Med hensyn til software, er der to gratis at vælge imellem. Holm Acoustic og ARTA. Jeg ville nok vælge sidst nævnte, men i gratis versionen kan den ikke gemme mÃ¥le resultater. Det er mÃ¥ske ikke sÃ¥ praktisk hvis du vil bruge mÃ¥leresultaterne til delefilter simulering. Ellers, mÃ¥ du bruge Holm. Der er ogsÃ¥ SpeakerWorkshop. Det er lidt tricky at komme igang med, men fungerer fint.
 
Mvh,
Senilix
 
 
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2010 at 22:40
okay tak for indlægget. Jeg mÃ¥ indrømme jeg havde set pÃ¥ en behringer. Kan man ikke købe noget herhjemme? 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2010 at 22:47
Hej Boberik,
 
Jo, du kan købe en CLIO lite. http://frequence-shop.dk/produkter/34-maale-udstyr/313-clio-mikrofon-lang-version/ Dertil mangler du sÃ¥ en mikrofon forstærker.
 
Ellers, skal du høre om du kan købe en mikrofon af Holm Acoustics. Jeg ved de har lavet nogle arrangementer hvor man har kunnet bygge en mikrofon og fÃ¥ den kalibreret. Men jeg ved ikke om de sælger deres egne i løs salg. 
 
Du skal ikke være betænkelig ved at købe hos ibf-acoustic. De er meget reelle og du betaler via Paypal, så du har sikkerhed for pengene.
 
Mvh,
Senilix
 
 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2010 at 23:49
Jeg kan fuldt støtte senilix forslag mht. Holm til lydtryksmåling og LIMP (en del af ARTA), til impedansmåling.

I speakerworkshop har jeg ikke haft held med de gatede målinger, og jeg synes programmet er ustabilt, det går ofte ned, så det vil jeg glemme.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2010 at 23:51
Jeg har ikke brugt (eller haft brug for) ARTA til lydtryk, men hvis det virker ligeså godt som LIMP delen er det super.
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2010 at 08:13
Hej,
 
ARTA er faktisk fortrinlig til SPL mÃ¥ling, men det kræver at du køber en licens (79 Euro), hvis du skal gemme mÃ¥lingerne. Det er den eneste begrænsning i gratis versionen. Siegfrid Linkwitz har ligge skiftet sit gamle MLSSA (DOS) system ud med ARTA. Det er et ganske avanceret stykke software. Men Holm er ogsÃ¥ fint.
 
ARTA bruger Farina's metode til at mÃ¥le SPL og forvrængning i samme sweep. Det er mig bekendt ogsÃ¥ den metode Holm bruger.
 
Mvh
Senilix
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2010 at 02:08
Senilix,
 
Mange tak for dit link til IBF-akustik. Jeg har lige erhvervet mig et af deres mikrofonsæt (kalibreret mic. med tilhørende forstærker), og det kører bare perfekt og med hurtig levering fra Tyskland.
 
Jeg bruger HOLM Acoustics til SPL måling og det kører jo perfekt Big smile
 
Tak igen...
 
MVH
Michael M
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2010 at 23:53
Hej,
 
Jeg bruger også Holm og Målemikrofon og forstærker fra IBF akustik. Holm er et utroligt nemt til SPL måling og er et meget stabilt program.
 
Er der nogle som har prøvet på at måle forvrængning med HOLM, og som kan fortælle om resultatet er pålideligt?
 
/JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz