Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Total makeover af Dali, før AV-5
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Total makeover af Dali, før AV-5

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Total makeover af Dali, før AV-5
    Posted: 20 Apr 2010 at 10:50
Jeg har faktisk lavet nogle mathcad dokumenter af waveguides som jeg har udregnet efter tractrix princippet som et horn uden dispersion (udtværings i tidsdomæet - som normale horn har). de kan tilpasses til de fleste formÃ¥l. 

Inden man går igang med at lave et horn, bør man dog sætte begge enheder i en flad plade og måle dem for at finde groupdelay, så kan man derefter kompensere for det delay i konstruktionen af hornet.

Hvis det er noget i vil prøve, kan jeg godt hjælpe.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:51
Nej,

Bølgelængden ved 300Hz, som nok er deromkring du vil komme til at dele, er: 344/300 = 1,14m, så i det område, opfører lyden sig helt anderledes end længere oppe.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 11:48

Med hensyn til tegninger af waveguides, sÃ¥ er der postet et link til en ret informativ trÃ¥d under min 3vejs vifa ht. Kan ikke lige huske hvem der postede det, men under linket er der links til bla. cad tegninger (tror jeg det er) til en typisk waveguide ala monacors. 

Edit:
 
Jeg tror sku jeg husker forkert.. Kan det passe at det er under en tråd, som Henrik oprettede med et værktøj til at "fræse" waveguider direkte i frontbaflen?..
Mvh
 


Edited by Frost - 20 Apr 2010 at 11:51
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 17:26
Nu er det ikke fordi jeg vil flytte focus fra waveguides, for det er interessant og jeg vil gerne bidrage med maskintid/programmeringstid. Jeg ligger lige et færdigtegnet kabinet ud. Har forsøgt at lave det højglanssort, men det ser ikke helt rigtigt ud.
Kabinettet er 1020 højt og 244 bred og 387 dybt. alle plader er 22 mm tykke, bortset fra fronten der er 52 mm, når man regner de 20 med den oprindelige er.
 
Plinten er ikke tegnet med endnu, men det kommer.
 
 
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 21:59
Hej,

MÃ¥ske jeg ikke udtrykker mig klart.

Det to basser koblet i parallel har en meget højere følsomhed end den enlige mellemtone i den øvre bas/nedre mellemtone 200-800Hz. Den højere følsomhed kan anvendes til at kompensere for baffel steppet ved at sætte en elektrisk set for stor spole i serie med basserne. Hvorved basenhedernes lydtryk nok ender på niveau med mellemtonen.

Men hvis nu højtalerne placeres tæt på bagvæggen, så bliver bassen altså kraftig fordi der ikke er noget baffelstep.

Baffelstep korrektionen afhænger selvfølgelig af delefrekvensen imellem bas/mellemtone. Hvis delefrekvensen sættes til f.eks. 200-300hz, ja sÃ¥ er det mellemtonen som skal baffelstep korrigeres. 

Designet med 2 basser har dog en stor fordel. Ved at placere basenheder tæt sammen  i et højt kabinet udjævnes baffel step forløbet, som ikke kun er et fald i lydtryk under 600 Hz men ogsÃ¥ et peak over 600 Hz.

JH/

Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 18:03
Jeg takker for alle kommentarer og tilbud om hjælp, men lukker tråden og opretter en ny, da projektet har ændret sig en del.
Ny tråd kommer til at hedde "SB/SS-basrefleks"
 
-Svendborg :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz