Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Total makeover af Dali, før AV-5
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Total makeover af Dali, før AV-5

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Total makeover af Dali, før AV-5
    Posted: 19 Apr 2010 at 21:41
#JH.
Hej. Umiddelbart var den originalt lavet med 2 basser parallelt (8 ohms), sÃ¥ jeg gik udfra at jeg kunne gøre det samme, bare med bedre enheder. Hvis bassen bliver for voldsom, kan man sÃ¥ ikke lege med refleksporten? Meningen med det her, er at jeg vil have stram dynamisk bas. Meget bedre end udgangspunktet. Jeg kan regne mig frem til, der er 64 liter i kab, derfra skal trækkes 5 liter til mid og ca. 5 liter til dæmpemateriale. SÃ¥ er der refleksporten. Den kender jeg ikke endnu, men jeg burde ende pÃ¥ godt 50 - 52 liter til de 2 basser. Det er tæt pÃ¥ hvad der stÃ¥r i databladet.
 
Hvis jeg skal parallelkoble den nederste bas, så skal den vel også side i sit eget kabinet? Som de står nu, er det nemlig delt op, så hver bas har sit eget kabinet. Det har jeg forestillet mig at ændre til 1 fælleskabinet. Jeg tænker de vil kræve en kraftig effekt for at holde enhederne, men det har jeg til rådighed :-)
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 23:21
Det er jeg ikke helt enig i, hvorfor mener du at han får for kraftig bas? Tingene passer jo fint sammen nu. Han får en følsom højttaler, hvilket kun er positivt!
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 09:03
Så er her et udkast til en ny baffel. Jeg ved ikke om man kan se designet ordentligt på billedet, men det er den vej jeg ønsker at gå.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 09:30
Det ser fint ud! Udskæringerne er også en god ide, da de minimere effekten fra diffraktioner. De er dog svære at lave i praksis.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 09:35
Jeg er så heldig, at jeg arbejder på et maskinværksted, så jeg smider pladerne op i et bearbejdningscenter og trykker på play Wink... De måler 244x1020x32 mm. Refleksporten håber jeg at jeg kan få placeret i bunden, da jeg vil benytte den oprindelige plint, med ca 5 cm luft. På den måde bliver der også "støvet" af på gulvet rundt om ht .-)

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:09
Hey,

Jeg ville flytte basserne længere op. Det gør det meget nemmere at måle dem til når du skal have lavet filter. Ellers ser det super fint ud.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:11
Jeg tror jeg ville lave en nærfelts måling og normalisere den med en alm måling. Så er det ikke længere så kritisk, han kommer vel alligevel til at dele ved 300Hz eller mindre.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:14
Ville jeg fÃ¥ en gevinst vedr. refleksioner fra gulvet, hvis jeg løfter basserne højere op? 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:24
Hej Svendborg,
 
Nu dummede du dig Wink. Du siger du arbejder pÃ¥ et maskinværksted? Hvordan ser det ud med at fÃ¥ fræset en waveguide, i aluminium mÃ¥ske ? Lidt ala den brugt i Gryphon Cantata.
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2010 at 10:36
Ha ha. Tænkte det nok, men når nu jeg selv beder om hjælp, så virker det jo begge veje... Dog er det vel ret kritisk med designet af den waveguide. Tror du det er muligt at finde en solid tegning af den? Eller er der andre herinde der ved noget om det? Jeg tænker man har lavet mange forsøg før geometrien er som den skal være, mht. spredning etc.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz