Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Total makeover af Dali, før AV-5
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Total makeover af Dali, før AV-5

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Total makeover af Dali, før AV-5
    Posted: 04 Apr 2010 at 14:41
Hej på forum.
 
Jeg kaster dette topic ud, da jeg er ved at bevæge mig ud i noget jeg ikke ved nok om...
 
Jeg har erhvervet mig et sæt audiovector 5, som jeg vil lave om på.
Da jeg ikke er den store snedker, og ikke kan komme afsted med at svine for meget i lejligheden, har jeg valgt et sæt kabinetter, jeg formoder kan bruges til dette projekt. Dog skal jeg måske nok lave en ny frontbaffel, men det skulle nok kunne klares.
Til det har jeg indkøbt 4 stk. scanspeak 21W/8554-00 og 2 stk. Scanspeak 15WU/8741T00
 
Diskanter venter jeg lidt med pga finanser, med mindre dette betragtes som en decideret dårlig idé :-)
 
Der hvor jeg behøver hjælp. er mht. til udmåling af højtalerne og konstruktion af delefiltre.
Da jeg bor her i Kbh, synes det er en lang tur til Troels G., som jeg ellers har fået anbefalet, så jeg håber der er nogen i omegnen der kan være behjælpelig, mod naturligvis en form for afregningWink, bestemt af "hjælperen"...


Edited by svendborg@email - 19 Apr 2010 at 19:24
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 15:32
Her skal du se.
 
Du kan kikke i denne tråd når du når til det med mållingerne, det er alle flikke folk og hjælper gerne os andre der ikke selv kan måle.
 
Michael
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 15:51
Hej M@dsen .-)
 
Ikke længe siden sidstTongue.
 
Jeg færdiggør højtalerne, så de er klar til måling, så tager jeg den derfra.
Dog er jeg sådan en slags kontrolfreak, så jeg elsker at vide alt er klart, og hvad omfanget er inden jeg skrider til handling... Det betyder så at der ikke altid bliver handlet :-)
 
-svendborg
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 18:39
Hey.
 
MÃ¥ske det bare er mig, men er de Audiovector 5 pæne ??
Busk har mÃ¥legrej og bor pÃ¥ samme Ã¸.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 19:38
#JAV.
 
Hvad mener du med pæne? Hvis du tænker på kabinetternes finish i forhold til alder, så er de pæne, men hvis det er designet som helhed, ja så er det vel et spørgsmål om smag og behag... Der skulle ikke være de store problemer med stående bølger inde i kabinetterne, og da jeg ikke formår at bygge fra bunden, så var dette en start. Har tidligere bygget om på et sæt AV4, og det var bygget temmeligt stabilt, så det forventer jeg også med AV5´eren.
Det skal ingen hemmelighed være, at jeg meget gerne ville kunne lave et sæt buede, lidt hen efter eks. Sonus Fabers, men den går ikke med mine evner.
 
Vedr. Busk, så kan jeg prøve at tage kontakt til ham, og høre om mulighederne. Jeg har læst lidt om hans forskellige projekter. De ser spændende ud Wink
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 21:02
Hej
Du siger bare til, når det bliver tid til at lave filtre til højtalerne. Så kigger jeg gerne forbi med måleudstyr.
 
Jeg vil dog gerne have lov til at putte lidt grus i maskineriet inden, du kommer for godt i gang med at bygge. De enheder, som du har valgt og købt, er bestemt ikke dÃ¥rlige, men du fÃ¥ nok store problemer med at fÃ¥ dem til at spille sammen. Dine bas-enheder (21W'erne) har en ret høj følsomhed, jeg vil gætte pÃ¥ lige knap 90 dB med 2 stk i hver side. Men 15WU'erne, som jeg formoder, at du kun vil bruge en af i hver side, mangler over 6 dB for at kunne følge med i det regnestykke. Om du sÃ¥ vil løse det ved at finde andre basser eller mellemtone enheder er op til dig. Alternativet er at tage skridtet fuldt ud og bygge et aktivt system, men det er betydeligt mere omfattende (læs: kompliceret).
Hvormeget volumen er der til rådighed i donor kabinetterne?
 
Mvh.
Simon
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 21:17
Originally posted by kappen

Originally posted by ham_den_lange

Hej
Du siger bare til, når det bliver tid til at lave filtre til højtalerne. Så kigger jeg gerne forbi med måleudstyr.
 
Jeg vil dog gerne have lov til at putte lidt grus i maskineriet inden, du kommer for godt i gang med at bygge. De enheder, som du har valgt og købt, er bestemt ikke dÃ¥rlige, men du fÃ¥ nok store problemer med at fÃ¥ dem til at spille sammen. Dine bas-enheder (21W'erne) har en ret høj følsomhed, jeg vil gætte pÃ¥ lige knap 90 dB med 2 stk i hver side. Men 15WU'erne, som jeg formoder, at du kun vil bruge en af i hver side, mangler over 6 dB for at kunne følge med i det regnestykke. Om du sÃ¥ vil løse det ved at finde andre basser eller mellemtone enheder er op til dig. Alternativet er at tage skridtet fuldt ud og bygge et aktivt system, men det er betydeligt mere omfattende (læs: kompliceret).
Hvormeget volumen er der til rådighed i donor kabinetterne?
 
Mvh.
Simon
 

Jep. En mellemtone på 88-90dB 4ohm er nok det som han skal kigge efter.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2010 at 21:34
Originally posted by ham_den_lange

Hej
Du siger bare til, når det bliver tid til at lave filtre til højtalerne. Så kigger jeg gerne forbi med måleudstyr.
 
Jeg vil dog gerne have lov til at putte lidt grus i maskineriet inden, du kommer for godt i gang med at bygge. De enheder, som du har valgt og købt, er bestemt ikke dÃ¥rlige, men du fÃ¥ nok store problemer med at fÃ¥ dem til at spille sammen. Dine bas-enheder (21W'erne) har en ret høj følsomhed, jeg vil gætte pÃ¥ lige knap 90 dB med 2 stk i hver side. Men 15WU'erne, som jeg formoder, at du kun vil bruge en af i hver side, mangler over 6 dB for at kunne følge med i det regnestykke. Om du sÃ¥ vil løse det ved at finde andre basser eller mellemtone enheder er op til dig. Alternativet er at tage skridtet fuldt ud og bygge et aktivt system, men det er betydeligt mere omfattende (læs: kompliceret).
Hvormeget volumen er der til rådighed i donor kabinetterne?
 
Mvh.
Simon
 
CryCry Ja, sÃ¥dan gÃ¥r det nÃ¥r man bare kaster sig hovedkuls ud i sagerne. Jeg havde ikke et sekund overvejet følsomheden pÃ¥ mellemtonerne...
Kan man gøre andet end skifte basserne ud? Tænkte på om man kunne køre med dem i serie eller...
 
Ellers bliver det andre mellemtoner, for jeg har forelsket mig i det her basser :-)
Det må være muligt at lave en byttehandel, da de (15Wu´erne) er nye, kun målt på.
 
Og så skal jeg da lige huske at takke gange 1000 for tilbuddet om målinger Clap
 
Vedr. aktive ht´er, så bliver det ikke denne gang, har prøvet det før, med et godt resultat, men vil gerne have glæde af den her Naka PA7E jeg for kort tid siden har købt mig.
 
Jeg tænker der er ca. 60 liter til basserne i donorkabinetterne.  


Edited by svendborg@email - 04 Apr 2010 at 21:38
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 19:34
SÃ¥ er der sket lidt nyt i projektet. Jeg har afhændet AV 5 kabinetterne og skaffet et sæt Dali Evidence 870, som nu er strippet. Der er indkøbt til de 4 SS basser, 2 stk SB Acoustics 5" SB15NRXC30-4 og 2 stk SB29RDC-4 disk.
Tilbage er så at lave en ny baffel, som jeg er ved at designe nu. Tanken er at sætte den direkte på den originale baffel, efter den er blevet skåret lidt i Smile.
De gamle delefiltre sidder stadig i, de skal væk, og så tænker jeg at ville lave en refleksport i bunden, hvis det kan gi sig, ellers på fronten. På den måde må jeg kunne få ht placeret tættere på bagvæggen, men konens velsignelse...
 
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2010 at 21:19
Hej Svendborg,
 
Med mindre at du har en kæmpe stue og har tænkt dig at sætte højtalerne  laaangt fra væggene især bagvæggen, sÃ¥ fÃ¥r du altsÃ¥ en alt for kraftig bas.
 
Prøv istedet at parallelkoble den nederste bas med en enkelt meget stor spole i serie f.eks. 5 - 6 mH eller mere. Lyt dig frem.
 
JH/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz