Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line Source
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line Source

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line Source
    Posted: 08 Apr 2010 at 00:16
Nu kan det godt være jeg spørger dumt Ermm men hvis man har 24 enheder i en højtaler, får man så ikke en impedance der enten er himmel høj, eller kælder lav alt efter hvordan man forbinder dem?
 
Michael
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 01:42
Ikke hvis de er forbundet i en kombination af serie og parallel. I dette tilfælde har jeg tre sektion med otte enheder i hver. Disse otte enheder er forbundet i serie og de tre sektioner i parallel. Det giver en impedans på lige knap 10 ohm DC. Det kan umiddelbart virke som meget, men følsomheden er rigelig høj, så jeg har prioiteret en nem belastning for forstærkeren.
 
Jeg har fået lyttet lidt mere til højtalerne her til aften sammen med min DSPre og bas-sektionen i mine normale højtalere (dem med eksternt filter). Og der er en markant forbedring at hente ved, at understøtte liniekilderne med en god (aktiv) bas.
Mht. diskant området, så er der som forventet en tydelig kam-filter virkning over ca. 7 kHz, så der skal nok laves nogle forsøg med en tweeter til de øverste to oktaver. Er der nogle af jeg, der evt. kan anbefale en god super-tweeter?
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 08:39
Bare lige så jeg er sikker på at jeg forstår det. Hvis man har 3 enheder på 8 Ohm og ikke vil ende men enten 24 Ohm eller 2.7 Ohm skal de 2 første forbindes i serie og den sidste paralelt? Så lander man på ca. 10 Ohm.
 
Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 09:58
Originally posted by m@dsen

Bare lige så jeg er sikker på at jeg forstår det. Hvis man har 3 enheder på 8 Ohm og ikke vil ende men enten 24 Ohm eller 2.7 Ohm skal de 2 første forbindes i serie og den sidste paralelt? Så lander man på ca. 10 Ohm.
 
Michael
Nej, sådan kan du ikke gøre det. Så vil de ikke få tilført lige meget havre...
 
Du er nødt til at tage udgangspunkt i et lige antal enheder. fx. 4 stk. 8ohm. Hvis de forbindes i serie 2 og 2, og så samles parallelt, så vender du tilbage til udgangspunktet, altså 8ohm...
 
Sådan lidt forsimplet sagt, så skal du have lige mange enheder på hver side af parallelkoblingen...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 10:12
Hej Michael
3 enheder er et dårligt udgangspunkt, når du gerne vil lave en kombination af serie- og parallelforbindelser. Da det vil resultere i, at enhederne ikke får den samme signalstyrke, og derved ikke yder det samme.
Jeg er heller ikke sikker på hvordan, du kommer frem til de 10 ohm.
 
Den enhed, jeg har anvende, har som udgangspunkt følgende parametre:
Re    3,7 ohm
Bl     2,7 Tm
Mms 1,9 g
Sd    22 cm^2
SPL   87,2 dB/2,83 V (beregnet)
 
Når otte af disse forbindes i serie, vil de optræde som én enhed med følgende parametre:
Re    29,6 ohm  (8*3,7)
Bl     21,6 Tm  (8*2,7)
Mms 15,2 g  (8*1,9)
Sd    176 cm^2 (8*22)
SPL   87,2 dB/2,83 V (beregnet)
Følsomheden er som I kan se præcis den samme. Gevinsten er, at hver enhed kun skal udføre 1/8 del af arbejdet, hvilket giver en væsentlig reduktion i forvrængning og betydeligt bedre powerhandling.
 
Hvis man så tager tre af disse sektioner med otte enheder i hver og parallelforbinder dem, får man 24 enheder, der opfører sig som én enhed med følgende parametre:
Re    9,8667 ohm  (29,6/3)
Bl     21,6 Tm
Mms 45,6 g  (3*15,2)
Sd    528 cm^2 (3*176)
SPL   96,7 dB/2,83 V (beregnet) (87,2+20*log(3) = 87,2+9,54)
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 10:36
Øv, jeg var sikker på at jeg havde forstået det Cry. De 10 Ohm var lidt et gæt Smile men jeg kan godt se logikken i din forklaring, tak.
 
Michael
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 14:01
Man kan vel ikke forvente andet af en 2½" fulltone  
 
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 14:28
Strengt taget er der vel tale om et line-array snarere end en line-source.

Edited by USXX - 08 Apr 2010 at 14:29
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 14:53
Det har du så evigt ret i.
 
Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt tilfreds med lyden. Den virker lidt nasal, og det er som om, der ikke rigtigt kommer liv i den før den får lov til at spille forholdsvist højt. Det hjælper en smule på det nasale, når den får hjælp af en tweeter til at klare toppen. DSPre'n kan ikke umiddelbart dele højere end 3 kHz, så jeg må have fundet Clio frem og lavet et passivt filter.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2010 at 15:37
Den kunne være lidt fed sammen med Peters XLS monster H subwoofer :P

Det er lidt i samme stil, bare med XLS enheder :)


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz