Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: AR metoden til at slippe af med gulvrefleksioner
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


AR metoden til at slippe af med gulvrefleksioner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: AR metoden til at slippe af med gulvrefleksioner
    Posted: 02 Mar 2010 at 09:58
Hey,

Meget af frekvenskurven for en bas, benyttes ikke når først filteret er på. Men det er rart at kunne måle og se hvad der sker, for at være sikker på at ens filter arbejder som det skal.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2010 at 10:01
Hvis basserne sidder ved gulvet, er det UMULIGT at få brugbare målinger til filterudvikling. Det er min erfaring. Det kan godt være der er nogen der kan et triks jeg ikke kender.

Jeg kan prøve og måle min 2vejs standerhøjttaler, stilt på gulvet. Så laver du et filter :)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2010 at 11:28
BUMP!
 
Burde man ikke designe som fx. Dynaudio med basenhederne så langt fra alle (gulv og loft) flader som muligt? Det må da give det mest realistiske udgangspunkt for såvel måling som det endelige resultat.
 
Har faktisk tit overvejet hvad de gør rent filterteknisk for at få det til at fungere. Tager man udgangspunkt i diskants og til dels mellemtones manglende spredning i filteret og så "booster" dem målt on-axis, så det "passer" linært off-axis....?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2010 at 11:49
At måle diskant/mellemtone tæt på gulvet er jo noget fandens l**t. Men Bas er intet problem, der er man jo alligevel oppe i bølgelængder på flere m, de reflekterer jo ikke på samme måde. Man kan sagtens bruge en nærfelts måling af bas-enhederne, så længe man måler væsentligt under bafflesteppet. Deler man basenheder lavt nok, er det også ligemeget at de er tæt på gulvet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2010 at 12:20
Måske 2 SB 8" i et fælles 80l kabinet var et økonomisk og praktisk alternativ til SS 22W8857?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz