Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Mine nye højtalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mine nye højtalere

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mine nye højtalere
    Posted: 22 Jun 2010 at 08:13
Hey..
 
Det ser rigtig godt ud M@dsen. :-)
 
Bliver spændende at se dem færdige - det er en super flot finér.. Har du selv påsat?
 
Mvh
chris-torb
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 08:45
Hey,

Som den lange siger, er det impulssvaret jeg kigger mest på.

Her med 44Hz tuning :


Her med 38Hz tuning :

Det er stadig ikke optimalt, da kabinettet er lidt for stort (især hvis der kommer meget dæmpemateriale i). 

Det er jo stort set samme volumen som mine her (Jeg har ogsÃ¥ et stort kabinet) : 
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 14:44
Originally posted by syncroniq

Hey,

Som den lange siger, er det impulssvaret jeg kigger mest på.

Her med 44Hz tuning :


Her med 38Hz tuning :

Det er stadig ikke optimalt, da kabinettet er lidt for stort (især hvis der kommer meget dæmpemateriale i). 

Det er jo stort set samme volumen som mine her (Jeg har ogsÃ¥ et stort kabinet) : 
Hvad vil den optimale størelse på baskabinettet være i liter?
Michael
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 14:47
Originally posted by chris-torb

Hey..
 
Det ser rigtig godt ud M@dsen. :-)
 
Bliver spændende at se dem færdige - det er en super flot finér.. Har du selv påsat?
 
Mvh
chris-torb
 Tak skal du ha`. Ja jeg har selv lagt finéren pÃ¥, dog pÃ¥ den "gammeldags" mÃ¥de, uden strygejern.
Michael
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 15:31
Hey,

Jeg tror det er et ok kompromis.
Ellers prøv http://pro.speakerbuilder.dk og vælg enheden. SÃ¥ kan du selv prøve.

10 liter (pr enhed) tunet til 35Hz ser meget flot ud, men pÃ¥ bekostning af dybbas. Men det bliver svært at tune sÃ¥ dybt i det kabinet. SÃ¥ jeg har selv valgt de 26 liter og en Jet70 port fra RABU. 

Inden for nogle fÃ¥ dage fÃ¥r jeg dem klar til mÃ¥ling, sÃ¥ melder jeg lige tilbage hvordan det gik, om porten sagtens kan være der (sÃ¥ kan man gøre kabinettet lidt mindre). 
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2010 at 09:01
Jeg er nu færdig med at lime kabinetterne sammen, der kommer lidt billeder senere.
Jeg har lige et par spørgsmål. Er der en der gider lave en beregning på hvor langt reflexrøret skal være når kabinetet er ca. 25L med 2stk. SB15NRXC30-8 og jeg vil gerne ned omkring 38Hz. Jeg kommer selv frem til 23.5cm med et Jet70 rør fra RABU. Så har jeg en idé om, hvis jeg kun undersænker diskanten er det nemmere at få dem til at spille i fase, er det helt forkert?
Og kan jeg ssætte porten i fronten? da de skal stå ret tæt på væggen.
 
Michael


Edited by m@dsen - 24 Jul 2010 at 11:12
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2010 at 14:52
Hey,

Jeg har et 26 liters kabinet, og med 16cm rør (jet70 16cm rør med begge trumpeter) får jeg en tuning på 38Hz (ca)


Tag dig ikke af bumpet ved 200Hz, det skulle gerne være væk efter lidt mere dæmpemateriale i bunden er tilføjet.


Edited by syncroniq - 24 Jul 2010 at 14:52
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2010 at 07:17
Tak skal du ha´, er det helt skævt hvis jeg starter med 20cm, så har jeg lidt at skære af når de skal fintunes når de er spillet til og jeg har fundet den plads de skal have i stuen. En anden ting, er det en god idé hvis jeg nøjes med at undersænke diskanten, jeg tænker på om ikke det er nemmere at få dem i fase?
 
Michael
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2010 at 10:20
Man kan godt argumentere for at der vil være et mindre delay, hvis man vælger kun at undersænke diskanten, der vil dog istedet være refleksioner og diffraktioner fra kanten pÃ¥ bas/mid enheden og med de SB enheder du bruger, er det altsÃ¥ en grim kant.




Edited by kappen - 26 Jul 2010 at 10:20
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2010 at 12:29
Originally posted by kappen

Man kan godt argumentere for at der vil være et mindre delay, hvis man vælger kun at undersænke diskanten, der vil dog istedet være refleksioner og diffraktioner fra kanten pÃ¥ bas/mid enheden og med de SB enheder du bruger, er det altsÃ¥ en grim kant.


Det kan jeg da godt se nu hvor du nævner det,Embarrassed det var lidt for at få så få komponenter i filteret som muligt.
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz