Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Palles højtaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Palles højtaler

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Palles højtaler
    Posted: 28 Jan 2009 at 20:52
Originally posted by palle38

Uha ved ikke om det er 30 Hz eller 50 Hz. Det er bare det at diskanten spiller lidt for højt i forhold til bassen.

Hvis det ikke falder på plads efter at enhederne er spillet til, så tror jeg det drejer sig om et par andre modstande i R1 og R2 i filteret, det vil dæmpe diskanten, men du må hellere høre kappen til råds
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:54
Du endte med at bruge henriks filter ikke?

Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:56
Jo jeg tog det første i lavede.
Jeg kan huske du sagde et eller andet om hvordan man dæmper diskanten.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:03
Er du sikker på at du har samlet filteret korrekt? Du kan evt. uploade et billede her inde..

Hvis du skriver hvilke størrelse modstande du har til at ligge løst, vil jeg prøve at se hvad du kan gøre for at dæmpe diskanten.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:05
Du kan evt. for at finde ud af om det er diskanten der generer dig, hænge toiletpapir op foran den, 1 stykke dæmper ca 1 db, så prøv med en 2-3 stykker og se om det løser problemet.
Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:09
Ja jeg har tjekket om det er samlet korrekt.
Jeg har dem her .
4,7
5,6
6,8
22
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:25
Hvis du tager en 4.7Ohm og sætter parallel med den 4.7Ohm der sidder parallel med diskanten så skulle du gerne opnå 2-3dB dæmpning på diskanten. Prøv det.
Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 22:05
Det hjalp. Den super nu , knap så meget digital lyd.. super godt.
Hvad så med bassen? Det er måske mere kompliceret.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 22:18
Du kan jo justere med dæmpemateriale, et minimum vil give mest bas, portlængden kan også forøges så den går dybere, men det er ikke sikkert du vil opfatte det som "mere bas".

Ellers kan de jo altid stilles tæt op af muren eller på et led i stuen hvor der ikke er så langt til bagvæggen.
Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 22:24
Ok det prøver jeg . tak for hjælpen.
 
Hey kasper noget helt andet. I gÃ¥r købte jeg  4 stk 18W. glæder mig helt vildt til at komme igang med min 3 vejs,
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz