Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye enheder i Xeed kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye enheder i Xeed kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
soul atmosphere View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 17 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote soul atmosphere Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye enheder i Xeed kabinetter
    Posted: 17 Feb 2010 at 08:31
Hej Busk.

Du har ikke rigtigt taget hensyn til baffel-droppet. Det er faktisk nemmere, hvis du lader din kurve starte ved 200-300hz - der hvor du med kan måle til med gatening. Du skal reducere følsomheden. følsomheden er det niveau, du har ved ca 200-300 hz (-60). Du skal have en større seriespole på bassen og evt. en sugekreds for at få følsomheden ned. Du skal naturligvis også dæmpe diskanten efterfølgende. Som den er nu, vil den være meget skinger. MVH OLE
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 09:37
Nu kan der jo ikke regnes med noget der foregår under 450Hz da gateningen ikke er stor nok.
Og en sugekreds kan ikke klare hele det område som bassen dækker. en større serier spoler ødelægger alt hvad der nu er opnået.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
soul atmosphere View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 17 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote soul atmosphere Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 09:55
Hej Busk,

Det er er rigtigt, at opløsningen ikker god under 450 hz.

Men niveauet ved 450 hz bestemmer højttalerens følsomhed.

niveauet ved 800 hz ligger 6 db højere end ved 400-500hz.
Det vil ikke virke. Du skal redesigne filteret. Du skal, som Henrik skriver, ned i følsomhed.

Prøv med 1mh spole til bassen.

Forøvrigt kan du højst sandsynligt droppe dit rc-led på bassen. Prøv med en modstand i serie med  parrallel-kondensatoren.

Har selv clio og har arbejdet en del med SS8545.

MVH OLE
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 10:17
Hey,

Jeg vil prøve når jeg kommer hjem, og lave et filter på dine målinger. 
Jeg har bare ikke rigtig haft tid. Men som Sould A siger, skal du have lagt din bas ned. Du kan jo prøve og lave en måling tættere på bassen (så du kan måle dybere) og se hvordan bassen falder af. Så får du opløsning længere ned, og burde kunne se hvad vi mener.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 12:42
ahh jeg tror jeg er ved at have knækket den, har bas/mel nede på -56dB nu, nu skal jeg bare have resten i skabet igen Smile.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2010 at 18:16
Så er jeg nået til at der er musik på, og endnu engang fik jeg lært en del under filter opbygningen.
Fik også implementeret det med at måle delay, kikkede simpelthen på hvornår enhederne ramte mikrofonen første gang, brugte det jeg fik ud af det som udgangs punkt, og sammen med målingen af begge enheder i paralel fik jeg det tilpasset helt. En sugekreds som tager hele det område som Henrik gjorde mig opmærksom på er også kommet til at fungere perfekt, forstod det ikke først men kan godt se hvad han mente nu, endnu en ting lært. Faserne er også kommet på plads både før, mellem og efter delefrekvensen.
 
Lige nu er de blevet sluttet på en super koldt anlæg ude i hallen, og de første strofer lever fuldt op til mine forventningen Tongue, nu skal det lige have lov at varme igennem, enhederne har hver spillet før og længe så de er spillet til.
 
Simuleringer og målinger kommer senere, skal lytte først, men kontrol målingerne viser at filtrene er helt ens.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz