Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye enheder i Xeed kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye enheder i Xeed kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye enheder i Xeed kabinetter
    Posted: 15 Feb 2010 at 23:26
Syncroniq har allerede sagt det, men du kan også se på dit simuelrede response, at der er 90 graders faseforskel mellem bas og diskant ved delefrekvensen.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 08:53
Originally posted by bknielsen

Syncroniq har allerede sagt det, men du kan også se på dit simuelrede response, at der er 90 graders faseforskel mellem bas og diskant ved delefrekvensen.
Nu spørger jeg måske dumt, men til at starte med synes jeg nu også det så fint ud. Som Syncroniq siger, så kan jeg godt se at niveauet alene fra tw ligger højere end den sumerede kurve. Hvad jeg dog ikke er helt sikker på er din påstand om 90graders fasevending omkring delefrekvensen?
 
Er det fordi at jeg (og Busk og andre) skal aflæse fasen samme sted på x-aksen som under frekvenssimulering? Altså ca ved 3,5kHz?
For der kan jeg da godt se at flankerne ikke ligger over hinanden...
 
Hvordan aflæser man at det er præcis 90 grader ud af fase....?
 
Bær venligst over med en NOOB og evt. fejludtryk....Big smile Håber det giver mening alligevel....
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 09:30
Hey,

Ved delefrekvensen (ca 3.500Hz) er bassens fase ca 40, og diskanten ca 150. 
Altså en forskel 110grader.

Prøv 3. ordens på diskanten og se om det hjælper. 
Jeg har desværre ikke haft tid endnu.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 09:34
Aha, nu giver det mening...
 
Takker for input...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 12:48
Originally posted by bknielsen

Busk: Med forbehold for at det måske ikke lyder godt, uddyber jeg lige mit forslag, pga. din kommentar om at du ikke fik fasen til at passe:

Regnet fra enhederne:

Diskant: 8.2Ohm i parallel med -> 37uF i serie med det -> så en parallel spole på 0.19mH -> så 6.9 uF i serie -> og til sidst en serie modstand på 4.9 Ohm

Q for anden ordens sektionen på 0.7 og egenfrekvens 3.2 kHz første ordens ledet knækker ved 1.9 kHz.

Bas: 6.3 uF i parallel -> så 3mH i serie med det

Anden ordens med egenfrekvens på 1.15 kHz og Q på 0.35.

Nå ja filterspolen på basen bliver med jernkerne. Måske ikke så godt i en 2 vejs, men fasen er i hvert fald i orden i delefrekvensen, og der er taget højde for de 78us tidsforsinkelse. Skal spolen være mindre skal du nok bruge en baffelstep-korrektion.

Jeg ender med -57 dB, dvs. i nærheden af det Syncroniq foreslår.

Værdierne skal nok justeres lidt, så de passer med nogle standard værdier.

Beklager at jeg ikke har nogen nem måde at visualisere komponent-forbindelser, men det er mit hjemmegjorde script, jeg har simuleret med.
Fint med forslag og jeg forstår hvad du siger Smile.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 12:52
Originally posted by syncroniq

Hey,

Ved delefrekvensen (ca 3.500Hz) er bassens fase ca 40, og diskanten ca 150. 
Altså en forskel 110grader.

Prøv 3. ordens på diskanten og se om det hjælper. 
Jeg har desværre ikke haft tid endnu.
Super.
 
Fedt at lære noget hele tiden, er allerede med langt bedre resultater mednoget 3. ordens. Skal hen og arbejde videre med det nu, og så det med at få fladet bas/mellemtonen ud så der kommer mere bas med.
Med hensyn til bassen er det så pga den bagudvendte port, og at målingerne er foretaget midt i rummet at der ikke er så meget bas med på målingen ?
 
Busk
 
PS.: Må nu så småt gå unden krykker, så nu er livet meget nemmere Smile.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 13:09
Det er pga. målemetoden, der står på din måling at du har gated fra 3.17ms til 6.71ms, hvad betyder dette for hvor dybt du kan måle? Hint, frekvensen for en tone med en pertiode tid T, er f=1/T.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 13:17
Originally posted by kappen

Det er pga. målemetoden, der står på din måling at du har gated fra 3.17ms til 6.71ms, hvad betyder dette for hvor dybt du kan måle? Hint, frekvensen for en tone med en pertiode tid T, er f=1/T.
Nå ja det jeg klar over, det bare det med at han mente jeg ikke fik meget bas hvis jeg ikke fik diskanten ned på -56 jeg ikke forstod, så er jeg mere rolig så havde jeg forstået mine målinger godt nok.
 
På den afstand kan jeg ikke måle under ca. 350-400hz
 
Faktisk har jeg ovevejet at snakke med den lokale sportshal om jeg måtte komme en gang i mellem og lave målinger, hvor man så ville kunne få noget længere mellem højttaler og mikrofon. LOL.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 13:18
Ja okay! 

Så skal du hænge højttaler og micronen op i loftet :)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 13:24
Originally posted by kappen

Ja okay! 

Så skal du hænge højttaler og micronen op i loftet :)
Måske de havde noget lift eller noget man kunne låne, skal i hvert høre dem ad Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz