Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Stander HT med SS18W+D9500 ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Stander HT med SS18W+D9500 ?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stander HT med SS18W+D9500 ?
    Posted: 11 Feb 2010 at 22:10
Hejsa Speakerbuilder folk :D
 
Først : Fedt forum. dejlig stemning herinde! :D
 
Jeg har PT bygget mig et sæt SP95 fra Troelsgravesen men da der lige er sket en familie forøgelse vil jeg meget gerne ha store højtalere væk fra gulvet og op i højden..  Samtid ville jeg gerne lave nogle nye kabinetter i noget mere eksotisk materialer! :D
 
Enhederne som skal bruges er jo som sagt SS 18W8531G00 samt D9500 Diskant.
 
Jeg går mest efter en lukket Kabinet til bassen og der skal de som jeg kan se i WinISD ligge omkring 20.7 liter.. Men jeg ville gerne lave et kabinet lidt alle den måde som Neeper Perfection One er lavet på . Som ikke har nogle lige sider. så man undgår de resonancer der opstår.
 
Kender i til nogle projecter som er lavet i den stil hvor man evt kunne hapse lidt tegninger fra ? :D
 
Eller er der andre gode forslag til kabinetter til overstående enhede ? Kun stander har interesse !
 
/Ravsen
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2010 at 08:19
Hmmm mener at 18W8531 fungerer bedst i reflex (på de der 20-21 ltr) men har dog aldrig hørt den i et rigtigt lukket kabinet.  Det kan være andre har erfaringer med dette.?
 
På mine egne har jeg stoppet sokker i portet for at høre hvordan det lød og jeg synes det lød "kedeligt".. Uden sok var der meget mere liv og rum.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2010 at 11:46

Hey, hvorfor vil du have lukket ?

Er selv igang med nogle standere - det er blevet ret godt - kan dog ikke lige finde mit kamera for tiden.
 
Back to Top
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2010 at 21:04
Det var nu mere for at holde størelsen nede. men hvis det er kompromis med lyd så betyder størelse som sådan intet..
 
Jeg er ude på at få det bedste ud af det dog stadig som stander HT.
 
Jeg var evt lidt hooked på at lave kabinettet som en slags sandwich konstruktion. Sådan med evt 20 plader af 25mm ovenpå hinanden. selvfølgelig skåret ud. derefter skal de så ha Finer osv.
 
Men når man laver sådanne konstruktioner .. bruger man så skiftevis forskelligt materialer ? eks MDF-Spån-MDF-Spån-MDF.
 
Eller er det bedre med MDF og evt noget hårdt træs materiale ? Evt Teak træ ???
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2010 at 22:21
1. Du kan fint sætte bassen i et lukket kabinet på 20 l. Så får du ca. fb=56Hz Qb 0.7, respektabelt. Men jeg ville anvende Troels´s 32l reflekskabinet, helt sikkert!
2. Skæve kabinetter har osse resonanser (du mener stående bølger, ikke). Der skal skum på væggene i alle tilfælde.
3. Den absolut mest resonansdøde måde at bygge kabinetter på er constrained layer damping, hvor man limer to relativt tynde, fx. 10mm MDF plader sammen med et absorberende bitumenlag på ca. 4mm imellem. Men det er svært at arbejde med. Din løsning kan også bruges, og uden at vide det tror jeg at det er en god ide med alternerende materialer som du foreslår. Men så bliver kabinettet altså også stort med en pladetykkelse på 5cm!
Den mest effektive dæmpning får man hvis man limer et blødt materiale (bitumen 4mm) på en relativt tynd plade (12mm), som man så afstiver hysterisk. Kombinationen af tynd plade + bitumen dæmper mellemtone, og afstivningen redder bassen. Din "tykke" løsning vil transmittere nogle frekvenser igennem udæmpet.
På Troels´s side er der et link (som jeg gav ham) til en tysker, der har undersøgt alle mulige pladekombinationer. Tjek det.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2010 at 22:23
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm
Back to Top
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2010 at 21:05
Wow det var en masse teknisk tysk... :D
 
Men som jeg kan få ud af det er det mest lyddøde faktisk det med 16mm MDF og 4 mm Bitumin og 4 mm plade bagefter.. hvis jeg forstod det rigtigt.
 
Jeg havde nu ikke lige regnet Bitumin med i det. det kunne være fornuftigt at gøre det på den måde. men kan man lime på Bitumin ? også så det holder med alm trælim eller skal man op i noget 2-komponent lim ?
 
Hmm 32 L basrefleks. Det bliver forholdsvis stort for en stander HT.
 
Hvis jeg maks kan komme ned på 56 hz ved 20 liter  så kunne man jo supplere op med 26W'er som sub. den skulle da gerne kunne supplere dem.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2010 at 21:23
Hvis du er bekymret for størrelsen, skal du da bare skifte dine planlagte 5cm vægge ud med vores allesammens standardløsning: 20mm MDF+4mm bitumen. Det sparer ganske mange l, prøv at regne efter!
32l for en stander er da ingenting: 17 x 24 x 80 indv. mål - en lille sag, udv. 22 x 29 x 85! Hvis du nu laver 5 cm vægge med samme udv. mål, bliver den kun 17l !
Hvis du skal lave det der constrained layer (det er det, du har fundet på linket som det mest lyddøde, rigtig nok), er det vigtigt, at limen ikke kan give sig. "shear stresses" SKAL foregå i bitumen, ellers virker det ikke!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2010 at 22:03
Jeg ville helt klar putte den i et 22L basrefleks tunet til 33Hz, det er uden tvivl der hvor den performer bedst hvis du spørger mig.
Back to Top
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 11:07
Okay så det ligger op til et 22 L basrefleks i 20mm mdf med 4 mm Bitumin på indersiden samt god afstivning.
 
22L lyder bare af meget hvis man forstiller sig 22 1L mælkekartoner stablet oven på hinanden :)
 
Kappen : Tuning af port til 33 hz. Dvs længden af basreflekt røret ik ? og SKAL røret placeres på bagsiden eller er det mere eller mindre ligemeget ?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz