Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Stander HT med SS18W+D9500 ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Stander HT med SS18W+D9500 ?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ravsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote ravsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stander HT med SS18W+D9500 ?
    Posted: 16 Feb 2010 at 11:08
Felsby .. bare af interesse .. hvilken lim skal man vælge hvis man skal ha noget som bliver så hårdt ?? trælim er jo blødt som sådan jo
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 11:26
Du skal spørge en lim-expert, for det skal jo kunne binde både på blødt bitumen og hårdt mdf, og samtidig være stærkt. Men det er altså ikke et begynderprojekt, seriøst! Der bliver et del kosmetik i enderne for at skjule det sorte bitumenpålæg i sandwichen, om du er med...
De 33Hz refererer til reflekskabinettets resonansfrekvens. Kan beregnes på http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 11:53
Jeg tror at det nemmeste må være at bygge "det indvendige" kabinet med afstivninger osv. først, hvorefter man kan beklæde med bitumen, og så slutteligt et lag plade mere...
 
Om hvid snedkerlim hæfter ordentligt til bitumen skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener at det er rigelig fint til almindelig kabinetkonstruktion. Nogle selvbyggere bruger dog "hårde" limtyper som epoxy o.lign. Jeg er dog ikke selv overbevist om at det gør nogen forskel....
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2010 at 12:10
110% enig i din konstruktionsmåde, Friman.
Når man limer MDF eller spånplade, er hvid snedkerlim uovertruffent. Det kan man forvisse sig om hvis man brækker to plader fra hinanden. Det er ikke limstedet, der går itu. Men mht. Constrained Layer er det bare vigtigt, at der limlaget ikke kan give sig. Hvis hvid PVA opfylder det krav, så perfekt for mig.
Hvis man laver sådan et 16mm MDF-4mm bitumen-6mm krydsfiner kabinet, skal det bare afstives ret grundigt, ellers bliver det måsek for fleksibelt sv.t. de lave frekvenser.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 10:49
Originally posted by kappen

Jeg ville helt klar putte den i et 22L basrefleks tunet til 33Hz, det er uden tvivl der hvor den performer bedst hvis du spørger mig.

Hvis man laver lidt simulering med SS data (som jeg godt kan tvivle på, min egen 22W havde ganske andre data end på bladet), er der et lille "hump" med det lille kabinet, som man slipper for med et lidt større.

Vi ved, at du har lavet sådan en 22lmodel, som du kan lide. Og Troels G har lavet en 32l model, han kan lide.
Vi arme stakler kan jo ikke høre dem side-by-side! Hvad skal vi vælge? 

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 11:08
Originally posted by felsby

Originally posted by kappen

Jeg ville helt klar putte den i et 22L basrefleks tunet til 33Hz, det er uden tvivl der hvor den performer bedst hvis du spørger mig.

Hvis man laver lidt simulering med SS data (som jeg godt kan tvivle på, min egen 22W havde ganske andre data end på bladet), er der et lille "hump" med det lille kabinet, som man slipper for med et lidt større.

Vi ved, at du har lavet sådan en 22lmodel, som du kan lide. Og Troels G har lavet en 32l model, han kan lide.
Vi arme stakler kan jo ikke høre dem side-by-side! Hvad skal vi vælge? 

Tror du blander det sammen Felsby.
 
Er ret overbevist om at Kappan snakker om 22l volumen til en 18W og ikke en 22W som du nævner....?
 
(Ret endelig hvis det er mig der tager fejl)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 11:17
Det var nok mig, der havde for mange indskudte sætninger, friman: det jeg skrev i farten var at min 22W havde andre data på testbænken end på SS databladet, og det kunne man jo frygte osse var tilfældet med 18W - comprendre? Wink
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 11:25
si si senoir...!
 
Mener det har været vendt flere gange her på forum. Hvis jeg ikke husker helt galt, så var argumentet for at holde 18w i 22l, at impulsresponsen er klart bedst hér, og det kun er et mindre kompromis ifht. hvor dybt i frekvens den går kontra 30l. Ved 30l går den selvfølgelig dybere, men skulle blive "sløv og upræcis" ifht. de 22l....
 
Comprende?...Big smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 11:32
si, si - men når en afstemning giver et lille "bump" over resonansfrekvensen, er det næsten altid på papiret ensbetydende med en mere udtværet impulsrespons. Men det kan da sagtens lyde bedre. Derfor mit sp. til Kappen - hvad skal vi arme stakler gøre?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 11:40

Tror han vil fastholde de 22l.

Husker det som værende en anbefaling fra Ulrik, og han må jo om nogen vide det....? (han har trods alt konstrueret enheden)
 
(muligt at jeg husker forkert. Alzheimer light forstås...Big smile)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz