Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt projekt - Scanspeak / SB , eller?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt projekt - Scanspeak / SB , eller?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
T_Hammer View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 10 Feb 2010
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote T_Hammer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt projekt - Scanspeak / SB , eller?
    Posted: 10 Feb 2010 at 17:06
Hej Allesammen
 
Jeg er ny her på forumet og vil starte med at spørge om hjælp til valg af enheder til mit næste DIY projekt...

Mine nuværende højttalere er færdig bygget, men har ikke fået målt dem overhovedet, og de køre på færdigkøbte delefiltre fra monacor, ligesom
alle enhederne også er derfra. (det skyldes at jeg fik et par gode tilbud)

-Jeg har ingen erfaring med måling og udvikling af delefiltre, og interessere mig egentlig også mest for selve byggearbejdet med kabinettet osv.
Måske kan jeg få mere ud af disse højttalere ved at måle og justere osv. men lige nu kan jeg ikke stoppe med at tænke nyt...
For lige at vise dem jeg har bygget indtilvidere sætter jeg et par links her:


http://hifigalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1097
http://hifigalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1099
http://hifigalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1096
http://hifigalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=725


Jeg tænker på at bygge et par nye gulvhøjttalere, men med en anden kvalitet af enheder svarende til disse:
http://frequence-shop.dk/produkter/26-gulv-hoejttalere/470-p ca-625-rd/

Hvis nogen kan hjælpe mig med at vælge de bedste enheder, har gode / dårlige erfaringer eller kender til et eller flere steder (i nærheden af
Ølstykke, Nordsjælland) hvor man kan lytte til disse Scanspeak eller nogle alternativer, høre jeg gerne fra jer.


på forhånd tak
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2010 at 18:27
Hey,

Jeg har hørt de to mindre modeller af dem fra Frequence du linker til. Det er gode enheder, men du skal nok regne med selv at lave et nyt filter. Jeg ved at AcousticForce har et nyt filter til netop de to modeller jeg har hørt, det kan klart anbefales istedet hvis det skal være derfra.

Ellers har Kappen gang i et projekt her som er yderst interessant :

Selv skal jeg snart igang med en 2½ med både 5" og 6" sammen med sømanden herinde fra. Det bliver også med SB enheder.

Ellers kan Seas Excel 15wCH001 anbefales. Super god enhed, men også dyrere end SB enhederne.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2010 at 20:52
Hej T_Hammer
Jeg har et par gulvhøjtalere med den 'ældre' revalator serie. (R29, 12M, 2*18W), so m jeg har fået færdig her i januar måned. Jeg fik også hjælp til filterudvikling i dette forum ;-D
Min interesse er lige som din mest fokuseret på selve byggearbejdet med kabinettet.
 
 
Jeg bor i Veksø 5 km fra dig, og du er velkommen til at kigge forbi.
 


Edited by SWULP - 10 Feb 2010 at 20:53
/SWULP

Back to Top
T_Hammer View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 10 Feb 2010
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote T_Hammer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2010 at 23:36
Hej igen


SWULP
-Jeg vil meget gerne komme forbi og høre dine højttalere... Fik lige studeret din fremgangsmåde, og det lader til at det ligger rimelig meget op ad hvad jeg havde i tankerne. desuden ser det skide godt ud, det du er endt op med.

Jeg skal godt nok på skiferie her i uge 7 og en masse arbejde efterfølgende, men vi kan måske finde en dags i løbet af marts måske..?



Jeg har selv kigget på revalator serien...

Zaphaudio vurere jo 18W8531G bedre end den nye 18WU8741T00...

-Jeg regner med at bruge samme mærke af enheder, hvad det så ender med at blive.
men hvilken diskant ville være optimal sammen med fx. 2 stk 18W8531G? 
-og kunne resultatet virkelig blive bedre end PCA 625 sættet?

SB enhederne ser virkelig interessante ud, men designmæssigt er jeg helt klart til scanspeak..
det er selvfølgelig ikke det eneste der spiller ind, når det alligevel ender oppe i den prisklasse.
Men jeg vil hellere betale lidt ekstra for "toppen af poppen" -men så skal de jo også lyde sådan...


mange tak for jeres svar...
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2010 at 08:41
Personligt synes jeg at Revelator giver mere lyd for pengene end illuminator som er grotesk dyre. Har hørt Frequences lille model med illuminator og den gør det godt. Men jeg synes stadig enhederne er for dyre iforhold til ydelse. Selv bruger jeg 18W som mellemtone/bas og i mine ører er det en suveræn enhed.

Edited by Fasen - 11 Feb 2010 at 09:14
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2010 at 09:17
Hey,

Kan lige nævne, at ham der laver/Designer SB enhederne, er ham der har designet Revelator enhederne (samt R29 med flere). Så du får en Revelator til vifa pris ved SB. Det er samme teknologier som lavtabs ophæng osv. 

WU enhederne har meget lang slagslængde og nogle andre fordele. Men de er svære at lave filter til syntes jeg. Dit delay imellem diskant og basmellemtone bliver højere, da motoren er meget dyb. Det kan man selvfølgelig tage højde for i filteret. 

Har dog hørt at deres nye 12cm WU skulle lyde helt fantastisk. Men har ingen erfaringer med den selv. Men så er du ude i noget 3vejs.

Det her er hvad jeg har gang i, med SB:

Der kommer også en model med 6" istedet for 5".
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2010 at 09:39
Jeg tror ikke du skal forvente at ScanSpeak enhederne pr definition giver bedre lyd end SB. Har hørt flere nævne, at de bedre kan lide mellemtonen i SB end ScanSpeak, forvrængningsmålinger af SB viser tydeligt at du får highend enheder til mellemklasse priser. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2010 at 10:04
Hey,

>>-og kunne resultatet virkelig blive bedre end PCA 625 sættet?>>

Nu er jeg måske den forkerte at svare, men du kan sagtens bygge noget selv der er bedre end det kit. Kittets største svaghed er filteret. Her kan vi hjælpe dig bedre på vej.

Lige nu vil jeg sige, at hvis man vil have highend billigt, er det SB. 
Vil man betale mere er det Seas Excel. 
Back to Top
T_Hammer View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 10 Feb 2010
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote T_Hammer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2010 at 14:13
Super indput i alle kommer med, mange tak..

Hvilke SB / Seas enheder ville i sammensætte for et par fuldblods 2 1/2 eller 3 vejs, mellemstørrelses(dvs. Max str. H 110 B 28 D 40) gulvhøjttalere?
-og hvor skal man handle for den bedste pris?
Vil som sagt gerne betale hvad det koster for High-end..

Ps. Sidder i bus på vej mod Østrig, så i må endelig ikke stoppe jeres posts selvom jeg ikke svare tilbage promte..
Mange tak

Edited by T_Hammer - 12 Feb 2010 at 14:14
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2010 at 21:41
Jeg vil lige komme lidt med mine erfaringer..

Jeg har leget en del med følgende enheder:

Seas CH15 (Fantastisk enhed, god bund tager størrelsen i betragtning, og mellemtonen er bare helt i særklasse)

Seas LY15 (Super fed enhed, men den levere bare ikke helt det samme som CH fx.)

Scan Speak 15W (Igen super fed enhed, dog ikke nær så god som CH i øvre område syntes jeg)

Scan Speak 15WU (Enheden tester jeg en del for tiden, og den levere desværre ikke helt det ønsket, den er ved at være godt tilspillet (80 timer) og bunden har ændret sig meget. Og den gør det fremragende, mellemtonen hænger måske lidt i bremsen, hvis der skal siges noget skidt)

SB 4"/5"/6" (super fede enheder taget prisen i betragtning, og som tidligere nævnt så er mellemtone super lækker at lytte på, men for satan da hvor kan 2 stk 6" levere god dyb bund for bare 1000,-)

Jeg har for tiden selv mit SB projekt stående 1" diskant, 4" mellemtone, og 2 stk 6", de spiller super super fedt, og jeg er meget meget tilfreds med dem, og taget i betragting af et det setup koster mindre end fx 18WU, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge. Hvis du så har penge til overs, så ville jeg helt klart ligge de sidste mønter i nogle bedre kondensatore, Jantzen superior, Silver cap, eller måske noget Duelund. Der mener jeg pengene er meget bedre brugt. 

Håber ud kan bruge mit indlæg.. 

God ferie iøvrigt. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz