Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Harken SS22
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Harken SS22

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Harken SS22
    Posted: 11 Mar 2010 at 14:52
Nu skal du altså se at få lært det med målinger og filter Busk, jeg skal jo have målt mine højtaler engang i maj måned Wink LOL
 
Michael


Edited by m@dsen - 11 Mar 2010 at 14:56
Back to Top
Harken View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Jan 2010
Location: Næstved, DK
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Harken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 15:08
Det lyder rigtig godt busk, vi kan lige tales ved..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 15:11
Originally posted by m@dsen

Nu skal du altså se at få lært det med målinger og filter Busk, jeg skal jo have målt mine højtaler engang i maj måned Wink LOL
 
Michael
he he det har jeg lært LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 16:08
Hey,

Syntes det er fedt at busk stiller hans måleudstyr til rådighed så man kan fange de her fejl. 
Det bliver også spændende at høre hvordan de lyder når det er rettet.

Busk> Hvordan lød de i forhold til de du normal lytter til?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 16:14
Originally posted by syncroniq

Hey,

Syntes det er fedt at busk stiller hans måleudstyr til rådighed så man kan fange de her fejl. 
Det bliver også spændende at høre hvordan de lyder når det er rettet.

Busk> Hvordan lød de i forhold til de du normal lytter til?

Jeg stiller altid gerne mit udstyr til rådighed, jo mere jeg får lov at måle på, jo mere lærer jeg selv om det. Så jeg tager gerne mod folk der skal have målt, vil lærer så meget som muligt.

Nu ved jeg jo godt hvad en 15m kan, og toppen er klart bedre end mine B&W, det havde jeg hørt med min M765 højttaler. Bunden manglede lidt, men det skyldes jo nok fase fejlen. Men Diskanten har du tøjlet godt, den har ellers tendenser til at flå hovedet af syntes jeg.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 16:41
Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 


Edited by Frost - 11 Mar 2010 at 16:43
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 16:54
Originally posted by Frost

Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 
Det er vel ikke nok bare at tune porten højere...? Han bør vel hive nogle liter ud af kabinettet hvis han vil have noget mere slam, og knap så dyb bas....?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 16:55
Originally posted by Frost

Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 

Nu syntes jeg bestemt ikke der var for lidt bas, men jeg syntes der manglede noget i bas området, her tænker jeg på noget med fasthed, den var lidt for blød til min smag, jeg må indrømme jeg skød det til manglende tilspilning og at det er alu-basserne. og så har fasefejlen selvfølgelig også haft noget at skulle have sagt. Den fangede jeg dog ikke da vi sad der, da det hele lød så meget anderledes end det jeg er vant til. 

Så til min smag var den for blød og varm.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 18:50
De B&W Højttalere har altså også bare en hammer god bas!

De er heller ikke tunet "højt" eller "varmt" - tværtimod! Det kan være Busk kan lokkes til at lave en nærfelts eller impedans måling af basserne. Så kunne måske kan finde ud af, hvorfor de gør det så godt. Jeg kunne forstille mig at filteret på dem er indrettet til at booste omkring 100Hz. 

Jeg tror desuden at de fleste bas systemer kunne yde bedre, hvis man regnede filteret med ind i kabinetberegningerne. Det er ihvertfald min opfattelse, at man kan tune et system noget så fint, men så snart der kommer et filter på, flytter man pol/nulpunkterne igen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 19:18
Originally posted by kappen

De B&W Højttalere har altså også bare en hammer god bas!

De er heller ikke tunet "højt" eller "varmt" - tværtimod! Det kan være Busk kan lokkes til at lave en nærfelts eller impedans måling af basserne. Så kunne måske kan finde ud af, hvorfor de gør det så godt. Jeg kunne forstille mig at filteret på dem er indrettet til at booste omkring 100Hz. 

Jeg tror desuden at de fleste bas systemer kunne yde bedre, hvis man regnede filteret med ind i kabinetberegningerne. Det er ihvertfald min opfattelse, at man kan tune et system noget så fint, men så snart der kommer et filter på, flytter man pol/nulpunkterne igen.

Jeg laver gerne begge målinger, det ser jeg lige på ved lejlighed.

Hvordan skulle man lige regne filteret med ind i kabinet beregningen? kan se mit beregnings system kan, men man laver jo kabinettet først, finder filteret ud fra målingerne. Skal man starte med et prøve kab først, eller hvordan ville du gribe den an kappen?????? fortæl fortæl.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz