Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Harken SS22
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Harken SS22

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Harken SS22
    Posted: 11 Mar 2010 at 06:35
Godmorgen
 
Jeg havde jo fornøjelsen af at havde besøg af Lars og hans meget flotte højttalere, først fik vi lige kotrolmålt dem.
Dette er begge filtre oven i hinanden.
 
Efter måling fik vi lyttet en del på dem inden på reference systemet.
Og jeg skal love for de kan spille musik. Smile
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 10:12
Hey,

Jeg ville prøve og vende fasen på bassen og måle igen. 
Kan det tænkes det er glemt ?

Der burde ikke være det 10dB dyk ved 450Hz.


Edited by syncroniq - 11 Mar 2010 at 10:13
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 10:16
Ja det ser ikke rigtig ud, prøv evt. at gøre det samme i lspcad og se hvad konsekvensen er, grunden til at det måske ikke ser så voldsomt ud i virkligheden er nok den manglende opløsning på målingen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 10:47
Hey,

Sjov nok ligesom på Busk's måling :)
Så den skal lige vendes, så lyder det ENDNU bedre :)



Og her hvordan den kommer til at måle når den vendes :)



Edited by syncroniq - 11 Mar 2010 at 10:48
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 11:03
Jeg var heller ikke sikker, så jeg tænkte det var bedre i så på det, tænkte nemlig selv på det med målingens opløsning.
Det lød sku ellers godt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 11:28

Det er et rimelig lækkert filter ;)

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 11:50
Ja det er HELT sikkert en rigtig fed højtaler.. Det er ikke bare et rimelig lækkert filter.. Det er et rigtigt lækkert filter Thumbs Up .. Der er ikke mange 3vejs højtalere der har så linerær en frekvensgang samt fasen mellem enhederne ser ud til at være rigtig fin..
Jeg kunne forestille mig at højtaleren gengiver musikken ret detaljeret med det svage hæv i mellemtonen. især når nu mellembassen er dæmpet pga forkert fase.
 
 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 12:40
Originally posted by Frost

Det er ikke bare et rimelig lækkert filter.. Det er et rigtigt lækkert filter Thumbs Up
Det var vidst sådan det skulle sige ;)
Back to Top
Harken View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Jan 2010
Location: Næstved, DK
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Harken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 13:33
Hej alle sammen og tak for jeres fine bemærkninger...Jeg har lige talt med Henrik og fundet ud af at jeg har lavet en klasisk begynderfejl!!! Jeg har vendt basserne i modfase, da jeg ikke har været opmærksom på at de vender modsat på diagrammet i forhold til resten af enhederne. Jeg er desværre på arbejde idag og imorgen, og kommer først sent hjem, hvor ungerne sover, så jeg kan først afprøve det i weekenden.
 
Så lige en lille bøn til busk, kunne du overtales til at måle en gang til på et tidspunkt??
 
Jeg vender tilbage lige så snart at jeg får afprøvet det..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2010 at 13:49
Originally posted by Harken

Hej alle sammen og tak for jeres fine bemærkninger...Jeg har lige talt med Henrik og fundet ud af at jeg har lavet en klasisk begynderfejl!!! Jeg har vendt basserne i modfase, da jeg ikke har været opmærksom på at de vender modsat på diagrammet i forhold til resten af enhederne. Jeg er desværre på arbejde idag og imorgen, og kommer først sent hjem, hvor ungerne sover, så jeg kan først afprøve det i weekenden.
 
Så lige en lille bøn til busk, kunne du overtales til at måle en gang til på et tidspunkt??
 
Jeg vender tilbage lige så snart at jeg får afprøvet det..

Selvfølgelig kan vi det, det var ærgeligt vi ikke lige fik det prøvet sidst. 
Men jeg kan se på andre målinger på den pågældende afstand at jeg har et dyk lige ved 400-500hz, det forsvinder dog når jeg laver en nærfeldts måling af bassen.

Sidder nemlig lige nu og roder med filtrene til XeeD højttalerne, og der har jeg næsten i dentisk samme dyk.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz