Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk audio The conducter - Aperiodic
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk audio The conducter - Aperiodic

 Post Reply Post Reply Page  123 10>
Author
Message
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk audio The conducter - Aperiodic
    Posted: 06 Feb 2010 at 12:01

Efter mit afsluttede første sub projekt, gik jeg lidt i tænkeboks.

Jeg rådspurgte mig rundt omkring og endte med at tage en tur, ned til den lands kendte Busk, der tilbød sin ekspertise !

Efter en gang morgenmad, med efterfølgende lytte tur til hans ganske enkelt fantastiske setup, der blæste mig fuldstændigt væk, fik vi os en snak i køkkenet.

Det endte med, jeg skal bygge et færdigt kit fra Busk Audio Clap

Busken gav mig en god pris på enheder, konstruktions diagram og alt den hjælp jeg skal bruge i forløbet.

Så er han lovet en god pris, på mine Dali Grand Diva, når projektet er færdigt. De vil da også passe fornuftigt ind i dit højttaler museum, Busk !! Big smile

Enhederne og færdig konstruktion, er som følger :

Diskant       Vifa XT25ta60

Mellemtone ScanSpeak 15m4531g03

Bas             ScanSpeak 26W/8861T00

Der vil ende med at være en port i fronten, da jeg ikke har mulighed for at sætte dem særligt langt fra bagvæggen.

Hvordan endelig finish skal være er ikke besluttet endnu, men muligvis med læder front og autolakeret kabinet. Gode ideer modtages gerne !

Er ved at finde et sted der kan skære ud, opdaterer så snart jeg går i gang med at samle.

Vh

Christian


Edit1 : bas enheder ændret.



Edited by Christ - 07 Sep 2010 at 20:12
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2010 at 12:06
Fint projekt, Det ligner jo en rigtig Busk højttaler Wink

Har bassen følsomhed nok til at følge med mellemtonen?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2010 at 21:56
Ikke helt, den har 88.5dB, hvor 15M har 90dB.
 
Nu ser afstanden mellem mid og bas ikke mega stor ud, men hvis du sidder forholdvis tæt på højttalerne, vil jeg dele så lavt så muligt, så det ikke giver en "overlap-effekt".
 
Hvor mange liter får 15M'ern ?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2010 at 22:26
Husk at der under bafflestepfrekvensen er -6dB Så du kan under ingen omstændigheder komme over 82.5dB følsomhed.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2010 at 16:01
Hej Christian
 
Ja tak for besøget, det er altid hyggeligt at snakke om hi-fi og i særdeleshed højttalere, det er klart her jeg går mest op i det. Læder på fronten er en fed idé, så skal vi bare huske at fræse et spor bag på ekstra fronten så læderet ikke kommer i vejen for en tæt sammeslutning til kabinettet, men det er nu heller ikke det store problem.
 
Jav. 15m mellemtonen får 8litter mener jeg, det samme som jeg gav den i min M765 konstruktion, en højttaler jeg stadig savner, fantastisk mellemtone og diskant jeg fik ud af den konstrution. Glæder mig til denne storebror, da denne gang får bassen de litter den skal have og afstemning kan blive i orden.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2010 at 16:53
Jamen det bliver interessant at følge.

Edited by JAV - 07 Feb 2010 at 16:54
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2010 at 12:21
Nu må vi lige se med de læder fronter der busken, så jo lige de Harken SS22
 der var postet for nyligt, og for fanden hvor er de flotte, jeg kunne sagtens forstille mig i sort, hvis jeg kan få finish flot nok inden maling Big smile De fronter du har designet kunne se fantastiske ud i lak, med alle de kanter der vil være.
 
Er stadig ikke lykkedes mig at finde et sted der vil skære det hele ud, hvis nogen kender et godt sted der gerne skærer ud efter en liste, uden det koster en jager, må de gerne poste hvem de bruger. Omkring Roskilde Tongue
 
 
Rigtigt god Mandag
 
Christian
 


Edited by Christ - 08 Feb 2010 at 12:21
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2010 at 13:08
Ja hvis vi får lukket overfladerne ordentligt med 50/50 vand og trælim, så skulle det jo også kunne lade sig gøre. kunne se rigtig fedt ud.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2010 at 14:46
Memo to self, køb alm. trælim... kan levende forestille mig resultatet hvis jeg ved en fejl brugte det opskummende lim jeg ellers har brugt !!!

LOL
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2010 at 17:13
Lige en kort update,

Busken der i sin opmærksomhed huskede jeg havde brugt 26W i mine subs, kom med et godt foreslag. Hvad med at bruge den i mine højttalere og så bruge 25 enhederne i mine subs.

Tak for det busk ! Det er jo sådan det bliver. De sidder allerede nu i subs og klarer det ganske fint !

Der er også dukket træ op fra udskæring, jeg kan klart anbefale Rødovre trælast, der skar ud til en god pris på kun 2 dage.



Går igang med at samle kabinetter i weekenden.

Rigtigt god weekend til alle

Christian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz