Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket 2-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket 2-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket 2-vejs
    Posted: 08 Mar 2010 at 13:27
Hey,

Porten vil ende med at blive kortere. Jeg plejer at gange med 0.7 ca. Porten kan også knækkes med en vinkel inde i kabinettet hvis det er.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 13:32
Så vidt jeg ved skal volumen af delefilteret og enhederne regnes fra i forbindelse med kabinetstørrelsen, men hvad med dæmpermaterialet?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 13:43
Hey,

Volumen du regner ud på siden er den mængde luft enhedens skal bruge. Så enheder skal lægges til (samt port, afstivere osv). Dæmpemateriale gør faktisk at enheden ser et større kabinet da det sænker lydens hastighed. Så der vil trække liter fra istedet. Mange gange passer de to ting, så man bare laver kabinettet til det man har simuleret. Ikke ret præcist, men det er meget svært at regne det andet præcist ud (både enheder og dæmpemateriale).
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 14:13
Tak for dine hurtige svar Smile
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 20:18
Put endeligt ikke for meget dæmpemateriale i kabinettet. Det har den modsatte virkning. QT begynder at stige igen. 

Lige præcis hvor grænsen går for mænden af dæmpemateriale er svært at vurdere. Kræver direkte målinger på enhederne når de sider i kabinetter.

Jeg kan anbefale woofer tester fra Dayton Audio, hvis du er nybegynder og ikke har lyst til at lege med sindrige måleopstillinger.

JH/


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 20:47
Det er til gengæld meget dæmpemateriale der skal til før det skal ske, den skal ihvertfald mere end fyldes, hvis det er alm pårøst materiale.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 21:03
Ja, men dæmpematerialet skal bare holde stående bølger i ave. Kommer man for meget i, forringes impulsgengivelsen, da mængden kan koble til luftsvingningerne og udgøre et svingende system.
Faktisk er skum/uld mest effektivt i midten af kabinettet, hvor lufthastigheden er størst. Har set designs hvor det er holdt på plads omkring en central stiver.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 21:32
Jeg kan godt se hvad du mener og jeg har hørt det før, det er ikke for at være på tværs, men jeg har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre.

Den eneste måde at der kan opstå et svingende system inde i kassen er ved en stående bølge og her virker dæmpematerialet jo dæmpende. Man kunne så antage at svingningskredsen består af en fjeder (luftens eftergivenhed) og en masse (luft+dæmpemateriale) som stod og svingede frem og tilbage mellem 2 sider. Resonansfrekvensen for sådan et system vil være bestemt af luftens eftergivenhed som er fast og massen på dæmpematerialet som er relativ høj, det vil sige at man får en meget lav resonansfrekvens og garanteret så lav at der ikke engang kan eksistere en stående bølger i et kabinet af normal størrelse ved den frekvens. 

Men vi må da næsten afprøve det en dag og få målt lidt på det, jeg har bare svært ved at tro på at det er et reelt problem.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 21:34
Faktisk skal dæmpematerialet jo bevæge sig med luften før overstående situation er korrekt, det kunne garanteret ske ved ekstremt lave frekvenser (vind). Men så snart luften bevæger sig hurtigere frem og tilbage end dæmpematerialet, så vil det jo blive dæmpet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2010 at 22:09
ja, men impulsgengivelsen vil lide. Har det fra Martin Colloms: High Performance Loudspeakers - min bibel :-D
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz