Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket 2-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket 2-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket 2-vejs
    Posted: 08 Mar 2010 at 11:24
Hey,

Du skal huske baffeltabet. Der ryger 5-6 dB på bassen. Data er ikke helt ens på de to modeller. Men du kan faktisk tjekke dem ud på http://pro.speakerbuilder.dk

Jeg har lagt SB enhederne i databasen lige til at vælge, og basrefleks delen er brugbar nu.
Meld gerne fejl ind via email :)

Jeg ville nok vælge SB ringstråleren hvis du skal ud og købe ny. 
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 11:25
Har i øvrigt lige opdaget at 8 Ohms udgaven går dybbere (i følge dataopgivelserne fra SBs hjemmeside).
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 11:30
Hey,

Ja, men 4Ohm udgaven skal have et mindre kabinet. 15 liter tunet til 35-38 Hz (alt efter hvad der er muligt). Og så med højere følsomhed.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 11:55
Uha nu bliver det sværtConfused. Har prøvet pro.speakerbuilder, men jeg kan ikke finde de data jeg skal stoppe ind i programmet (Vb, Fb, P1 og SPL). Jeg har i øvrigt prøvet fanebladet "hjælp" men jeg kom blot tilbage til foraetCry.

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 12:11
Hey,

Vb er kabinetvolumen (eg 15liter). Fb er portens tuningsfrekvens (eg 35Hz). Pl (PL) er portlængden. Den bliver beregnet ud fra portdiameteren opgivet (Pd) samt Fb. 

Pn er antal porte (Portnumber). 

Så du skal kun udfylde Vb og Fb og trykke Calc Box. knappen.

Vil du have en max flad beregning af Vb og Fb trykker du bare på Max Flat knappen.


Edited by syncroniq - 08 Mar 2010 at 12:12
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 12:42
Tak det hjalp. Har nu leget lidt, og det ser ud til, at skal man have bunden ordentlig med, skal man vælge 8 Ohms varianten i et 25 liters kabinet tunet til omkring 35 Hz. Er der nogen problemer i det, ud over at det kommer til at gå ud over følsomheden?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 12:45
Du skal helt klart gå efter 4ohm udgaven, specielt hvis du vil have bunden med. 25L tunet til 25Hz er iøvrigt helt ved siden af, hvis du spørger mig, også for 8ohm. Du skal også huske at kigge på stepresponsen, der er ikke meget ved at have et system der går dybt, hvis det er resonant og langsomt.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 13:05
Hey,

Husk at bassen bliver boostet i din stue. Så den vil gå dybere end simuleret på siden.
4ohms udgaven i 15 liter tunet til 35-38Hz vil være fint. 
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 13:10
Det var nu 35 Hz. Bortset fra det så synes jeg at frekvensgangen falder utrolig hurtigt med 4-eren (50 Hz -3db). I øvrigt kræver det en portlængde på næsten 29 cm hvilket betyder et meget dybt kabinet (vel omkring 35 cm).
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2010 at 13:13
Hej Syncronic, dit sidste indlæg kom mig vist i forkøbet. Jeg tror jeg prøver dit forslag.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz