Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket 2-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket 2-vejs

 Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Message
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket 2-vejs
    Posted: 02 Feb 2010 at 09:40
Hej herinde
Efter at have bygget mine første diy-højttalere, en 2-vejs basrefleks (fra Gravesen), har jeg fået lyst til noget der er bedre, og på sigt også større, dvs. incl. dybbas. I den forbindelse tænker jeg på at bygge en 2-vejs lukket, der senere kan tilføjes et basmodul med indbygget forstærker. Ideen er at udnytte trykkammerprincippet fordele uden at behøve at tænke på tabet af bas under 100 Hz. Jeg har ledt efter et færdigt projekt rundt omkring på nettet, men har ikke kunne finde noget. Er der nogen herinde der kender til en lukket 2-vejs med "high-end"-kvaliteter, eller er ideen helt i skoven?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2010 at 10:45
Hey,

Jeg ville nok bygge en 2vejs med basrefleks som kan stå alene, ind til du får din bas. Så kan du lukke porten hvis du ønsker det. SWULP herinde fandt ud af at hans mellemtone lød bedre med port end lukket. Så det er ikke sån lige til.

Jeg ville nok kigge på enten SB eller Seas til dit projekt. Jeg syntes SS er lidt for dyrt og mellemtonen er (efter min mening) bedre på f.eks. Seas Excel W15CH001 enheden. SB er langt billigere og designet af Ulrik, så det er klart nogle spændende produkter. Jeg skal selv snart igang med en 2½vejs med 5" SB. Jeg har lige færdig gjort et Seas Excel projekt du er velkommen forbi og høre.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2010 at 11:42
Jeg troede at en trykkammerkonstruktion skulle have en anden størrelse kabinet end en basrefleks. Er det ikke også  problematisk at lukke porten på en højttaler der er bygget som basrefleks?
I øvrigt er jeg er på ingen måde utilfreds med min lille 2-vejs, men jeg ville dog gerne have en lille smule mere hul igennem samt noget mere baaaaaaas.

Højttaleren er bygget med en skærmet xt25 med dobbeltmagnet og den modificerede bas der bl.a. sidder i Audiovektor k1 (efter Gravesens opskrift, dvs målinger og filter). Specielt mellemtonen er rigtig detaljeret men måske nogen steder også lidt klemt. Kan jeg evt. lave noget ved at beholde diskanten og parre den med en ny bas/mellemtone?

PS: Takker i øvrigt for den hurtige respons.Smile
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2010 at 15:16
Synes også du skal gå efter en refleks konstruktion.
 
I disse tider er det let at finde brugte enheder for næsten ingen penge. Købte sidste dag et sæt ubrugte 18W'er for 700 spir. Så prøv at kigge på brugtmarkedet inden du handler enhederne.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2010 at 11:11
Hvordan ville "Excel W15CH001" fungere sammen med xt25eren? I din "Hexadym" deler du jo ved 2400 Hz, hvilket vist er lidt lavt for xt25eren - eller hvad?

PS:tak for lyttetilbudet i øvrigt, men jeg bor i Hvidovre og kommer af samme grund meget sjældent til Jylland. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2010 at 14:30
Hey,

XT25 burde sagtens kunne spille med W15CH001. 
Det er et spørgsmål om at få filteret på plads.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 09:41
Ok jeg tror jeg dropper andre alternativer og satser på en Seas w15. Det betyder så vidt jeg kan se i alle tilfælde et kabinet på omkring 7-8 liter (Hexadymstørrelse), vel og mærke når dæmpning, filter og enheder er regnet fra. Ikke sandt?

PS: Er det en fordel at bruge fx 28 mm massiv køkkenbordplade til kabinettet, eller er det overkill?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 10:14
Hey,

Det vil jeg mene er overkill. Lav det med 19mm mdf og brug en afstiver. Det er længe fint til så lille et kabinet.

Hvor i landet bor du? Jeg hjælper gerne med filter, og bor nær Randers.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 10:27
Faktisk leder et meget tykt kabinet lige så meget mellemtone igennem, mens det dæmper bassen bedre.
Hellere et grundigt afstivet 16mm kabinet med 4mm bitumen, eller endnu bedre: 16mm MDF - 4mm bitumen - 6mm krydsfiner, limet sammen.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 10:35
Har flere gange arbejdet med 19mm mdf med 4mm bitumen på alle indvendige flader. Det virker altså rigtig godt. Har ikke kunne måle på kabinetterne, men selv ved relativ høj volumen mærkes ingen vibrationer i kabinettet.
 
Ligesom "banke-testen" giver ondt i knoerne, og lyder meget "død"...Big smile
 
Men husk masser af interne afstivninger. Min egen tommelfingerregel er max 20cm imellem dem. (baseret på erfaringer, og ikke videnskaligt dokumenteret:-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz