Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Nybegynder med spørgsmÃ¥l :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nybegynder med spørgsmål :-)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
mikkeljunker View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Jan 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mikkeljunker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynder med spørgsmÃ¥l :-)
    Posted: 28 Jan 2010 at 22:08
Hej højtaler mennesker. Håber at det er det rigtige sted jeg starter min tråd.
Efter at jeg har arvet nogle enheder fra min morbror´s gamle projekt, vil jeg nu gerne bygge dem ind i en kasse. det skal være nogle højtalere som kan stå på mit skrivebord ved min computer som monitor til når jeg laver musik. håber i kan hjælpe.
Jeg har selvfølgelig 2 af hver. det vil sige per højtaler 1 diskant, og 1 mellemtone, 1 bassrør, og  et delfilter. jeg har ogsÃ¥ udtag til at montere bag pÃ¥ højtaleren.
på forhånd tak for hjælpen.
Mvh. Mikkel
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2010 at 10:34
Hej Mikkel
 
Hvad består dit spørgsmål i....?
Back to Top
mikkeljunker View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Jan 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mikkeljunker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2010 at 18:15
Hvilken kasse jeg skal bygge dem ind i? jeg har aldrig prøvet sådan noget før, så jeg skal bruge nogle tegninger, mål osv.
takker :-)
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2010 at 19:05
Hej Mikkel,

SÃ¥ vidt jeg ved har diskanten sit eget bagkammer.

Bassen skal du dimensionere et kabinet til. Det mest typiske er lukket eller bassrefleks. Hvis du ikke ved hvad det er, så google det.

Prøv også at google winisd og se om du kan finde et sted som du kan hente det. Det kan give et forslag til hvordan du dimensionerer dit kabinet.

At bygge en hifi-højttaler er ikke sÃ¥ nemt som mange gÃ¥r og tror. At bygge en højttaler er dog nemt nok, hvis du forstÃ¥r Wink.

Jeg vil også anbefale dig at danne dig noget grundviden om emnet før du går igang, ellers kunne du jo lige så godt få en anden til at lave det, eller købe en fra ny? Læs evt. arne R.. artikler på hifi4all.dk Eller kig her på forumet under gamle indlæg, der er meget viden at finde.

Hvad er dine egne forventninger til resultatet?
Back to Top
mikkeljunker View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Jan 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mikkeljunker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 12:07
Ja jeg kommer nok ikke uden om at læse lidt på det.
Jeg troede bare at der var nogle helt specielle grundregler for størelsen på kassen når man havde enhederne.
Min morbror sagde at disse enheder passede med opskriften på en kendt B&W højtaler, så jeg troede at der var nogen som lå inde med tegninger som passede lige på disse enheder.
Jeg takker for hjælpen ind til videre.
Mine egne forventninger er at lave en lille men effektiv højtaler, som har et bredt lyd spektrum, da jeg både arbejder med heavy metal, men også elektronisk musik produktion.
Mvh. Mikkel


Edited by mikkeljunker - 31 Jan 2010 at 12:09
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 13:58
B&W bruger deres egne enheder og ikke monacor, sÃ¥ at finde et design fra dem der passer direkte til dine enheder lyder usandsynligt.

Har du prøvet at følge mit råd og downloade en kabinet beregner?


Ellers kan jeg anbefale dig at kigge på:


Det er skrevet af en dygtig herre der har udviklet nogle af de mest anerkendte hifienheder.


Edited by kappen - 31 Jan 2010 at 14:04
Back to Top
mikkeljunker View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Jan 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mikkeljunker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 14:12
Hej Kappen. Ja jeg har hentet WinISD, men det cracher på min windows 7.
:-(
Jeg syntes bestemt ikke at det et let læsning....
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 15:23
For at holde det simpelt, vil jeg anbefale dig at starte med at bygge et lukket kabinet.

For at beregne volumen på sådan et kabinet kan du bruge:

Vbox = Vas / ((Qtc/Qts)^2 - 1)

Vas og Qts kan du finde i dine basenheders datablad.

Qtc er den type afstemning du ønsker. Hvis du vil opnå mest mulig bas (flad amplitude) skal du bruge en (BUTTERWORTH) Qtc på 0.707

Hvis du vil opnå "hurtig" bas med lineær fase og god impulsrespons skal du bruge (BESSEL) Qtc på 0.577
Back to Top
mikkeljunker View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Jan 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mikkeljunker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 15:36

Jeg er i fuld gang med at læse http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=1724&zoneid=2, men kan ikke finde produkt data på sph-165KE, kun KEP modellen. er her nogen som kan hjælpe?



Edited by mikkeljunker - 31 Jan 2010 at 15:37
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2010 at 18:42
Hey,

Du kan benytte dette online program istedet. Bare overskriv parameterne, så er du igang.

Skriv hvis du har spørgsmål
Hygge og god fornøjelse.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz