Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Undersænkning af enheder med cirkelslag/s
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Undersænkning af enheder med cirkelslag/s

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Undersænkning af enheder med cirkelslag/s
    Posted: 19 Jan 2010 at 09:45
Jeg har den sidste tid læst en del indlæg på diverse fora om hvordan man kan undersænke sine enheder med en skabelon og princippet forstår jeg udemærket men der er alligevel et par ting som jeg ikke helt forstår og håber at der er nogen herinde der kan være behjælpelig.

For det første så kan jeg ikke rigtig finde ud af hvordan man kan fræse et spor til undersænkning når hullet til selve enheden allerede er lavet da der jo ikke er noget at sætte styret i ???

Dernæst vil jeg høre om man også bruger overfræseren til at lave udskæringen til selve enheden hvis man bruger fremgangsmåden hvor man starter med at lave det ydre spor til undersænkningen hvor der ikke er lavet hul til enheden og hvordan dette gøres da man jo fjerner det materiale der skal holde styret.

Nu skal det ikke lyde sådan at jeg kun har tommelfingre men jeg vil hellere spørge dem der ved noget end at få lavet noget møg.

Mvh. Kent
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 09:54
De projekter jeg har læst på, ser det ud til folk laver undersænkningen før de fræser hullet ud.
 
Dvs. starter med en diameter større end selve hullet skal være, fræser undersænkning, derefter enten fræser de selve hullet med mindre diameter, eller saver hullet med stiksav.
 
Det er hvad jeg har set i de forskellige ting folk laver.
 
Vh
 
Christian
 
Back to Top
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 10:04
Hej Christian

Takker for svaret det var og sådan jeg tænkte mht. stiksaven men så kan det være at jeg bliver nødt til at lave et par nye fronter.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 14:46
Jeg bruger selv en cirkelskærer. Hurtigere og bedre bliver det vist ikke.
Det tager måske 20-30 sekunder at lave en undersænkning med hul.
 
 
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 21:28
Den måde jeg fræser eksisterende huller større er ved at lave en skabelon til det.

Jeg sætter en kopiring på min overfræser og vælger så et ganske alm fræsejern at sætte i. Dernæst måler jeg hvor stor afstanden fra kopiring og fræserjern er, og det antal milimeter x 2 laver jeg skabelonen større end enheden..

altsÃ¥: 

enheden er 165 i ydre diameter, og jeg har en afstand fra fræserjern til kopiring på 9 mm.

165mm+9x2mm = 183 mm (skabelon mål.)

Dette værktøj bruger jeg selv skal til at lave udfræsninger. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz