Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: bas/mellemtone enhed til en ss2905/9700
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


bas/mellemtone enhed til en ss2905/9700

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
mlj View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mlj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: bas/mellemtone enhed til en ss2905/9700
    Posted: 18 Jan 2010 at 16:39
Hej drenge!
 
Er der ikke nogen af jer der kan hjælpe en "nybegynder" på vej? Jeg lavede som så mange andre Ingeniør studerende et par højttalere under uddannelsen. De blev aldrig 100% gode... mest fordi mellemtonen varetages af en daværende studerendes hjemmebryggede High End enhed (Noget modificeret Peerles værk) LOL
 
Da jeg skal bruge bas enhederne fra dengang til et surround system, står jeg med et par gode (well efter år 2000 standard... ved ikke hvordan de betragtes nu) diskanter... og uden højttalere i stuen.
 
Da min erfaring og success er begrænset, vil jeg gerne bygge et par gode 2 vejs højttalere. Gerne i et lille kabinet (stander)... wife factoren skal medregnes! Hvad vil I foreslå at koble min diskant med?Jeg spørger selvfølgelig for at undgå dyre fejlkøb. Der er ikke noget budget... men den skal selvfølgelig ikke koste uforholdsmæssigt meget ifht. ss9700'eren.
 
Jeg har set Troels projekter. Men vil da lige spørge om der er bedre enheder end ss8542 at parre min diskant med?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 16:48
Hej MLJ
 
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=141940 18w8545K00 dejlige enheder, sidder balndt andet i min biograf og i de 2vejs højttalere der står i vores entré, virkelig dejlig enhed. og disse er i hvert fald billige og der 4stk, så du har til dit næste projekt eller til en 2,5vejs.
 
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=142679 disse Eton er også et spændende valg, har ikke selv arbejdet med dem, men min ven har og var temmelig glad for dem.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
mlj View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mlj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 15:04
Hola Busk!
 
Tak for info! ss + ss virker som et ok udgangspunkt for en rookie som mig... jeg formoder at de lyder ens og at der i udviklingen er blevet skelet til at de skal spille godt samme?
 
Alternativt kan jeg forsøge at sælge SS diskanten og hoppe på en XT25TG30-04... Det er et ret fantastisk frekvensresponse den kan præstere. Damn nu er jeg for alvor i vildrede :)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 16:15
Hej igen, XT25 er en vildt god diskant og super nem at arbejde med, har brugt den adskillige gange og har 4-6stk på lager. PT har jeg en konstruktion spillende med netop xt25 og 18w8545.
 
 
Den er du da velkommen til at høre.
Og der er der filter osv. til jeg kan hjælpe med.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 22:30
XT25TG30-04 er en fantastisk god diskant til prisen. Jeg har selv en variant af den i mine højtalere.
Men D2905/970000 er (efter min mening) dog en klasse over. Så at skrotte/sælge den til fordel for XT25'eren vil jeg fraråde.
 
En glimrende makker til 9700'eren kunne også være 18W/4531G00.
Back to Top
mlj View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mlj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 12:31
Tak for indsparket Lange... og tilbudet Busk :)
 
Det må blive ss + ss...
 
Hvis jeg vælger 18W/8545(k) og farer vild kan jeg støtte mig til TG: http://www.troelsgravesen.dk/Amish_8545_9500.htm
Alternativt kunne jeg nappe en 15W/8530... Hvem sagde WAF!?
 
Jeg vender frygteligt tilbage med flere spørgsmål :)
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 12:48
SS 15W/8530 er da en 8 ohms enhed, ikke? Det må være 15W/45xxxx du skal bruge.

Edited by SWULP - 20 Jan 2010 at 12:48
/SWULP

Back to Top
mlj View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote mlj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 13:04
Mjaaaa... begge TG builds bruger ss 9700 diskant (6 Ohm) og en 8 Ohms midwoofer.
 
Er sagen ikke at det er mere hensigtsmæssigt at dæmpe diskanten frem for bas/mellemtone?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 22:31
Nej, det er en lukket enhed.
Når du skal dæmpe så brug evt. godt med fåruld - det er godt for mellemtone-gangen.
 
Jeg er selv igang med et stander-projekt med en 18W/4531G00. Meningen var at bruge en SB ring, men tror snart jeg finder en anden diskant, da jeg ikke kan vente længere..
 
 
 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2010 at 10:02
Når MLJ skriver dæmpe, så tror jeg at han mener at dæmpe følsomheden vha. en modstand i delefiltret.
 
Det kan sagtens lade sig gøre at få 9700'eren til at spille sammen med 18W/4531G00, selv om det er en 4 ohms enhed og 9700'eren er på 5-6 ohm.
 
Uden at vide det med sikkerhed tror jeg, at Troels Gravesen primært bygger med 8 ohms enheder, fordi han gerne vil have muligheden for, at bruge højtaleren sammen med en af hans rørforstærkere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz