Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvordan laver i de super fede fronter ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvordan laver i de super fede fronter ?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan laver i de super fede fronter ?
    Posted: 14 Jan 2010 at 15:40
Hejsa,

Jeg har siddet og savlet over jeres enorme kreativitet når det kommer til højttaler form.

Feks. i Ubl_'s projekt her http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=96&title=ekta-grande-med-et-tvist-af

Hvordan laver i de skæve sider på fronten, uden at have et maskinværksted ? det ser jo enormt fedt ud, kunne godt tænke mig at lave noget lign. når jeg går igang med en rigtig højttaler !

Går i på værksted og får den slags lavet ? eller kan det lade sig gøre med hjemme tools, som overfræser, stiksav og lign.

Pft

Christian

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 15:53
Den letteste metode at lave sådan en front på, er ved brug af en el-høvl.. Jeg syntes faktisk ikke selv det er så svært, men da jeg er tømrer og arbejder med værktøj til dagligt kan det måske have en indvirken..

Man streger op hvor meget man vil have af, og så finder man stille og roligt den vinkel man skal høvle i, og så er det bare derud af:D 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 17:17
Hej Christian.
 
Jeg brugte den metode som er beskrevet i linket her: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=28981&page=2&pp=35&highlight=facets , først laver du planken med en kant du kan kører efter med en håndrundsav, inden du så skær i noget andet, så skærer du i den nederste del af din planke med saven i den vinkel du ønsker, og sørger for at have den helt op ad kanten. Nu har du så din skære skabelon. Nu tegener du streger på fronten sådan som vil have skåret den.
 
 
Her på billederne kan du se at han har lavet snittet i sin skæreskabelon i den vinkel han vil kører med, for så er det bare at ligge den op til de streger du har tegnet på dine fronter og så skære.
Ved tykke fronter og store affasninger, kan man ikke altid nå igennem pladen pga af den begrænsede skære dybte, men ingen problem, du laver snittet og bruger så en god fugsvans til at færdiggøre det med, du har jo snittet med rundsaven som styr. og så er det bare frem med pudseklodsen bagefter.
 
Håber dette gav mening, jeg brugte første gang fugsvans hele vejen, det går ikke ret godt og tog lang tid, da jeg så det overnstående link, tog det under en time at lave en front til mit M765 projekt, fik dog ikke vist dette i tråden. før til sidst hvor jeg laver foden.
 
 
Tråden jeg har fået det ovenstående fra er her http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031&page=1&pp=35, meget lærerig at læse, der er det link jeg smed øverst hvor han beskriver facetskæringen.
Og der er denne hvor han beskriver ud fra egne målinger hvad facet afskæring gør for lyden, den er også rigtig god. http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031&page=10, det begynder lidt nede.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 17:58
Boberik, jeg har brugt en elhøvl en enkelt gang da jeg byggede mit hifi møbel, og DAMN, den er svær at styre for den utrænede !!! tror ikke jeg skal bevæge mig i den retning, mit resultat dengang var ret skidt, pga. mine håndværker skills, eller mangel på samme Embarrassed

Den ht guide tråd du linker til Busk, er ganske enkelt fantastisk, jeg vil igang med at øve på noget test træ.

Har ikke som egentlig et projekt jeg skal lave, men vil gerne lære lidt teknikker inden det går løs Big smile jeg er på ingen måde håndværker, så det kommer til at tage noget træning.

Mange tak for informationen igen.


Vh

Christian



Edited by Christ - 14 Jan 2010 at 18:00
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2010 at 18:21
Velbekomme, ja det er bare med at øve sig, inden man laver noget i en tyk ædeltræs front.
 
Busk 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2010 at 10:21
Jeg har selv stået og hygget mig derhjemme med det. Hvis man bare har et rum på 10-20m2 med bord, hvor man kan svine rimeligt uhæmmet, så er det fint.
For mit vedkommende så er de skrå 45 graders snit klaret med en overfræser.
Med hensyn til de andre store skrå flader så har jeg brugt en elhøvl til det grove og taget resten med en klods med groft sandpapir.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz