Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Valg af bas/mellemtone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Valg af bas/mellemtone

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg af bas/mellemtone
    Posted: 12 Jan 2010 at 15:33

Jeg har erhvervet mig et sæt Peak Consult XeeD kabineter med en Morel MDT32S diskant og en Peerless 7"hds lavet til Audiovector, Peerless enheden bruger jeg dog ikke, men den var med i købet, hvilket var meget billigt.

Jeg står nu og overvejer hvad jeg skal erstatte Peerless enheden med.
 
1: Scanspeak 18W4531G00, oplagt valg, men jeg har bare leget så meget med Scanspeak.
2: SB Acoutic 17NRX35-4, ny og uprøvet enhed.
3: Seas Excel W18NX001, nogen påstår bare den ikke er så god.
4: Seas Excel W18E001, har dog hørt den skulle være svær at lave filter til.
 
Nogen der har nogen input til de nævnte enheder?
 
Kabinetterne skulle være på ca. 17litter, og lavet af mdf i sandwich med 10mm mahogny.
 
Mit første valg ville jo være ScanSpeak da den kender jeg, og det kunne jo være noget sjovt med noget nyt.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2010 at 16:15
Jeg har lige lavet en 3,5 vejs gulvhøjttaler med SB 6", og den levere altså en dejlig dejlig stram og kontant bund. Jeg har dem i 35 liter portet kabinet. eneste lille minus er at jeg ikke syntes den er vildt god når den begynder at nærme sig de 2khz og derover. Så det skal du nok lige have med i dine overvejelser.. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2010 at 17:15
Hej Boberik
 
Tak for indputtet, det tager jeg med i overvejelserne.
Har du vist den 3,5veejs herinde?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2010 at 18:30
Nu har jeg før brugt Morel Diskanter og de spiller vidunderligt, syntes jeg, og de fleste af dem udmærker sig ved at have en meget lav egenresonans. Den der sidder i disse højttalere er MDT32S, jeg har arbejdet både med DMS 20 og deres topmodel Supreme 110, kunne forestille mig at jeg jeg smider mine supreme 110 i disse kabinetter, da de lige nu slet ikke kommer til deres ret i den sidehøjttaler de sidder i, i biografen, og det er synd at den dejlige diskant ikke spiller i noget seriøst. Så mdt32s kommer ind i biografen og spiller.
 
Hvis jeg kunne vælge frit uden tanke på pris ville jeg vælge Morel Supremo SW6 6,5" bas/mellemtone, de er klart den bedste bas/mellemtone jeg har hørt, men et sæt koster 11.000kr.
 
Supreme 110 har en egenresonans på 680Hz, så den kan gå rimmeligt langt ned.
 
Men nu syntes jeg ikke lige jeg kan tillade mig at vælge frit Smile.
 
Men kom endelige med inputs til bas/mellemtonen.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2010 at 22:40
Jeg konkurrere selv i bilstereo, og der har jeg i sidste sæson spillet med Seas Lotus Reference, og det er altså bare en lækker mellemtone syntes jeg. Jeg har lige hørt den i et sæt ATZ højttalere, og jeg var meget meget imponeret, spiller virkelig godt.. Ellers er der Eton 7", som jeg syntes ser spændende ud, nu når det ikke skal være det samme som det plejer at være. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 08:14
Ja jeg er også selv ovre i at det måske skal være en Seas Excel w18e001 men det er ikke bsluttet endnu.
 
Går ud fra du har konkurreret i EMMA, var sel dommer der helt fra starten af og 7år fem.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2010 at 09:37
Ja jeg konkurrere i EMMA.. Lotus enheden og Nextel er dog ikke ens.. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz