Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt projekt pÃ¥ vej
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt projekt på vej

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt projekt pÃ¥ vej
    Posted: 07 Jul 2010 at 12:28
Hey,

Så tror jeg ikke jeg gider at lege mere i LspCAD for denne omgang. Jeg tror det bedste nu er at få lavet et filter og lyttet lidt. Så kan det være der skal justeres lidt.

Jeg tror jeg prøver mig med dette filter.


Jeg har en 0.22mH fladvalset voksspole fra Duelund der kan bruges. Resten skal jeg lige se i gemmerne efter.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2010 at 21:20
Hey,

SÃ¥ er de sidste filterstumper bestilt ved RABU. 
uh det bliver spændende :) - Så skal der trimmes
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2010 at 19:48
Hej Henrik
 
Det ser sq godt ud det der... håber det spiller som du forventer.
 
En ting jeg dog ikke helt har forstået er, som jeg skrev i din LspCAD tutorial, er at der tilsyneladende aldrig bliver skrevet spole-modstande på jeres simuleringer :-(
 
Jeg skal jo ikke gøre mig klog på noget jeg muligvis ikke er, men en der har så meget styr på LspCAD burde da bruge det korrekt, ikke ?
 
Jeg erfarer selv store afvigelser hvis man f.eks. glemmer seriemodstanden på en spole på en diskant. Jeg "bitcher" ikke, vil bare gerne vide hvorfor en som dig ikke benytter det ?
 
MVH
Michael M
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 08:47
Hey,

Du har ret, at man bør bruge det. Jeg kender bare ikke modstanden i stumperne før jeg fÃ¥r dem hjem. Men jeg kan da prøve, nu hvor jeg har dem, og taste værdierne ind. SÃ¥ kan vi se om der skal rettes noget. 

Men normal er jeg nok bare for doven til at benytte mig af det. Det samme med optimizeren og de andre ting lspCAD kan. Det er langt hurtigere for mig uden. Jeg retter det somregel til med Clio bagefter, så LspCAD er nok for mig mere et godt udgangspunkt.

Men du har helt ret, man burde knalde modstanden pÃ¥ spolerne ind. 

Men ja, jeg glæder mig ogsÃ¥. MÃ¥let er at have dem færdige i weekenden. Sømanden kommer forbi i weekenden og vil gerne høre dem der. SÃ¥ fixer han frontstoframmerne. 


Edited by syncroniq - 01 Sep 2010 at 08:48
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 09:44
Er det kun mig der undre mig over diskanten er så højt oppe i forhold til bas-mellemtonerne?
Michael
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 10:19
Hey,

Den røde streg er alle 3 enheder summeret. De to basenheder summeret, nÃ¥r op pÃ¥ diskantens niveau. Jeg kan lige vise en graf i aften hvor du kan se hvad de to basenheder giver summeret. Ellers tjek side 5, hvor du kan se det  pÃ¥ en gammel simulering.

Her vises kun basenhedernes summering, altså hvad diskanten skal spille sammen med :

Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 10:26
Ok, så forstår jeg det bedre. Jeg så mig blind på diskantens frequencegang alene.
Michael
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2010 at 20:43
Hey,

Så har jeg faktisk en højttaler spillende.
Ungerne er lagt i seng, så jeg kan ikke teste med højt musik, og jeg har kun én spillende nu.

Men første indtryk lyder meget lovende. Det tror jeg bliver rigtig godt.

Her et billede af filterne inden jeg skulle til at samle dem. Der mangler en spole pÃ¥ billedet (0.39mH 1mm) som skal være ca. i midten. 



Kan sige at filteret vejer et ondt år. Der er stort set stumper fra alle producenter LOL. Lidt Jantzen, Duelund, ClarityCap, Audyn osv. Det er stumper jeg havde liggende.

Har som noget nyt prøvet de grønne modstande fra RABU. 1%. Det dur 

HÃ¥ber at fÃ¥ den anden til at spille imorgen nÃ¥r de smÃ¥ sover (skal til babysvømning imorgen tidlig (starter kl 8). 

Har ikke smidt filteret ind i kassen der spiller endnu. Vil vente til jeg fÃ¥r lyttet dem godt igennem, og lige mÃ¥lt efter. Frost har lÃ¥nt mit mÃ¥leudstyr, sÃ¥ det bliver nÃ¥r det engang kommer hjem. Sømanden ville vidst kigge forbi søndag og hjælpe frontstoframmerne pÃ¥ vej. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2010 at 20:51
Hey,

Her er det spillende filter på gulvet:


Det er ikke helt nemt at samlet et seriefilter pænt...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2010 at 21:01
Hey,

SÃ¥ er begge højttalere samlet, og stÃ¥r klar ved stereoanlægget. 
Skal dog først lige have skiftet en sikring i min effektblok (Rotel RB-1080 har et sikringesproblem).

Så imorgen eftermiddag satser jeg på at lytte lidt musik på det nye sæt.
Uh det bliver spændende :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz