Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt SB acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt SB acoustics

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt SB acoustics
    Posted: 16 Nov 2010 at 22:24
Hey,

Ud fra impedansen på bassen, er der noget galt. Er kabinettet tæt? Er der dæmpemateriale i?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:27
Jeg har ikke noget delay, så bare se bort fra det i første omgang, jeg vil meget gerne se et udkast. Jeg skal lytte lidt til det filter imorgen regner jeg med. 

Kabinettet er tæt og der er dæmpning i... 

Hov det er den forkerte impedans fil til bassen kan jeg se, det er ikke den parallelle måling. Får lige lagt den op en af dagene..  




Edited by Boberik - 16 Nov 2010 at 22:36
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:36
Der er noget, der ikke passer.
At dømme ud fra modstandsværdierne, har du dæmpet diskanten og mellemtonen ret kraftigt.  Men delefiltret på mellemtonen giver samlet set en forstærkning på 3 dB???
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:43
Hey,

Det filter du har simuleret ville jeg ikke samle. Enhederne er slet ikke i fase, og frekvensgangen er ikke "klar". Jeg ville heller ikke bruge tid på filter uden delay. Det drejer sig om 2 ekstra målinger, så er du langt bedre kørende.

Din frekvensmåling på bassen er heller ikke helt rigtig tror jeg.

Hvor langt fra højttaleren har i målt? 
Har i flyttet mikrofonen?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:54
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det filter du har simuleret ville jeg ikke samle. Enhederne er slet ikke i fase, og frekvensgangen er ikke "klar". Jeg ville heller ikke bruge tid på filter uden delay. Det drejer sig om 2 ekstra målinger, så er du langt bedre kørende.

Din frekvensmåling på bassen er heller ikke helt rigtig tror jeg.

Hvor langt fra højttaleren har i målt? 
Har i flyttet mikrofonen?


OK. Ja det er helt sikkert 2 meget "lette" målinger, men som skrevet før, har "vi" simuleret mange filtre uden delay førhen, og da jeg ikke lige har helt 100% styr på den parallel måling endnu, valgte jeg at overse den. 

jeg har målt 70-80 cm fra den, i lytte højde, og mikrofonen er ikke flyttet. 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:55
Jeg ville, som Henrik også skriver, ikke samle filteret, da du reelt har en del udfasning mellem 5 og 15 Khz. hvis du kikker på summeringen ved fasevendt mellemtone så stiger amplituden i det frekvensområde.. og falder under diskantens output når fasen på mellemtonen er vendt korrekt.
Så hellere bruge energien på at få helt styr på målingerne. 

Mvh

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 23:01
Originally posted by Frost

Jeg ville, som Henrik også skriver, ikke samle filteret, da du reelt har en del udfasning mellem 5 og 15 Khz. hvis du kikker på summeringen ved fasevendt mellemtone så stiger amplituden i det frekvensområde.. og falder under diskantens output når fasen på mellemtonen er vendt korrekt.
Så hellere bruge energien på at få helt styr på målingerne. 

Mvh


Det er nemlig lige derfor jeg ønsker nogle forslag  :-)
Det ville være dejligt at have helt styr på målingerne, men det har jeg desværre ikke endnu, som så mange andre nybegyndere herinde, men håber da det kommer i og med man får målt lidt forskelligt og der bliver peget på fejlene. 




Disse filer skulle forhåbentligt være bedre.. 


Edited by Boberik - 25 Dec 2010 at 11:29
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 23:08
Du skal have lavet nogle nye impedansmålinger. Fasen er ikke bare forkert. Den er direkte ubeskrivelig.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 23:13
Originally posted by ham_den_lange

Du skal have lavet nogle nye impedansmålinger. Fasen er ikke bare forkert. Den er direkte ubeskrivelig.


Hmm, som du dog kan sige det.. 

Jeg må på den igen, der er vist ikke andet for.. 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 23:18
Jeg tror ikke du har gjort noget galt. Det er muligvis Clio, der har lavet en fejl, da fasen blev målt, beregnet eller exporteret.
Min formulering skyltes ganske enkelt, at jeg ikke kan forstå, at det kan gå så galt med fasen
Er det DAT's Clio, du har anvendt?


Edited by ham_den_lange - 16 Nov 2010 at 23:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz