Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Grønskollingens komponentvalg
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grønskollingens komponentvalg

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grønskollingens komponentvalg
    Posted: 28 Dec 2009 at 12:28
Hejsa alle!
Jeg er blevet mere og mere hooket pÃ¥ at bygge et nyt sæt højttalere. 
Jeg har før bygget et sæt, men der var ikke tænkt på noget som helst, det blev blot klasket sammen af de komponenter jeg nu havde liggende.
Jeg vil nu prøve at hoppe ud i et lidt mere modigt projekt.
Jeg vil bygge 2 gulvhøjttalere og en subwoofer.
Gulvhøjtallerne havde jeg tænkt mig skulle være med enten 3 fuldtoner for ikke at skulle rode mig ud i delefiltre, eller med 2 mellemtoner og en diskant, og så finde noget delefilter somewhere.
Subwooferen skal være med en enten 10 eller 12" enhed.

Selvom jeg gerne vil have det hele til at lyde godt, så er jeg ikke den mest kræsne bruger man kan finde.

Jeg havde tænkt mig at enhederne i gulvhøjttalerne måtte koste omkring 3-400 kr stykket, dvs i omegnen af 2000 i alt for enhederne til gulvhøjttalerne, og så havde jeg tænkt mig at bruge omkring 1000-13000 på en subwoofer til baskassen.

Mit spørgsmÃ¥l gÃ¥r vel i bund og grund ud pÃ¥ at fÃ¥ lidt hjælp til hvilke komponenter jeg skal vælge, hvilken løsning jeg skal vælge (3 fuldtoner Vs. 2 mellemtoner og en diskant), hvad jeg bør gøre mig klar over osv osv. 
Alle input kan bruges.
Mvh
Kristian Hansen  
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 12:45
Jeg kommer gerne med et forslag, delefilter skal du ikke bekymre dig så meget om, vi er en del herinde der gerne hjælper med det, Se tråden: "nørder hjælper nørder" og find den der bor tættest på dig til at hjælpe med måling og simulering af filterne. Vender tilbage senere idag med et forslag.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 12:46
Det lyder super godt Busk. Mange tak allerede.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 13:13
Jeg ville lave en MTM højttaler (Midrange Tweeter Midrange), eller nærmere den bestykning med en bas/mellemtone, diskant og en Bas/mellemtone mere. Så de sidder på hver sin side af diskanten.
Her ville jeg bruge SB Acoustics Ringdome diskant sb29rdc-c000-4, som bas/melletone SB Acoustics sb17nrxc35-8 6,5" bas/mellemtone, og på denne måde lave en ren 2vejs, som er ret nem at gå til delefilter messigt. Tegnings forslag laver jeg gere hvis det er.
Subben kunne sagtens være SB Acoustics 10" 29nrx75-6, og subforstærkeren til at drive subben kunne være Hypex DS4.0.
 
Gulvhøjttalerne ville komme til at koste 2700kr for enheder, kabint 500-600kr, delefilter 400-700kr.
Subben koster 1300kr for enheden og 2695kr for subforstærkeren, kabinet 400-500kr.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 14:02
Hej igen Busk, og MANGE tak for svaret.
Jeg har prøvet at søge lidt rundt på nettet efter de enheder du nævner. Kan det passe at jeg ikke kan finde sb17nrxc35-8 i 6,5", men kun i 6" ?
Kan alle enhederne købes samme sted? For jeg synes heller ikke umiddelbart at kunne finde et sted der forhandlede det hele.
Med henhold til delefilter, sÃ¥ er jeg fuldstændig blank. Har aldrig nogensinde prøvet at bruge andet end nogle færdiglavede nogen. 
På forhånd tak.
Kristian Hansen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 14:16
Originally posted by oure2006

Hej igen Busk, og MANGE tak for svaret.
Jeg har prøvet at søge lidt rundt på nettet efter de enheder du nævner. Kan det passe at jeg ikke kan finde sb17nrxc35-8 i 6,5", men kun i 6" ?
Kan alle enhederne købes samme sted? For jeg synes heller ikke umiddelbart at kunne finde et sted der forhandlede det hele.
Med henhold til delefilter, sÃ¥ er jeg fuldstændig blank. Har aldrig nogensinde prøvet at bruge andet end nogle færdiglavede nogen. 
På forhånd tak.
Kristian Hansen.
Det er den jeg tænker på, er bare så vandt til at skrive 6,5" Smile. Alle SB enhederne kan du købe Ved DAT eller RABU. Forstærkeren købes ved Frequense. Delefiltrene kan først laves når højttalerne er færdige, så skal de måles med måleudstyr, og så kan filtrene laves ud fra disse målinger. Se her hvem der har og hjælper med dette: http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106. Og de skal måles ud, ellers for du kun ca. 20% ud af dine højttalere.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 14:35
Originally posted by Busk

Det er den jeg tænker på, er bare så vandt til at skrive 6,5" Smile. Alle SB enhederne kan du købe Ved DAT eller RABU. Forstærkeren købes ved Frequense. Delefiltrene kan først laves når højttalerne er færdige, så skal de måles med måleudstyr, og så kan filtrene laves ud fra disse målinger. Se her hvem der har og hjælper med dette: http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106. Og de skal måles ud, ellers for du kun ca. 20% ud af dine højttalere.
 
Busk
Okidokey.
Kan du forklare hvorfor det er nødvendigt med en forstærker til bassen? Hvorfor den ikke bare kan kobles til min normale forstærker? 
Og hvad er grunden til jeg ikke blot kan vælge nogle fuldtoner fremfor mellem/diskanter? Hvis jeg havde valgt fuldtoner ville jeg så ikke kunne undgå delefiltrene?
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 14:53
Fulltoner gÃ¥r ikke sÃ¥ højt eller dybt. Subben skal have egen amp, ellers kan du ikke justere hvor meget kul den skal have, og hvor højt den skal gÃ¥ osv., som Hypex'en kan. Den har indbygget filter, sÃ¥ det skal du ikke tænke pÃ¥. Du behøver ikke at undgÃ¥ filter. NÃ¥r du har bygget højttalerne kan du evt. fÃ¥ mÃ¥lt dem ved en af os herinde. SÃ¥ kan nogle af de sejer gutter simulerer et filter til dig.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 15:03
Originally posted by oure2006

Originally posted by Busk

Det er den jeg tænker på, er bare så vandt til at skrive 6,5" Smile. Alle SB enhederne kan du købe Ved DAT eller RABU. Forstærkeren købes ved Frequense. Delefiltrene kan først laves når højttalerne er færdige, så skal de måles med måleudstyr, og så kan filtrene laves ud fra disse målinger. Se her hvem der har og hjælper med dette: http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106. Og de skal måles ud, ellers for du kun ca. 20% ud af dine højttalere.
 
Busk
Okidokey.
Kan du forklare hvorfor det er nødvendigt med en forstærker til bassen? Hvorfor den ikke bare kan kobles til min normale forstærker? 
Og hvad er grunden til jeg ikke blot kan vælge nogle fuldtoner fremfor mellem/diskanter? Hvis jeg havde valgt fuldtoner ville jeg så ikke kunne undgå delefiltrene?
Subforstærkeren er det bedste valg pga. flere ting:
1: Du kan justere volumen så det passer dit ønske i forhold til højttalerne. Ligegyldigt hvor den placers i rummet.
2: Du kan justere fasen så den passer i lyttepositionen. Ligegyldigt hvor den placers i rummet.
3: Du kan justere delefrekvensen. Ligegyldigt hvor den placers i rummet.
4: passivt filter bliver dyrt, plus at det kun vil passe et sted i rummet i forhold til højttalerene. Meget svært at integrere ordentligt.
5: Hvis der kun skal laves en sub skal det være en med dobbelsvingspole for at kunne klare både højre og venstre kanal, her er der ikke så mange gode.
6: Skulle du have 2 subwoofere, så kunne man lige så godt bygge en 3vejs.
 
Grunden til at jeg ikke foreslår en fuldtone enhed er, at jeg for det første aldrig har arbejdet med disse. Og jeg tror ikke du undgår filtre af en slag, her tænker jeg på sugekredse, da det er usandsynligt at de spiller ens over hele frekvensområdet, og uden nogen former for unoder lige så snart du kommer dem i et kabinet. og placere du mange ens enheder lige op af hinanden, vil der være områder hvor de udfaser hinanden. Så jeg tror ikke de er meget nemmere at arbejde med, men som sagt jeg har aldrig prøvet. Her må andre herinde råde.
 
Håber det hjælper lidt Smile.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 15:10
Mange tak bÃ¥de Busk og baby strong Smile
Så må det jo næsten være delefiltervejen jeg skal gå. Det blev sgu bare hurtigt noget dyrere end jeg lige regnede med hehe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz