Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Grønskollingens komponentvalg
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grønskollingens komponentvalg

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message Reverse Sort Order
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grønskollingens komponentvalg
    Posted: 29 Dec 2009 at 18:11
Velbekome, vil gerne hjælpe dem jeg kan med at få indsigt i den verden der heder DIY højttalere.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 12:35
Originally posted by Busk

Originally posted by oure2006

Originally posted by Busk

Enhederne skal være placeret så tæt på hinanden som muligt, især mellemtone og diskant de skal være inden for en bølgelænge af delefrekvensen, men pare placer dem helt op ad hinanden. 2,5vejs er en del mere kompliceret at lave, skal først til at lege med dette engang næste år sammen med friman, og jeg frygter det bliver lidt af en opgave. Jeg ville holde mig til en 2vejs, evt. med en 6", selvom to gør det meget bedre.
 
Det er ikke nemt Wink
Det vil sige at jeg ikke kan bygge højttaleren med en frithængende mellemtone i toppen, og stadig lade det være en 2vejs?
Ja det er ikke nemt, det har jeg skam fundet ud af. Noget mere kompliceret end de første jeg byggede. Der var det kun kabinetvolumet der blev tænkt pÃ¥ hehe Big smile

Hvis du vil lave den med frit hængende mellemtone i toppen, så bør du vælge 4" mellemtonen til dette, og så beholde de 2stk 6" basser i bunden og beholde diskanten i midten. Husk at diskanten bør sidde ca. 100cm fra gulvet. Men så er vi nu over i en 3vejs.

 

Jeg ville foreslå at du startede med at lave en to-vejs MTM til at starte med, og med den skaffe dig nogle erfaringer, og når du har leget og lyttet lidt på det, så kan du jo tage skridtet mod en tre-vejs som den jeg foreslå oppe over. Ellers er jeg bange for du løber sur i projektet, en tre-vejs er omkring 10 gange mere kompliceret end en to-vejs.

 

Ikke for at ødelægge stemningen men start simpelt og byg så på bagefter, og genbrug de enheder du kender.

 

SÃ¥ start med 2stk 6" SBA enheder til Bas/mellemtone, og SBA ringdome diskanten.

Når du er tilfreds med den, så går du videre til en 3vejs og køber 4" SBA mellemtonen, og bygger et nyt kabinet til denne konstruktion.

 

Jeg selv har startet på denne måde, og jeg har enheder der har fulgt mig i 10 forskellige konstruktioner, og nu har fundet hvile i de store højttalere til min lillebror. Skal faktisk ned og lave målinger på dem idag, nu er de nemlig spillet til. Og så kan jeg lave det store forkromede filter til ham. Tager også nogle nye billeder af dem, så jeg kan poste dem her senere.

 

Kik evt. på min hjemmeside, har kontaktoplysninger der, så kan du altid skrive direkte hvis du har lyst.

 

Busk

Mange tak for svaret. Det er satme rart at du gider hjælpe en nybegynder som mig :) 
Jeg har skam siddet og næsten perverst kigget rundt på din hjemmeside helle dagen i går hehe. Jamen så tror jeg at jeg vil begynde med nogle 2-vejs MTM.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 08:48
Originally posted by oure2006

Originally posted by Busk

Enhederne skal være placeret så tæt på hinanden som muligt, især mellemtone og diskant de skal være inden for en bølgelænge af delefrekvensen, men pare placer dem helt op ad hinanden. 2,5vejs er en del mere kompliceret at lave, skal først til at lege med dette engang næste år sammen med friman, og jeg frygter det bliver lidt af en opgave. Jeg ville holde mig til en 2vejs, evt. med en 6", selvom to gør det meget bedre.
 
Det er ikke nemt Wink
Det vil sige at jeg ikke kan bygge højttaleren med en frithængende mellemtone i toppen, og stadig lade det være en 2vejs?
Ja det er ikke nemt, det har jeg skam fundet ud af. Noget mere kompliceret end de første jeg byggede. Der var det kun kabinetvolumet der blev tænkt pÃ¥ hehe Big smile

Hvis du vil lave den med frit hængende mellemtone i toppen, så bør du vælge 4" mellemtonen til dette, og så beholde de 2stk 6" basser i bunden og beholde diskanten i midten. Husk at diskanten bør sidde ca. 100cm fra gulvet. Men så er vi nu over i en 3vejs.

 

Jeg ville foreslå at du startede med at lave en to-vejs MTM til at starte med, og med den skaffe dig nogle erfaringer, og når du har leget og lyttet lidt på det, så kan du jo tage skridtet mod en tre-vejs som den jeg foreslå oppe over. Ellers er jeg bange for du løber sur i projektet, en tre-vejs er omkring 10 gange mere kompliceret end en to-vejs.

 

Ikke for at ødelægge stemningen men start simpelt og byg så på bagefter, og genbrug de enheder du kender.

 

SÃ¥ start med 2stk 6" SBA enheder til Bas/mellemtone, og SBA ringdome diskanten.

Når du er tilfreds med den, så går du videre til en 3vejs og køber 4" SBA mellemtonen, og bygger et nyt kabinet til denne konstruktion.

 

Jeg selv har startet på denne måde, og jeg har enheder der har fulgt mig i 10 forskellige konstruktioner, og nu har fundet hvile i de store højttalere til min lillebror. Skal faktisk ned og lave målinger på dem idag, nu er de nemlig spillet til. Og så kan jeg lave det store forkromede filter til ham. Tager også nogle nye billeder af dem, så jeg kan poste dem her senere.

 

Kik evt. på min hjemmeside, har kontaktoplysninger der, så kan du altid skrive direkte hvis du har lyst.

 

Busk

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 01:17
Originally posted by Busk

Enhederne skal være placeret så tæt på hinanden som muligt, især mellemtone og diskant de skal være inden for en bølgelænge af delefrekvensen, men pare placer dem helt op ad hinanden. 2,5vejs er en del mere kompliceret at lave, skal først til at lege med dette engang næste år sammen med friman, og jeg frygter det bliver lidt af en opgave. Jeg ville holde mig til en 2vejs, evt. med en 6", selvom to gør det meget bedre.
 
Det er ikke nemt Wink
Det vil sige at jeg ikke kan bygge højttaleren med en frithængende mellemtone i toppen, og stadig lade det være en 2vejs?
Ja det er ikke nemt, det har jeg skam fundet ud af. Noget mere kompliceret end de første jeg byggede. Der var det kun kabinetvolumet der blev tænkt pÃ¥ hehe Big smile
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 19:03
Du kan evt. kigge i salgs-afdelingen, hvor jeg har nogle Peerlees basser til salg. (Jeg kan ogsÃ¥ finde nogle Vifa diskanter (xt25) frem hvis det er).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 18:39
Enhederne skal være placeret så tæt på hinanden som muligt, især mellemtone og diskant de skal være inden for en bølgelænge af delefrekvensen, men pare placer dem helt op ad hinanden. 2,5vejs er en del mere kompliceret at lave, skal først til at lege med dette engang næste år sammen med friman, og jeg frygter det bliver lidt af en opgave. Jeg ville holde mig til en 2vejs, evt. med en 6", selvom to gør det meget bedre.
 
Det er ikke nemt Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 17:38
Originally posted by Busk

SÃ¥ skal den konstrueres som en 2,5vejs i stedet for.
Er det noget der øger kompleksiteten merkant, eller hvordan?
I stedet for det du viste kunne jeg godt tænke mig at der var lige mellemrum mellem alle enheder og kabinetets kanter hvis du forstår?


Noget alá det der, hvor den øverste så skulle være diskanten.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 16:07
Originally posted by oure2006

Originally posted by Busk

Originally posted by oure2006

Opbygningen med et rimelig smalt kabinet, dobbeltlag plexiglas eller akryl, hvor i mellem højttalerne bliver skruet fast. Og evt også delen med den frihængende enhed i toppen.
Smalt kabinet er en god idé, evt. med facet afskæringer se mit M765 projekt.
Plexiglas pladerne er fin design messigt, men i mellem den vil give kanter rundt om enheden som giver dig nogen grimme reflektioner i mellemtoneområdet, lige der hvor vores øre er mest følsomme.
Den eneste frithængende du kan have i denne konstruktion, ville være diskanten. Ellers er vi ovre i en dipol, og det er noget helt andet, og så skulle begge bas/mellemtoner være det.
 
Busk
Kan jeg så evt montere enhederne uden på plexiglasset, ligesom man ville gøre normalt i et kabinet? Ville det ødelægge konstruktionen at jeg så som du selv er inde på montere diskanten øverst, frihængende, og så har de 2 mellemtone/basenheder monteret under?
SÃ¥ skal den konstrueres som en 2,5vejs i stedet for.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 16:06
 
 
Lidt inspiration til hvad jeg har i tankerne.


Edited by Busk - 28 Dec 2009 at 16:06
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
oure2006 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 28 Dec 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote oure2006 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2009 at 15:57
Originally posted by Busk

Originally posted by oure2006

Opbygningen med et rimelig smalt kabinet, dobbeltlag plexiglas eller akryl, hvor i mellem højttalerne bliver skruet fast. Og evt også delen med den frihængende enhed i toppen.
Smalt kabinet er en god idé, evt. med facet afskæringer se mit M765 projekt.
Plexiglas pladerne er fin design messigt, men i mellem den vil give kanter rundt om enheden som giver dig nogen grimme reflektioner i mellemtoneområdet, lige der hvor vores øre er mest følsomme.
Den eneste frithængende du kan have i denne konstruktion, ville være diskanten. Ellers er vi ovre i en dipol, og det er noget helt andet, og så skulle begge bas/mellemtoner være det.
 
Busk
Kan jeg så evt montere enhederne uden på plexiglasset, ligesom man ville gøre normalt i et kabinet? Ville det ødelægge konstruktionen at jeg så som du selv er inde på montere diskanten øverst, frihængende, og så har de 2 mellemtone/basenheder monteret under?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz