![]() |
Waveguide - giver det mening? |
Post Reply ![]() |
Author | |
daniels ![]() Excentrisk ![]() ![]() Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 405 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20 Feb 2025 at 09:09 |
Nu hvor waveguide er det nye sort, så vil jeg gerne tale lidt om det :-) For en del år siden (over 20 år siden?) lavede jeg en del tests med waveguides, det var før det blev cool ;-) Dengang var der ikke ret mange, der brugte dem - Steen Duelund brugte dem meget. Jeg kan godt se fordelene med styring af spredning. Men jeg er i tvivl om effekten i særlige tilfælde (mit tilfælde). Note: Jeg bygger ikke en højttaler til alle andre rum/personer - det er helt specifikt til mig og mit lytterum :-) Mit lytterum er akustikbehandlet og godt dæmpet (på den "rigtige" måde), så ingen bøvl med efterklang eller lignende. Helt konkret er jeg ved at bygge en højttaler med Bliesma T34B og Bliesma M74B dome-mellemtone. Giver det mening at bruge en waveguide til diskanten, når nu den skal deles ret højt til mellemtonen? Jeg kan se en del fordele i at sætte de to enheder meget tæt på hinanden, hvilket ikke er muligt med en waveguide - det er begrænset hvor tæt de kan sidde, selvom jeg skærer ud til mellemtonen i waveguiden. Når jeg måler på den Bliesma T34B, med og uden waveguide, så kan jeg se at den går en smule dybere og har lidt højere følsomhed med waveguide - ingen af de "goder" er noget jeg egentlig kan bruge til noget. Jeg bruger 48dB filtre - så de skal ikke spille over et særlig bredt frekvensområde. Spredningen er der ikke så stor forskel på - desuden så betyder spredning ikke ret meget i mit veldæmpede rum. Er der stadig fordele med waveguide i forhold til at køre uden? I så fald hvilke? |
|
|
Frost ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 676 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt groft kan man jo sige at hvis dit rum er så dæmpet især på 1. reflektionerne fra væggene, så er det jo uden betydning hvordan højtalerens udstrålingskarakteristik er.
Hvis nu du ikke har absorbering på alle vægge, så vil 1. reflektionen jo komme retur til dig i et eller andet omfang. den energi der kommer fra væggen vil jo være en frekvensgang meget lig højtalerens frekvensgang i den aktuelle vinkel. Hvis de 2 enheder ikke matcher hinandens DI (direktivitetsindex) omkring delefrekvensen, så kan der opstå et peak i denne frekvensgang. Ofte er peaket værre jo længere offaxis du går. forsimplet kan man godt sige at summen af alle disse refleksioner er med til at bestemme din højtalers klang. Her er en 2 vejs som tænkt eksempel. Det er ikke et ordentligt filter, blot for at illustere problemet. Onaxis respons : ![]() Her ser alt jo egentligt fint ud, frekvensgangen er flot flad. Her er samme højtaler målt ved 50 graders offaxis: ![]() men ud fra en mængde offaxis målinger kan jeg simulere hvordan inroom responsen ser ud for samme højtaler: ![]() Målet er at have en lineært faldende "in room". Denne frekvensgang kommer fra at beregne tidlige reflektioner i både horisontalt og vertikalt plan. Jeg har kun horisontalt med i dette eksempel. Selve reflektionerne fra væggene er estimeret til at se således ud: ![]() Som du kan se så har reflektionerne fra rummet ret stor betydning for den samlede oplevede frekvensgang. Det giver jo reelt også god mening, da højtaleren sender lyd ud i alle cirklens vinkler, og onaxis er jo kun 1/360 af det samlede output. Hvis man vælger sin delefrekvens omhyggeligt så kan man godt få et fint resultat uden brug af waveguide, men langt de fleste højtalere burde nyde godt af en styret direktivitet fra diskanten. Problemet er diskanterne er rundtstrålende ret langt op i frekvens, og derfor falder de ikke i niveau ved deres delefrekvens. en typisk 6" derimod er jo allerede begyndt at beame i samme område. Dette giver puklen som du ser i mit eksempel. Det her er lidt overfladisk, men jeg synes egentligt at det viser det helt klart primære formål ved brug af waveguides. Her er forudsætningen selvfølgelig at waveguiden er designet til diskanten og reelt også til den valgte bas´DI. Og når man tænker over det, hvorfor så ikke gå all in og lave en waveguide til mellemtonen når i er i gang :D Så kan du bedre matche power til den (forventede ![]() Edited by Frost - 20 Feb 2025 at 12:32 |
|
![]() |
|
Frost ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 676 |
OG for at være helt ærlig, så har jeg i mit eksempel også snydt lidt for at fremhæve hvad der sker ved dårlig match af DI vs delefrekvens.
Jeg har snydt ved at fylde et diffraktions dyk ud ved hjælp af EQ, så frekvensgangen onaxis er lineær. Da diffraktioner især laver ballade onaxis, så vil den ekstra energi jeg har fyldt i dykket (+4db@4khz), give for meget energi ved nær alle andre frekvenser. ![]() Det viser igen hvor vigtigt det er at man ikke bruger en EQ med rund hånd på en enkelt måling :) |
|
![]() |
|
Hvis man nøje rammer en spredningskarakteristik med LIDT ekstra energi i udvalgte områder, kan det godt give følelsen af større/bredere lydbillede, mere omsluttende fornemmelse osv. Det er ikke helt nemt at ramme rigtigt, og højtaleren bliver mere afhængig af ting som rummets dimensioner, afstand til vægge og lign.
Edited by Frost - 20 Feb 2025 at 12:30 |
|
![]() |
|
daniels ![]() Excentrisk ![]() ![]() Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 405 |
Jeg er med på at en waveguide giver mening i en 2-vejs :-)
Men her er der tale om en 4-vejs, og delingen mellem diskant og mellemtone, bliver nok 4-5 Khz Som du er inde på hjælper det bestemt også, at der er dæmpning på siderne. Hvis der kommer en waveguide på, så kan enhederne ikke sidde så tæt sammen. (Det er dog ikke sikkert det reelt er et problem). Så jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg vinder med en waveguide her (?) Alt er selvfølgelig aktivt og med FIR ![]() |
|
|
Lige præcis de 2 enheder delt ved 4khz har et lidt skævt DI match, da diskanten kun er nede ca 3db og mellemtonen er nede måske 9db, begge ved 60 grader offaxis. Her ville det give mening at diskanten var mere styret, altså med en waveguide.
MEN som du skriver, så får du mere loping pga længere afstand mellem enhederne, samt det visuelt måske heller ikke ser helt så fedt ud. Er det muligt at finde nogle (gode) waveguides til den diskant? Jeg synes da bare du skal køre med din mavefornemmelse, og især hvis du også udelukkende laver lyden til dit rum og din smag, så kan du få en eventuel ubalancen på plads med lidt EQ til sidst. ![]() Der er lavet MANGE gode højtalere uden waveguides :) |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |