Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: REW fro dummies
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


REW fro dummies

 Post Reply Post Reply
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: REW fro dummies
    Posted: 25 Jan 2024 at 08:59
Jeg har lige haft besoeg af en ven med REW, maalemikrofon og mac interface. Det var sjovt at lave maalinger lynhurtigt.

Nu har jeg installeret REW på min mac. Er der nogen her på forum der bruger programmet til daglig og kan komme med begyndertips?
Back to Top
bravo View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 15:14
Foelger lige denne traad her Smile

Har dog eksempelvis set nogle videoer med en minidsp HD - hvor det benyttes...

Men det er nok ikke du mener Embarrassed
http://www.youtube.com/watch?v=_A6gPCczhuU


Edited by bravo - 26 Jan 2024 at 15:14
Back to Top
daniels4ever View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 11 Mar 2024
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote daniels4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2024 at 10:43
Jeg synes det er svaert at komme med nogle begyndertips, uden det bliver en laengere beskrivelse.

Men du skal i hvert fald sikre dig at din mikrofon er kalibreret, at dit lydkort er rigtigt indstillet i Windows og at du saa vidt muligt benytter REW's EXCL i devices.
Ellers kan man hurtigt jagte ting paa en maaling, der blot er maalefejl.

Saa er det altid en god ide at skrue lidt op, saa du faar begraenset omgivelsesstoej så meget som muligt.
Naar det saa er sagt, saa kan man faktisk faa ok maalinger, selv med meget baggrundsstoej - hvis man nu bare skal have nogle fingerpeg om hvordan hoejttaleren maaler.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2024 at 11:00
Tak, Daniel! Gode tips.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2024 at 11:20
Man kan også lave flere målinger og så lave et gennemsnit, hvis man ikke stoler på single måling. Jeg finder selv REW ret pålideligt, selv med USB mikrofon, så jeg ser ingen grund til de store bekymringer. Det er meget vigtigere, hvordan man tolker og bruger målinger.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2024 at 20:54
jeg har ikke selv rodet meget med det, men jeg synes nu stadigvaek at det er nogle ret brugbare resultater jeg faar ud af REW og en UMIC1. 
Clio og nogle af de andre systemer, gor tingene lidt nemmere, men naar man forst har faaet forstaaelsen for hvad man skal og kan  maale, saa er det ret godt. 
REW og Virtuixcad er nogle fremragende gratis vaerktojer til vores hobby! 


Edited by Frost - 13 Mar 2024 at 09:25
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2024 at 08:37
REW virker fint. Det er dog ikke helt trivielt at lave gode/valide impedansmaalinger (saerligt ved lave frekvenser i resonansomraadet for bassen), men det kan lade sig goere. Her skal man lege lidt med indstillingerne og vaerdien af maalemodstanden. Det kan her vaere en fordel at bruge en lille ekstern maaleforstaerker eller et eksternt lydkort med en god udgangsbuffer.

Alternativt til REW kan man jo bruge ARTA/LIMP (LIMP laver gode impedansmaalinger, men det tager MEGET lang tid).



Edited by USXX - 14 Mar 2024 at 08:28
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz