Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm
    Posted: 15 Jan 2024 at 10:02

Kabinettet er et ombygget B&O Beovox S80.2 kabinet.

Jeg var heldig at finde et i naermest perfekt stand og med egetrae-finer.
Projektet har vaeret igennem en del iterationer, men fast forward til nutiden, er enhederne de her:

Sica 5.5" Coax Link
B&C 8NDL51 8 ohm https://www.bcspeakers.com/en/products/lf-driver/8-0/8/8ndl51-8
Hypex Fusion 123 som forstaerker/DSP (iflg simulering kan jeg haelde alle 125 Watt direkte i bassen inden X-max Big smile )

Kabinettet er lukket.  
Basvolumen ca 7-8 liter ifoelge naerfelt. Jeg vil jo mene at det i praksis er 11-12 liter.
Mellemtonevolumen er til den store side og jeg vil tro det er 5-6 liter.

Simulering og delefilter der har jeg kastet mig over VituixCad.

Maalinger har jeg lavet over flere omgange og nu mener jeg at have lavet dem rigtigt. Dog med en miniDSP umik 1, hvilket ikke anbefales. Men mon ikke det hele gaar godt alligevel. Jeg har lavet 2 naerfelt-mallinger og 18 farfelt-maalinger pr enhed saa jeg har fra 0-180 grader.




Edited by Roky - 15 Jan 2024 at 11:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2024 at 21:25
Lyder spaendende.
Hjaelper du bassen med loeft i bunden (dsp)? Den gaar da ikke saa dybt uden?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 14:47
Spændende enheder du har valgt, synes jeg. Jeg tænker også bassen skal have noget ekstra gas i bunden! Mit indtryk er, at specielt Sica enhederne giver meget for pengene.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 17:31
Tak for interessen. Jeg synes ogsaa selv det er interessante enheder.

Der er jo efterhaanden saa mange enheder paa markedet at det er til at blive godt forvirret af hvad man skal vaelge.

Bassen er ved at vaere en aeldre sag, men det goer den jo ikke daarligere af den grund. Maaske en af de foerste enheder med neo-magnet? Jeg ved det ikke, men jeg kan fornemme på enheden at den har en rigtig godt afstivet membran. Her er lidt skriveri om den:
https://www.diyaudio.com/community/threads/why-the-8ndl51-is-my-favorite-midbass.348944/
B&C bassen med "almindelig" magnet er anvendt i den her højttaler:
https://fleetwoodsound.com/product/deville-loudspeaker/


Sica'en udover den ikke er saerlig dyr, saa synes jeg den ud fra datablad opfoerer sig rigtig paent. Siegberg Audio bruger den eksempelvis. Jeg synes Sica'en ser mere interessant ud end hvad eks. Seas har at tilbyde i deres sortiment.

I foerste omgang taenkte jeg hoejttaleren som en rimelig effekt top og saa subwoofer under. Men som kom Frost med en masse gode input. Og pt har jeg haevet bunden, saa den spiller fuldkommen ret til 50 hz!




Edited by Roky - 19 Jan 2024 at 17:32
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 17:37
Her er lidt billeder af ombygningen:

Den gamle front afmonteret:



Tilfoeje lister:





Og saa et billede hvor jet troede jeg lavede noget smart, nemlig et invendigt kabinet med skraa sider. Desvaerre fik jeg lavet det for stort, saa der derved er ret lidt volumen til bassen. Men saadan er det jo bare. Billedet er gammelt og viser tidligere forsoeg med enheder:



Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 17:49
Selvom frontstof uneagteligt giver lidt ballade i form af diffraktioner, saa er jeg tilhaenger af at skjule enhederne.

Det tog mig noget tid at regne ud hvordan jeg nemmest kunne montere indtil jeg fandt ud af at skruer jo ofte er magnetiske..... Saa i med 6 skruer i hvert kabinet og saa en ramme i Birkekryds med 6 stk 8 mm neo magneter. Jeg taenkte at blaat frontstof ville gaa godt og det fandt jeg paa en tysk side. Efter min mening den helt rigtige blaa nuance ala retro JBL. Den tyske side har ogsaa en speciel velcro med modhager, der goer montering rigtig nem og med mulighed for at korrigere:


Saa folde diagonalt og fordi der ikke er saa meget plads til rammen et par enkelte haefteklammer i hjoerne:


Efter et par minutter ser det saadan ud:


I en laengere periode har de vaeret over mit koekkenskab. Hvor de har vaeret i brug naesten dagligt Big smile Dengang i en saakaldt FAST konfiguration med SB20 bas og en Vifa TC9:







Edited by Roky - 19 Jan 2024 at 17:50
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 18:16
aempningen i baskabinettet har jeg eksperimenteret en del frem og tilbage. Startede med en hel del og saa tog jeg loebende mere ud. Det niveau jeg er endt med ser saaden her ud. Materielet er Basotect og det er ekstremt effektivt! Jeg er endt med at have ret tynde stykker i kabinettet. Allerhelst ville jeg ogsaa have filt paa alle flader, men jeg har brugt de sidste stumper nu.

Gevindstaenger optimerer afstivningen MARKANT. Jeg vil ikke vaede i en blindtest om jeg kan hoere forskel med og uden, men jeg synes jeg kan fornemme mindre kasselyd med dem i. Forsøgt placeret en smule asymmetrisk.


Her er beregning i VituixCad med volumen sat til 7,8 liter:

Tak til Frost for input til at bruge Linkwitz Transform Smile






Edited by Roky - 19 Jan 2024 at 21:18
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 18:45
Et af livets helt store sporgsmaal er placering af enheder paa fronten.

Bassen var fastlaast paa forhaand og en af grundene til at jeg valgte den var ogsaa at rammen var saa small at den kunne passe HVIS jeg dreje enheden lidt. Vinder nok ingen pris for flotteste udskaering Big smile Til gengaeld har drejningen af bassen og den fordel at den udover at vaere monteret i bafflen, saa har skruerne ogsaa fat i alle lister:

Filtdutter paa bassen daemper 2-3 dB ved 4-5 Khz. Det er HelgeH der har givet mig det gode tip. Jeg har proevet paa 3-4 forskellige enheder nu og min konklusion er at det virker hver gang.

Naar jeg deler saa lavt, tvivler jeg paa at jeg kan hoere det, men i alle tilfaelde har det en effekt. PÃ¥ den coatede enhed er de lige til at pille af igen. Har man eksempelvis SB Satori enhed skal man forvente at den efterlader maerker.

Sica'en overveje jeg at montere off-axis, men saa gaar det efter teorien ud over powerresponsen. Altså de udstraaler ikke ens paa begge sider.

Jeg har simuleret frem og tilbage om Sica'en ville goere det bedre monteret monteret saa hoejt i kabinettet som muligt. Udfordring er her at saa er den monteret med nogenlunde lige stor afstand til top og sider = Maksimal forstaerkning af diffraktioner. 

VituixCad giver ogsaa mulighed for at simulere afrundede hjoerner. Det er ikke muligt i denne konstruktion at lave dem store nok til at goere en vaesentlig forskel + frontstof der driller.

Men lidt malertape er der blevet plads til. Det rundt om enheden dæmper 0,6 dB peak ved 4,5 Khz. Nok til at det bliver som det er.

Overgang mellem front til Sica og Bas har også fået en stribe tape. Jeg synes jeg kan høre en forskel med og uden.

 
  
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 19:02
Her er billeder af den faerdige hoejttaler. 

Jeg ved ikke hvad der er med dimensionerne paa kabinettet, men det er som om at B&O har ramt fuldkommen plet! I hvert fald i min smag. Der er også sådan lidt Snell-vibe over dem.

Der er tilfoejet kontrast paa billedet, saa der ser lige knap saa farverige ud i virkeligheden. Da jeg fandt dem, gav jeg dem en naensom vask. Jeg har valgt ikke at slibe dem og valgt at leve med de faa ridser der er. Opfrisk af finer har jeg fundet ud af kan goeres med vaselineolie. Det er som om at det arbejder lidt sammen med den lakerede overflade.

Jeg er i hvert fald ret godt tilfreds med den visuelle del Smile




Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2024 at 19:30
Mit allerfoerste forsoeg med VCad endte med de her kurver:


Det var jeg jo ret stolt af. Men men men. Frost kom med et input at de kurver der var lidt for gode til at være rigtige. Det faeldende punkt er udstraalingen fra 400 hz ish og ned. Paa mine kurver ser det ud som at der er konstant fald og det giver jo ikke helt mening eftersom lukket bas er fuldkommen rundstraalende dernede. Der blev jeg saa meget klogere. Og fasen ser også helt skoer ud paa biledet mellem mellemtone og diskant i Sica'en.

Efterfoelgende synes Frost vidst at det ogsaa er et sjovt projekt jeg har gang i og kommer med input til et filter. Det filter var MARKANT mere simpelt end det jeg selv havde startet med
Maaske var jeg forblaendet af DSP'ens muligheder. Til lille "forsvar" vil jeg ogsaa sige at jeg baade proever at laere programmet og lave filter samtidig... Der er mange knapper at trykke rundt i inde i VCad.

Jeg beslutter mig for at arbejde videre med maalinger og bedre forstaa hvordan man splejser farfelt, nearfelt + indregner teoretisk diffraktion fra baflen.

Jeg goer dette:
Laver en simpel drejetallerken efter VCads opskrift (kritisk vigtigt for at vinkler er korrekte).
Brug et rimelig lydkort og forstaerker (smid dsp ud af signalvejen)
Laver maalinger i REW ligesom denne vejledning (Mikrofon miniDSP Umik1 "No timing reference" Set t=O at IR start)

- Bemaerk at det anbefales at bruge et rigtigt setup med lydkort og XLR mikrofon med phantom-power.

I VCad startede jeg med at merge mellemtone og bas. 
Derefter importere i calculator tool. Vaelg minimum fase. Eksporter. 
Importer de optimere maalinger igen i calculator tool. Vaeld normaliser bas og mellemtone ved 150 hz. Eksporter og brug saa de maalinger!


Om det kan goeres bedre ved jeg ikke.


Edited by Roky - 19 Jan 2024 at 19:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz