Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sica 5.5 Coax og B&C 8NDL518 8 ohm
    Posted: 19 Jan 2024 at 19:48
Foearst saa har jeg testet om der sammenhaeng ml. simulering og virkelig (hvad jeg kan maale). Umiddelbart er der ret god overrensstemmelse. Det over 9 Khz er dog ikke hel rigtigt. Men korrekt nok til at det kan bruges.

Jeg har proevet en raekke forskellige filtre for at se hvad der kunne gaa op. Bagved i min bevidsthed har jeg en nogenlunde idé om hvad jeg vil frem til og proeve af. Det er ret sjov at rode med paa den maade.


Frost har dog en god andel med en masse gode tip for det grundlaeggende filter. Resten har jeg selv jongleret rundt med. Saa jeg synes ogsaa nuvaerende filter er min fortjeneste Big smileSmile

Foerst et billede af filtret. Det i bunden er global EQ.
 





Hvordan det ser ud med mellemtonen inverteret:





Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2024 at 09:48
Super fin og detaljeret gennemgang af processen Thumbs Up

Afstivning med gevindstaenger virker fint. Acoustic Energy brugte det i deres AE1 mkIII.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2024 at 19:00
Mange tak. Det stak lidt af med beskrivelsen, men hvis andre kan bruge det til noget, saa er det energien vaerd.

Jeg er ikke faerdig med at undersoege hvad der er paa spil med omdannelsen af maalinger. Maaske min konklusion ender med det er bare saadan det er med en USB Mic. Den burde dog ikke fejle noget mht frekvens (hvis man er heldig at den er korrekt kalibreret.) Det ved jeg jo selvfoelgelig ikke. 

Til gengaeld er jeg kommet videre med filter i dag og nu er jeg ret godt tilfreds med resultatet. Maske friske oerer giver et andet indtryk. Lyden overgaar hel klart hvad jeg troede jeg kunne faa ud af dem. Jeg tror ikke noedvendigvis det har noget at goere med at det er en Coax (det har dog den fordel at de er nemme at maale paa. Jeg tror foerst og fremmest det er den metodiske tilgang. Jeg kan i hvert fald sige jeg aldrig gaar tilbage til det jeg gjorde foer.

Det nuvaerende filter er herunder. Jeg fandt ud af at Hypex globale EQ, i hvert fald efter mine oerer, laver noget hel skaet med fasen/klangen/lyden hvis den er aktiv. Hvad det er ved jeg ikke, men det er nok noget der ikke er programmeret ordentligt, for man burde sagtens kunne bruge det i praksis. I stedet har jeg bygget kurven ind i filtret.

Det er smaa nuancer jeg har aendret. Eks lidt trim i diffraktionspeak ved 1000 hz. Lidt mindre haev og niveau i diskanten. Trimning af delay. Og saa har jeg aendret lidt paa powerresponsen (den tykke blaa linje). Ved at lade den falde lidt mere fra 1000 til 3000 hz, synes jeg det traekker stemmer lidt tilbage i lydbilledet. Nogen kunne nok taenke sig lidt mere niveau i det omraade, men jeg haelder selv til en lidt mere tilbagelaenet lyd. I hvert fald en lyd hvor langt det meste musik skal lyde godt. Jeg har ogsaa gjort det, fordi jeg fandt ud af at stofframmen giver lidt haev ved 1800 hz. Saa ved at traekke den lidt ned i maalinger uden stofframmen, saa kommer det en smule retur naar den er paa. Og maaske lidt aendring af diffraktionspeak ved 4000 hz. Eks. til 4200 hz.

Filtre med streg henover er kortsluttet i filtret. Altsaa ikke med.






Oploesning 1/12 smoothing:









Edited by Roky - 21 Jan 2024 at 19:09
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2024 at 08:43
Det ser rigtig fint ud :) Glaeder mig til at hoere den! Clap
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2024 at 22:03
Tak Big smile Og jeg takker mange gange for input Smile 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2024 at 22:15
Her kommer sidste iteration af filtret jeg kan naa inden julefrokost. Fokus har vaeret paa at rette mindre unoder i frekvensgangen og med udgangspunkt saa ret som muligt.

Jeg traekker mine ord tilbage om global EQ og derfor har jeg lavet frekvensgang saa ret som muligt.
Bemaerk de tre notches i filtre (63 hz, 623 hz og 6324). I foelge traad paa MiniDSP-forum er det enkel maade at tippe hele kurven jævnt fra 20 hz til 20.000 hz. Pa den maade kan jeg lyttetrimme og finde ud af hvad jeg synes lyder bedst.



Simulering ved 10 grader og 1 meter:







Edited by Roky - 23 Jan 2024 at 23:16
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2024 at 23:12
Teoretisk udstraaling med mellemtone i modfase (1 meters afstand):





Og saa akustiske maalinger med alle dsp-filtre paa (uden global EQ). Det er målinger med 1000 ms gating. Dvs. hele rummet er med. De oeverste er naerfelt. Maalt mellem mid og bas. Bemaerk variation i bunden paa de tre forskellige. I mellem dem har jeg flyttet mic maks 4 cm i alt fra mellem 0,5 til 1 cm fra fronten.

I bunden er hhv on-axis. Naesten helt ret Big smile og saa 60 grader off axis



Fasen paa 1 meter gated vs 3 ms + vist med mellemtone i modfase:


Saa har vi 1 meter 0-60 grader gated ved 3 ms uden frontstof paa + en med mellemtone i modfase:




Og til sidst har vi 1 meter 0-60 grader Med frontstof paa:



Ved overlaeg med og uden fronstof ser det ud som at frontstof sluger ca. 0,6 dB i diskanten, men ellers taenker jeg selv at det ser mindre galt ud end jeg havde forventet.

Nu maaler jeg under ikke optimale forhold. Lige paa graensen til at ramme refleksioner, ikke optimal reflektionsfri maalestander osv. Men hvad jeg kan se paa de akustiske maalinger er der ret fin overensstemmelse mellem simulering og hvad jeg kan maale.

Jeg har gemt maalinger i REW. er der er rigtig fin teoretisk EQ og det betyder at jeg kan eksperimentere med at udligne lidt paa diffraktionen fra frontstoffet.

Men jeg tror vejen frem nu er lyttetrimme ud fra de 3 notches jeg har vist paa billedet af filtret under den globale EQ. Hvor godt de ender med at spille maa tiden vise Smile









Edited by Roky - 23 Jan 2024 at 23:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz