Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Kraftig sub - gigantisk volumen
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kraftig sub - gigantisk volumen

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kraftig sub - gigantisk volumen
    Posted: 18 Dec 2023 at 09:17
Alternativ tænker jeg nogle af SB Acoustics 10" og 12" NRX basser vil kunne bruges i lukket kabinet. MÃ¥ske der skal mindst et par stykker til for at opnÃ¥ lydtryks kravet. 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 09:22
Originally posted by Hylle

Hvad med dette friske alternativ, jeg tænker den er en del billiger, uden dog at have fundet prisen : 
P-Audio AM-18ELF

Jeg har dog ikke simuleret paa den, men fs 26Hz og QTS 0,52 er da en god begyndelse BL er heller ikke vildt hoejt maaske den kan bruges i lukket kabinet.  
Jeg har ingen erfaringe med hvor godt P-Audio datablade afspejler virkeligheden....

Den er da helt perfekt. Den skal bare have 500 l lukket, saa har man fb 36 Hz og Qb 0.7. Spot on til skaelv!


Edited by felsby - 18 Dec 2023 at 09:22
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 13:00
Det kunne faktisk også være en interessant bas enhed til dipole brug.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 13:10
Originally posted by Hylle

Det kunne faktisk ogsaa vaere en interessant bas enhed til dipole brug.

Helt sikkert!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 17:39
Hvor dybt vil du gerne kunne spille ved 110 dB? 
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Online
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 10:10
Originally posted by Roky

Hvor dybt vil du gerne kunne spille ved 110 dB? 

Det er jo et godt spoergsmaal.
Jeg kunne sige 20Hz, men det ville vaere lidt userioest.
Reelt vil jeg gerne have mere dybbas end de 18 tommer der spiller nu, og de ruller ret hurtigt af.
Jeg kunne jo nok sagtens leve med 30Hz Big smile


Edited by Meier - 06 Apr 2024 at 08:51
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Online
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 10:13
Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

[QUOTE=Meier]lavt Fs, hoejt Qts og hoej Xmax.

Saadan er det. Kig paa hvad Acoustic Elegance har at tilbyde.
Deres IB15AU eller IB18HT ser umiddelbart fine ud.

Det var oprindeligt dem jeg kiggede paa.
Spoergsmaalet er om der skulle vaere alternativer.


Edited by Meier - 19 Apr 2024 at 07:46
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Online
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 10:15
Originally posted by Hylle

Hvad med dette friske alternativ, jeg tænker den er en del billiger, uden dog at have fundet prisen : 
P-Audio AM-18ELF

Jeg har dog ikke simuleret pÃ¥ den, men fs pÃ¥ 26Hz og QTS 0,52 er da en god begyndelse BL er heller ikke vildt højt mÃ¥ske den kan bruges i lukket kabinet.  
Jeg har ingen erfaringe med hvor godt P-Audio datablade afspejler virkeligheden....

Det er et godt bud 
Den ser dog ud til at vaere svaer at skaffe?
Men - jeg kigger lidt rundt - tak for bud Smile


Edited by Meier - 06 Apr 2024 at 08:52
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 11:24
Originally posted by Meier

Originally posted by Roky

Hvor dybt vil du gerne kunne spille ved 110 dB? 

Det er jo et godt spørgsmål….
Jeg kunne sige 20Hz, men det ville være lidt useriøst.
Reelt vil jeg gerne have mere dybbas end de 18” der spiller nu, og de ruller ret hurtigt af.
Jeg kunne jo nok sagtens leve med 30Hz Big smile

Kender ikke specs på de 18" du har i forvejen, men har du overvejet at prøve lukke portene til og så smide en Linkwitz Transform på? Det er til at gå til og gratis:
http://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/linkwitz-transform

Udfordringen med en stor kasse er at den for det ene bliver svær at håndtere og for det andet er det ikke nemt at bygge en stor kasse der er solid. Hvis jeg havde pladsen til at bygge en stor sub, ville jeg nok gå vejen med dual opposed. Altså to enheder der spiller over for hinanden. Teorien foreskriver at enhederne nærmest skal boltes sammen. Det er muligt det giver endnu lavere forvrængning.

Mine egne forsøg viser at du fint kan have 30-40 cm mellem enhederne og stadigvæk få fordelene af LANGT færre vibrationer.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 11:34
Hvad med en Beyma 18WRS600, hvor du laegger noget ekstra masse paa (fx epoxy rundt om stoevdaekslet). Laegger du 70 g paa, faar du Fs=25,4 Hz og Qts=0,55. Saa skal du bruge ca. 500 liter, og det giver en systemresonans paa 33 Hz. Det koster 3 dB i foelsomhed. Laegger du 100 g paa, faar du Fs=24 Hz og Qts=0,58. Saa skal du bruge ca. 700 liter, og det giver en systemresonans paa omkring 29 Hz. Det koster 4 dB i foelsomhed. Systemresonansen er at betragte som det lukkede systems nedre graensefrekvens (-3 dB for Butterworth-afstemning).



Edited by USXX - 21 Dec 2023 at 11:35
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz