Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Montage af 10” enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Montage af 10” enhed

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Online
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Montage af 10” enhed
    Posted: 09 Dec 2023 at 09:25
Jeg forbereder et kabinet til min nyindkoebte Eighteensound 10NMBA520, der skal sidde sammen med en AudioHorn waveguide og en Eighteensound NSD1095N.

Baseneheden er ogsaa indkeobt og er en Ciare 15NDH-4S

Delefrekvenser bliver omkring 200 Hz 1200 Hz og det bliver et aktivt system, drevet af 3 stk Lyngdorf TDAI 2200. Time allignment fixes via forstaerkerne.

Waveguiden bliver selvfoelgelig paent undersaenket, men mellemtonen er lidt mere boevlet, dan den har en underlig form, der er vanskelig at arbejde med.

Jeg fik derfor den ide, at montere mellemtonen fra bagsiden, men er i tvivl, om det fungerer?
Der bliver naturligvis affaset passende.

Hvad synes I?



Edited by Dichael - 09 Dec 2023 at 13:57
Michael B.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2023 at 10:42
Du kan evt prøve at måle 0,10, 20 og op til 60 grader off axis med enheden monteret forfra og undersænket og så enheden monteret bagfra.

Det kan ret nemt testes, hvis du laver testbaffel i alm plade og sÃ¥ rammer i kraftig pap. Malertape er perfekt egnet til at fiksere. PÃ¥ den mÃ¥de kan du ret hurtigt fÃ¥ en idé om udstråling og diffraktioner.

I den senere tid er mange producenter begyndt at montere enhed bagfra eller ret dybt undersænket og så med en ramme foran. Det kan jo både være af æstetiske grunde og at enhed synes større end den er. En tredje er bedre udstråling. Det er bare ikke givet at montering bagfra og en pæn afrunding giver bedre udstråling.

Edited by Roky - 10 Dec 2023 at 10:49
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Online
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2023 at 10:44
Hej Roky og tak for dit svar.

En testbaffel, var det, jeg gerne ville undgaa, haabede, at kunne traekke paa andres erfaringer.
Jeg lader den lige haenge lidt¦..ellers laver jeg en baffel.


Edited by Dichael - 10 Dec 2023 at 10:45
Michael B.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2023 at 10:56
Hej igen
Velbekomme
Jeg synes altid det er en god forberedelse med en testbaffel.
Det er ærgerligt at bruge mange timer på kabinet og så finde ud af efterfølgende, at enhed burde være flyttet 5-10 cm.
Det her værktøj er ret fint til at simulering placering af enheder på
fronten:
http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php



Edited by Roky - 10 Dec 2023 at 10:57
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Online
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2023 at 11:01
Med hensyn til placering, er jeg ret lÃ¥st, for mit system er In-Wall, se http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2102&title=mtm-design

Med andre ord: jeg har gjort det så vanskeligt som muligt.
Det hele skal køoere gennem Acourate, og her er der en del muligheder for korrigering.
Michael B.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 13:29
Dichael, du kan jo vælge og gøre det nemme med undersænkningen af din mellemtone. Lige som Troels Gravesens TL3, bare lav et rundt hul, hvis du skal have beklædning over alligevel.

Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2024 at 15:10
Spændende. Har også audiohorn på vej. Hvilken model har du valgt?
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Online
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2024 at 17:23
S-shape X25.
Skal bruges sammen med Eighteensound Nsd1095
Michael B.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2024 at 17:33
Du mener X shape tænker jeg? Jeg har købt X shape x33 til brug med Faital 108R. Jeg vil spændt følge dine erfaringer 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Online
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2024 at 21:07
Ja, det er X-shape.

Ingen erfaring endnu.

Jeg har et projekt, hvor jeg skal have Acourate til at fungere med mine eksisterende hoejttalere, inden jeg bygger nyt. Acourate skal fungere som aktivt filter.
Ham gutten fra Audiohorn, er utrolig hjaelpsom og vejledte mig, med valg af stoerrelse og driver. 
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz