Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs DCR
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs DCR

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs DCR
    Posted: 26 Jan 2024 at 10:07
Der maa jeg lige komme med en tilstaaelse og korrektion. Jeg har tunet portene til 40 hz saa det resultat du har ser rigtigt ud. Inden tuning til 40 hz var tuning paa 50hz. Beklager det har bidraget til uklarhed.
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 11:06
Ok, det giver mening saa - pyha... Hornresp plejer da ogsaa at simulere rigtigt.

Det var da alligevel en markant forskel mellem din indledende beregning og maaleresultatet. Selv hvis man (som man boer) regner med portenes volumenfortraengning, er forskellen alt for stor. Jeg tror godt, jeg ved, hvor den ligger, men det skal lige regnes efter.
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 11:38
Tuningen er foretaget ved at mindske port diameter med en foring. Port er nu ca 5,5cm længde 20 cm. Og ja der kunne vaere risiko for portstoej men har testet med signal generator og fra de ca 40 hz og op var ikke noget. Det var en hurtig test saa der kan maaske vaere noget jeg har overset.
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 12:05
Problemet ligger i, at forklaringen af portdimensionering paa DCR-hjemmesiden er forkert. Han ved godt selv, hvad han laver (og goer det korrekt), men han forklarer det forkert - eller i hvert fald paa en maade, saa det naesten kun kan misforstaas. Forklaringen strider ogsaa direkte imod hans egen verificering paa forrige side, hvor han fjerner skillevaeggen med den indre port. Ser man bort fra endekorrektioner paa portene, passer det praecis med, at du teoretisk set skal reducere dine porte med en faktor kvadratrod(2) i diameter for at opnaa den oenskede/forudsagte tuningsfrekvens for den samme portlaengde. Hornresp regner rigtigt (jeg faar i hvert fald praecis samme resultat selv i min egen model).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 12:52
Naar man naerlaeser hans forklaring, er den saadan set korrekt (alligevel), men man skal holde tungen lige i munden. Foelger man forklaringen, faar man noejagtig 35,5 Hz tuning (dvs. f1=f2/1.126=40/1.126, hvor f2=fb) i V1=20 ltr (=2/3 * Vb) med en 20 cm lang port, der er 53 mm i diameter - og denne diameter er netop dine 75 mm divideret med kvadratrod(2).
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2024 at 21:45
Jeg har maalt begge hoejttalere og det bekraefter at begge har samme respons ved 230 Hz altsÃ¥ pibe-resonansen.

Paa 3 vejs dcr er ser det ikke ud til at pibe-resonansen er fremtraedende. De spikes der er skyldes random støj i lokalet. Repons ujaevnheden ved ca 1100 hz stammer fra mellemtonens ophaeng gaar jeg ud fra.

Her er impedans plot fra 3 vejs dvr


Blankholm
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz