Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs DCR
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs DCR

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs DCR
    Posted: 21 Nov 2023 at 10:47

Jeg har haft nogle scanspeak enheder liggende i lang tid og nu er det tid til et byg. Ligesom mit tidligere byg, 3 way DCR, bliver det et Double Chamber Reflex kabinet, men et 2 vejs system. Enhederne er D2905 950000 med waveguide og 18W 4586 02 der har phase plug.

 

Kabinettet bliver 30 liter netto volume med tuning ca 40 hz og det er bygget af forhaandenvaerende materialer, der er kombination af spaanplader og mdf. Og ja jeg ved det maaske ikke er de ypperste materialer men konstruktionen bliver kraftig og resonansdaempet med bitumen. Porte er lavet af nedloebsroer.

Delefilter opbygges som LR2 med deling omkring 2 Khz.

Simulering af kabinet

Kabinet byg


Udskaering er gjort med en dyksav. Er man omhyggelig kan det goeres ligesaa praecist som med en bordsav til denne opgave.



Materialer klar til montage


Montage














Indre frontbaffel affaset 45 grd til bas enhed



Kabinet med porte monteret samt bitumen på sider. Fornt og bag bestaar af 16mm spaanplade og 12mm mdf ialt 28 mm tykkelse


Port afgang er med afrundede kanter


Det naeste er montage af daempemateriale og verificering af tuning. Front monteres og huller til enheder fraeses.

Delefilteret bygges i foden som ses paa tegningen.

Fortsaettelse foelger

Hilsen
Blankholm
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 12:57
Effektivt arbejde - det ser fint ud.

Den basafstemning er jeg da noget spaendt paa...
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 13:27
Hvad taenker du Ulrik mht bas afstemning? Det var samme metode jeg benyttede paa de store DCR og det passede ret godt.

NJ
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 15:02
Der er et par ting, jeg ikke noedvendigvis tror, du har taenkt paa - og saa alligevel.

Den enhed har ikke parametre til at kunne afstemmes fornuftigt til at spille nogenlunde dyb bas - ikke med godt pulssvar i hvert fald. Den har meget lavt Qts og kan dermed afstemmes med et forbilledligt godt pulssvar, men saa gaar den bare ikke dybt nok til en "stand-alone" 2-vejs (den kan naa ned til en subwoofer). Det har du luret, kan jeg se, og du suger da ogsaa al den bas, du kan, ud af systemet/afstemningen. Jeg kan se paa din simulerede nedre adrulning, at der maa vaere en del ringning paa step-responen. Det er muligvis en relativt hurtig udklingning, hvorved bassen ikke bliver for mudret/svampet, men jeg tror godt, den kan faa lidt "one-note"-karakter.

Simuleringen i Speakerbuilder Pro tager ikke hensyn til laekagetabet ved phase-plug'en, saa dit system vil have lidt mere box-tab end medtaget i simuleringen (som vist koerer med et standard QL =7 i en simpel tabsmodel).

Dine porte ud mod omverdenen har den indvendige aabning siddende ret taet paa den modstaaende flade - saa taet, at det paavirker den akustiske belastning (straalingsimpedansen) og dermed endekorrektionen. Derfor kan det godt vaere, at de to porte ender med at skulle vaere lidt kortere, men det goer jo heller ikke noget, og du har jo planlagt at trimme tuningen, saa udgangspunktet er sikkert fint.

Har du overvejet noget afstivning i det oevre kammer? Det goer ikke saa meget, naar det er spaanplade - det har slet ikke saa grim en egenlyd som MDF.


Edited by USXX - 21 Nov 2023 at 15:03
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 16:41
Hej Ulrik,

Tak for udfoerligt svar og ja jeg taenkte på det med den inderste port i naerheden af de udgaaende. Satsede på at arealet som er frit set fra porten skal være stoerre end port arealet saa ville det være tilstraekkeligt. Mht driveren saa kan den gaa dybt MEN ikke paa kontrolleret vis. Det hoeres bl.a. på DAT TNT og sikkert også på TT. Jeg laver blot et forsoeg som ikke er andet. Kabinetsiderne er beklaedt med bitumen som jo er ret effektivt. Men det kommer for dagen naar der skal lyttes. Igen tak for svaret som man maa laere af :)
Blankholm
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 20:10
Rigtig spaendende projekt - isaer med waveguiden paa diskanten.
Hvilken waveguide bruger du? 
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 21:34
Visatron wg148 R OG om det virker vil tiden vise.
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 08:07
Det er ikke noget problem i sig selv, at portene sidder saa taet paa pladen, for de sidder trods alt ikke saa taet paa (som du selv paapeger), at luftskiftet bliver "klemt". Det aendrer bare ikke ved, at straalingsimpedansen paavirkes. Laes evt. mit sidste indlaeg nederst i denne traad:



Edited by USXX - 22 Nov 2023 at 08:08
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 09:15
Det giver jo lige et andet perspektiv og jeg vil antage at det viser sig i impedansmålingen. Relationen mellem de to tuningsfrekvenser maa sikkert aendre sig. Bliver interessant at se effekten.
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 10:20
Jeg har lige gentaget det ovenfor omtalte eksperiment med en 2-vejs hoejttaler (med delefilter). Her staar hoejttaleren i den samme position midt i rummet. I stedet for at rykke hoejttaleren/porten taet paa vaeggen, har jeg nu sat en plade op bag hoejttaleren i en afstand af 12-13 mm fra portaabningen (det er ca. 1/4 af portdiameteren, som er 50 mm). Derved undgaa jeg samtidig at aendre straalingsimpedansen for enheden. Det aendrer dog ikke paa konklusionen overhovedet, men det er trods alt mere korrekt rent videnskabeligt. Blaa kurve er for den frie port, og groen kurve er med pladen foran porten.






Edited by USXX - 22 Nov 2023 at 10:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz