Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DAT The Truth (TT) Rebuild
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DAT The Truth (TT) Rebuild

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DAT The Truth (TT) Rebuild
    Posted: 19 Nov 2023 at 20:23
Der er saa stille herinde for tiden, saa jeg tillader mig at oprette en byggetraad til dette projekt.

Jeg er kommet i besiddelse af et saet kabinetter fra en byg-selv hoejttaler solgt for mange aar siden under navnet "The Truth" fra Dansk Audioteknik.
Her er tale om et saet snedkerfremstillede kabinetter i virkelig flot byggekvalitet og finish.



Kabinetterne staar pt uden enheder, men ellers med alt.



Under den sorte fod gemmer sig et sandfyldt kammer.



Nede i sandet ligger det oprindelige delefilter.



Delefilteret, omend med gode komponenter i signalvejen, skal laves forfra. Det nuvaerende filter har haft en sugekreds (formentlig paa den overste impedanspukkel på bassen). Modstanden i denne sugekreds har vaeret underdimensioneret og er blevet meget varm i sandet.



Filteret er 2. ordens (elektrisk) paa baade bas-mellemtone og diskant. Der er plads til forbedringer.

Jeg ved ikke praecis hvilke enheder der oprindelig har vaeret brugt - blot at det har vaeret fra Scanspeak.

Kabinetvolumen er ca. 36-37 liter, foer daempemateriale. Porten er en 50mm.

Min plan er at proeve at faa fat i en 18W (Classic) - da disse passer direkte i udskaeringen og saa vil jeg ellers primaert bruge, hvad jeg har liggende af stumper.
De fleste 18W enheder kraever kun det halve (eller mindre) af det nuvaerende kabinetvolumen, saa jeg kommer nok til at justere volumen lidt.

Til diskanten har jeg et saet SB Acoustics SB29RDC, som jeg rigtig godt kunne taenke mig at bruge. Jeg benyttede neo-magnet versionen af denne diskant i mit seneste byg (sidste aars Julefrokosthoejttaler) - og den diskant er bare vanvittig god. 

Kort sagt, saa er oevelsen her at faa musikken tilbage i disse kasser - uden at aendre naevnevaerdigt paa kabinettet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2023 at 07:50
Bassen var, saa vidt jeg husker, en 18W/8546-02 (sort-coated kevlarmembran med phase-plug). Diskanten har vaeret en D29 - enten 9300, 9500 eller 9700.

Edited by USXX - 20 Nov 2023 at 08:13
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Online
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2023 at 21:11
Dem jeg kiggede på for efterhånden mange år siden var nu med en SS 9800 diskant Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2023 at 21:42
Det er vist rigtigt med 18W modellen. 

Den tidligere ejer af disse hojttalere naevnte faktisk, at han paa et tidspunkt havde haft nogle diskanter med alu membran i. Det kunne sagtens være 9800 modellen. 
Kittet blev vist opdateret ad nogle omgange i lobet af aarene.

Men jeg vil ikke forsoge at faa fat i de oprindelige enheder. Det bliver for besvaerligt og jeg laver alligevel filteret om.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 07:23
Originally posted by Kong Gulerod

Dem jeg kiggede på for efterhånden mange år siden var nu med en SS 9800 diskant Smile

Ja, selvfoelgelig Thumbs Up


Edited by USXX - 21 Nov 2023 at 07:23
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 11:13
Bassen er denne



Jeg havde The Naked Truth TNT et 2 en halv vejs system og diskanten d2905 970000 bas 18W8546-02. Delefilter  andenordens paa basserne og foerste orden pÃ¥ diskant. Jeg lavede filter om og modificerede kabinet. To af basserne er dem jeg nu bygger mit 2 vejs DCR system med (Se ny traad). De to basser ved laveste frekvenser blev erstattet af 18W8545-01 og det virkede fint.

Hilsen NJ

Blankholm
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 20:17
Det ligner i hvert fald den bas, jeg har set paa de billeder, jeg har kunnet finde af de oprindelige hoejttalere.

Til dette projekt har jeg nu faaet fat i et saet gamle 18W/8545 enheder (de helt gamle). Jeg har ikke kunnet finde et datablad paa dem, men nogle steder paa nettet staar de naevnt som vaerende den tidlige version af de nuvaerende 18W/8545-00.

Hvis det passer, saa skal jeg have reduceret volumen paa kabinettet til ca. 15-18 liter (hvis det kan goeres lidt nemt).


Edited by Enthusiast - 21 Nov 2023 at 20:17
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2023 at 21:31
En enkel metode for teste Volume og afstemning kunne være poser med sand som saenkes ned i kabinettet. Jeg er ikke i tvivl om at det er den rigtige bas og jeg har reklamer og beskrivelser som er ret interessante at laese. Kan medbringes til julefrokost.
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 08:29
Originally posted by Blankholm

En enkel metode for teste Volume og afstemning kunne være poser med sand som saenkes ned i kabinettet. Jeg er ikke i tvivl om at det er den rigtige bas og jeg har reklamer og beskrivelser som er ret interessante at laese. Kan medbringes til julefrokost.

Jeg laerte et trick af en af vores kunder. Han bruger toerre oasis-blokke til at fortraenge volumen. Det virker super fint, og de vejer ingenting.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 19:13
Det var da en rigtig god ide.

Jeg havde egentlig taenkt, at jeg ville bruge nogle daempnigsplader i noget taet skum. Men Oasis er langt billigere og lettere. Det maa jeg proeve.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz