Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DAT The Truth (TT) Rebuild
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DAT The Truth (TT) Rebuild

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DAT The Truth (TT) Rebuild
    Posted: 13 Dec 2023 at 20:46
Det har knebet lidt med at finde tid, men nu staar hoejttalerne faerdigmonterede (uden filter).



Diskanterne passer ikke perfekt i de eksisterende nedfraesninger, men det gaar an.

Jeg har faaet maalt hoejttalerne ud i sidste weekend og er i gang med at simulere filter. 
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2023 at 20:58
Det ser godt ud! Paa TNTerne var der en filtring omkring diskanten. Filtringen havde samme diameter som diskanten og filtfronten var plan med frontbaffel. Filtringen daekkede hele diskant faceplate. Det var det samme på TT’erne.
Blankholm
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2023 at 19:44
Det giver god mening med den filt ring.

Diskantudskaeringen er nemlig udformet i to niveauer. 
Det laveste niveau, hvor diskanten ligger op imod, er så dybt, at diskantens faceplate ligger ca. 2 mm under baffelniveau.

Det giver noget markant diffraktion.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2023 at 20:09
Hoejttalerne spiller nu med filtre.
Jeg har foretaget et par maalinger. Det ser fornuftigt ud (og det lyder ogsaa ganske fint). Maalingerne er foretaget i ca. 80cm afstand, med hoejttaleren staaende frit i min stue og mikrofonen sat i hoejde med diskanten. Maalingerne er ikke gatede, saa alt under 500Hz er kraftigt paavirket af rummet.

Maalinger foretaget on-axis og ca. 15, 30, 45, 60 grader off-axis paa indersiden (tiltaenkt lytteside).


Da diskanten sidder asymmetrisk i kabinettet er spredningen potentielt ogsaa asymmetrisk. Derfor har jeg maalt off-axis karakteristik paa ydersiden ogsaa. Den er heldigvis ikke saa forskellig fra spredningen paa indersiden.


Hoejre og venstre kanal ser rimelig ens ud, her maalt 15 grader off-axis.


Impedansprofilerne paa de to hoejttalere er ligeledes ret ens. Port tuningerne ligger omkring 35-36Hz.



Edited by Enthusiast - 17 Dec 2023 at 20:13
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2023 at 20:32
Disse hoejttalere gaar hoerbart dybere i bassen, end mine gamle hoejttalere (sidste aars Julefrokosthoejttalere). 
Det betyder, at de anslaar nogle rumresonanser i min stue, som jeg ellers normalt ikke er saa plaget af.

Der er lidt mindre punch i mellembassen i disse 2-vejs hoejttalere, i forhold til Julefrokosthoejttalerne. Men disse hoejttalere har ogsaa mindre membranareal at goere godt med.

Alt i alt er jeg meget godt tilfreds.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 08:17
Det er da noget af et haev i toppen fra 5 kHz og op. Bliver den ikke for lys i toppen?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 08:30
Hvis man sidder lige for (on-axis), fornemmer man lidt ekstra energi i toppen. Men ellers synes jeg ikke, det bemaerkes.

Jeg har samme opfoersel i Julefrokosthoejttalerne og de lyder ganske fint:

Maaske er det min gamle clio mikrofon, der er ved at vaere lidt traet? 
Men disse ringradiatorer er jo designet med et haev i toppen. Saa det er svaert at undgaa. Men jeg vil give dig ret i, at det ser markant ud paa maalingerne.
Det kommer dog til at se vaerre ud, end det er, da on-axis maalingen har et ret markant diffraktionsdyk ved ca. 4200Hz.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2023 at 20:52
Jeg har for sjov proevet at saette et lavpas filter (0.1mH luftspole) i signalvejen paa diskanten. Spolen er sat, saa den aendrer et minimum paa hoejpas filterfunktionen.

Med en saenkning af niveauet i toppen kan jeg haeve det samlede diskantniveau en anelse, hvilket ser ud til at goere noget positivt.
Det er ikke nat og dag. Lige nu har jeg for meget diskantniveau, fordi jeg ikke har en modstand liggende i passende vaerdi.

Men det er bestemt noget, jeg vil lege lidt med.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2023 at 21:10
Skønt med noget kabinetgenbrug, for du dem faerdig til vores traef ? Smile
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2023 at 21:47
Alt i dette projekt er mere eller mindre genbrug, bortset fra det oasis skum og daempning jeg har brugt til at fortraenge kabinetvolumen med.
De kommer helt sikkert med til traef. Men det bliver muligvis med filtre paa fumlebraet. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz