Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DAT The Truth (TT) Rebuild
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DAT The Truth (TT) Rebuild

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DAT The Truth (TT) Rebuild
    Posted: 23 Nov 2023 at 20:34
Originally posted by USXX

Med 0,4 ohm i serie og typiske box-tab skal den ikke have en dag over 18 liter. Det bliver et kompromis paa den ene eller den anden maade med den enhed. Jeg ville afstemme den i intervallet 14 ltr/39 Hz til 18 ltr/36 Hz, saa et udgangspunkt paa 16 liter er nok ikke skaevt (forudsat at parametrene stadig holder selvfoelgelig).

Ja, det ser fint ud i simuleringen. Men jeg faar nok svaert ved at traekke portafstemningen saa langt ned i frekvens. Med en 50mm port kraever saerlig 14 liter afstemningen en meget lang port.

Jeg vil, som du ogsaa skriver, nok proeve at sigte efter de 16 liter. Men selv her bliver det svaert at ramme 37-38 Hz med porten - selv hvis jeg snyder lidt og forlaenger med et stykke pap. Vi faar se.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2023 at 21:04
Saa er arbejdtet med at traekke volumen ud af kabinetterne gaaet i gang.

Der er indkoebt toer Oasis fra Harald Nyborg og nogle daempningsplader fra Biltema.





Udgangspunktet hvad angaar kabinetvolumen var 36-37 liter. 
Der blev fyldt op fra bunden af, med oasis og daempningsplader, som det lige passede omkring de interne afstivningsplader.









Baade oasis og daempningen beholdt deres indpakninger, da jeg derved haaber at minimere laekagetabet til fyldmaterialet.

Det sidste lag daempning endte med at ligge ca. 2cm under portaabningen. Derved er volumen kommet ned paa ca. 18 liter.

Jeg satte to plader daempningsskum - en i toppen og en paa kabinettets bagside. De fylder hver ca. 1 liter, og maa pga. deres taette opbygning fortraenge noget luft. Jeg fjernede papiret fra disse for at eksponere skummet. Her haaber jeg, at de kan fungere resonansdaempende ogsaa.



Der er 4 oasis blokke tilbage - to til hvert kabinet - som skal haenges i toppen af kabinetterne. Det vil traekke 3 liter yderligere ud, hvorved jeg forventer at ramme 13-14 liter. Med lidt daempevat til at tage de sidste reflektioner og resonanser, kommer jeg forhaabentlig til at ramme et effektivt volumen (efter daempning) omkring 15-16 liter.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2023 at 21:14
Jeg har ogsaa haft de to 18W/8545 enheder i testbaenken i dag.

De to enheder har lidt forskellige serienumre.



Og kigger man grundigt efter, er der en lille forskel at spore i de to membraner. Den ene ser ud til at vaere lidt mere dopet, end den anden.



Det ses i hvert fald paa bagsiden af membranerne (den hoejre skinner lidt mere end den venstre).



Saa jeg foretog et par testmaalinger paa dem i dag. Impedans og naerfeltsrespons (maalt paa gulvet med mikrofon ca. 2cm over stoevdomen).





Impedanserne er forholdsvis ens. Egenresonansfrekvenserne er i hvert fald identiske, ca. 32 Hz.

Frekvensresponserne ligger ogsaa nogenlunde ens i enhedernes forventede arbejdsomraade < 3000Hz.
Jeg er dog lidt overrasket over niveauforskellen i omraadet 300-600Hz. Jeg havde forventet en mere ens opfoersel i det frekvensomraade.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2023 at 20:20
Nu fyldt til randen med oasis og daempet med daempeuld.



Porten forlaenget til ca. 19.5cm - mere er der ikke plads til.


Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2023 at 20:30
Spændende! De to enheder er meget tæt på hinanden rent serienr-mæssigt (= fra samme prod. ordre), så mon ikke farveforskellen bare skyldes solblegning eller lign.?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2023 at 20:40
Du har muligvis ret. Jeg tolkede serienumrene saaledes at tallene efter bindestregen var produktions batch-nummer eller maaske aarstal. Men det kan sagtens vaere forkert.

Jo, forskellen i membranudseende kan godt skyldes blegning el.lign. Men det ville jeg kun forvente at se paa forsiden af membranen. Her er bagsiderne ogsaa forskellige i udseende.
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2023 at 20:45
Som jeg har fået forklaret (formentlig herinde Embarrassed) så er "Code" = produktionsordrenr (dvs. batchnr.) + løbenr. (dvs. enhederne er hhv. nr. 10 og 14 i batchet). "PW" er produktionsuge og år og det er jo her det samme.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2023 at 21:10
Ok, ja saa er de jo taet paa hinanden, rent produktionsmaessigt. 
Tak for info.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2023 at 11:19
De første fem cifre i serienummeret (code) er produktionsordrenummeret. De sidste to cifre er et løbenummer, der er unikt for hver enhed inden for produktionsordren.
PW står for produktionsuge. I dette tilfælde er det uge 33 i august 1997.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2023 at 20:36
Originally posted by ham_den_lange

De første fem cifre i serienummeret (code) er produktionsordrenummeret. De sidste to cifre er et løbenummer, der er unikt for hver enhed inden for produktionsordren.
PW står for produktionsuge. I dette tilfælde er det uge 33 i august 1997.

Super. Tak for bekræftelsen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz